سید احمد پورموسوی؛ بیژن عبدالهی؛ عبدالرحیم نوه ابراهیم؛ حسین عباسیان
چکیده
پژوهش حاضر کاربردی و هدف آن ارائهی مدل مدیریت چندفرهنگی در مدارس ابتدایی ایران است پژوهش با رویکرد کیفی و روش تحلیل مضمون انجام شد. جامعه آماری پژوهش، شامل کلیـه منابع مکتوب مربـوط بـه مدیریت و آموزشوپرورش چندفرهنگی در پایگاههای علمی معتبر، شامل 3201 اثر بود که بر مبنای شاخص CASP و با اشباع نظری، درنهایت 50 اثر بهعنوان نمونه انتخاب ...
بیشتر
پژوهش حاضر کاربردی و هدف آن ارائهی مدل مدیریت چندفرهنگی در مدارس ابتدایی ایران است پژوهش با رویکرد کیفی و روش تحلیل مضمون انجام شد. جامعه آماری پژوهش، شامل کلیـه منابع مکتوب مربـوط بـه مدیریت و آموزشوپرورش چندفرهنگی در پایگاههای علمی معتبر، شامل 3201 اثر بود که بر مبنای شاخص CASP و با اشباع نظری، درنهایت 50 اثر بهعنوان نمونه انتخاب شد و خبرگان حوزهی علوم تربیتی در مدارس و دانشگاه فرهنگیان بودند که در نهایت 12 نفـر به روش در دسترس و بهصورت هدفمند انتخاب شد. روش تجزیهوتحلیل دادهها، تحلیل مضمون و شبکهی مضامین بود. نتایج پژوهش نشان داد، ویژگیهای مدرسه چند فرهنگی شامل: خطمشی و استراتژی، برنامههای چند فرهنگی، افراد با فرهنگ متنوع، فرآیندها با رویکرد چندفرهنگی و محیط متنوع فرهنگی است. ویژگیهای مدیر مدرسه شامل: ویژگیهای شخصیتی فراقومی، صلاحیتهای حرفهای چندفرهنگی و مهارتهای رهبری چند فرهنگی است و نقش ذینفعان مدرسه شامل: نقش معلمان، نقش دانش آموزان و نقش اولیاء و جامعه (پرسش سوم) است. این مؤلفهها همراه با 44 مقوله مرتبط با هر مؤلفه در قالب یک مدل ارائه گردید. با اعمال نظرات خبرگان، با توجه به مقادیر CVR (بالای 75 درصد) و درصد توافق بین دو کدگذار (93 درصد) مقدار میانگین عددی قضاوتها (مساوی یا بیشتر از 5/1) اعتبار مدل مورد تأیید قرار گرفت.
مهین مهدویه؛ سهیلا هاشمی؛ حبیب اله نادری؛ علی اصغر فیروزجاییان
چکیده
هدف از پژوهش حاضر بررسی باورهای معرفت شناسی کودکان و ترسیم مدل مفهومی از این باورها با استفاده از رویکرد تفسیر گرایی بود. پژوهش از نوع کیفی بوده و از نظریه داده بنیاد برای جمع آوری و تحلیل داده ها استفاده شد. براساس نمونه گیری هدفمند ۲۰نفر از دانش آموزان دختر کلاس سوم یکی از شهرستانهای استان مازندران در این پژوهش مشارکت داشتند. در نتیجه ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر بررسی باورهای معرفت شناسی کودکان و ترسیم مدل مفهومی از این باورها با استفاده از رویکرد تفسیر گرایی بود. پژوهش از نوع کیفی بوده و از نظریه داده بنیاد برای جمع آوری و تحلیل داده ها استفاده شد. براساس نمونه گیری هدفمند ۲۰نفر از دانش آموزان دختر کلاس سوم یکی از شهرستانهای استان مازندران در این پژوهش مشارکت داشتند. در نتیجه تحلیل داده ها، هفت مقوله عمده شامل: طرح واژه ذهنی فردی، آمادگی معرفتی و جوّ معرفتی به عنوان مولفه های مبنایی، و شکّ، اراده و توجیه دانش به عنوان مکانیزم تغییر و باورهای معرفت شناسی چند بعدی به عنوان پیامد پدیدار شد و درنهایت مدل مفهومی از فرآیند شکل گیری باورهای معرفت شناسی ترسیم شد. باور به دانش اکتسابی، آزمایش، پیچیده و تدریجی و تاحدی مبتنی بر استدلال همراه با استناد به مرجعیت دانا از جمله باورهای معرفت شناسی چند بعدی پدیدار شده در کودکان بود
معصومه رمضانی فینی؛ نرگس سجادیه
چکیده
در دنیای امروز تعلیم و تربیت در تحقق اهداف و نیز تعارض میان اهداف علمی و اخلاقی با چالشهایی روبرو است. رویکرد انتقادی با تمرکز بر وجود انسان و کنشگری وی، میتواند نظام تربیت را در بازگشت به اهداف جامع خویش یاری رساند. نوشتار حاضر با تحلیل ابعاد رویکرد انتقادی، به ردیابی دلالتهای آن در تربیت میپردازد. در ...
بیشتر
در دنیای امروز تعلیم و تربیت در تحقق اهداف و نیز تعارض میان اهداف علمی و اخلاقی با چالشهایی روبرو است. رویکرد انتقادی با تمرکز بر وجود انسان و کنشگری وی، میتواند نظام تربیت را در بازگشت به اهداف جامع خویش یاری رساند. نوشتار حاضر با تحلیل ابعاد رویکرد انتقادی، به ردیابی دلالتهای آن در تربیت میپردازد. در گام نخست به منظور بررسی چرخشهای اساسی در رویکرد انتقادی از روش تحلیل زبانی استفاده شده است و در گام دوم به منظور استنتاج دلالتهای تربیتی منتج از این چرخشها روش استنتاجی به کار گرفته شده است. رویکردانتقادی نسبت به رویکردهای فلسفی پیش از خود، قائل به چرخش-هایی است از این قرار: چرخش از تقدیرگرایی به کنشگری انسانی، چرخش از خرد ابزاری به خرد انتقادی، چرخش از یکسانسازی به تفاوتها و چرخش از نظریهپردازی به پیوند نظر و عمل. این چرخشها در عرصه تربیت، موجد تحولاتی خواهند شد. از جمله میتوان به این تحولات اشاره کرد: بررسی اهداف نظام تربیت و نسبت آنها با وضعیت موجود، حساسیت نسبت به ایدئولوژیهای ناظر بر سلطه، توجه به ابعاد اخلاقی دانشهای فناورانه، تلاش برای ایجاد بسترهای کنشگری واقعگرایانه دانش-آموزان، توجه به لایهمندی هویت و تنوع هویتهای فرهنگی/قومی. این چرخشها را میتوان در سه سطح فلسفی، سیاستگذاری و روابط کلاسی-مدرسه ای دستهبندی کرد. نظام تربیت در وضعیت فعلی در تحقق چرخش ها با چالشهایی مواجه است که تنوع بخشی به مدارس و مراجع راهبری، تقویت نهادهای علمی خارج از نهاد تربیت و تقویت اصلاحات خرد مدرسه ای –کلاسی میتواند راههای برون رفت از آنها تلقی شود.
ایوب گرشاسبی؛ کوروش فتحی واجارگاه؛ محبوبه عارفی
چکیده
هدف این پژوهش بررسی جایگاه قومیت در برنامه های درسی رسمی رشته علوم انسانی نظام جدید دوره دوم متوسطه بود. این پژوهش از نوع توصیفی و شامل تحلیل اسنادی و تحلیل محتوای آنتروپی شانون بود. واحد تحلیل محتوا؛ متن، تصاویر و فعالیت های کتاب های درسی بوده است. روش نمونه گیری پژوهش هدفمند و نمونه پژوهش شامل 6 جلد کتاب های تاریخ، جامعه شناسی دوره ...
بیشتر
هدف این پژوهش بررسی جایگاه قومیت در برنامه های درسی رسمی رشته علوم انسانی نظام جدید دوره دوم متوسطه بود. این پژوهش از نوع توصیفی و شامل تحلیل اسنادی و تحلیل محتوای آنتروپی شانون بود. واحد تحلیل محتوا؛ متن، تصاویر و فعالیت های کتاب های درسی بوده است. روش نمونه گیری پژوهش هدفمند و نمونه پژوهش شامل 6 جلد کتاب های تاریخ، جامعه شناسی دوره متوسطه دوم بوده است. روایی محتوایی ابزار پژوهش با استفاده از نظر متخصصان در مورد میزان هماهنگی محتوای ابزار اندازه گیری و هدف پژوهش تایید شد. از طرف دیگر، به منظور حصول اطمینان از پایایی آن، از روش اسکات استفاده شد که براساس ضریب پایایی بدست آمده(79) ابزار مورد استفاده کاملاً پایا بود. بر اساس یافته های پژوهش فقط 4 درصد از بخش های سه گانه محتوای کتاب های بررسی شده به مؤلفه های مطلوب قومیت توجه داشته است. علاوه بر این یافته های حاصل از تحلیل آنتروپی شانون نشان داد میزان توجه به مولفه های مطلوب قومیت نرمال نیست. با استناد به این یافته ها می توان اذعان داشت که جایگاه قومیت در برنامه های درسی رسمی جامعه شناسی و تاریخ رشته علوم انسانی نظام جدید متوسطه دوم تا حدود زیادی مغفول مانده است. از این رو، با توجه به متکثر بودن جامعه ایران پیشنهاد می شود که در برنامه های درسی رسمی رشته علوم انسانی دوره متوسطه دوم کاملاً بازنگری شود به طوری که مؤلفه های لازم برای آموزش چندفرهنگی و تنوع قومی ایران را مورد پوشش قرار دهد.
طاهره نجاتی؛ عبداله پارسا؛ حمید فرهادی راد
چکیده
هدف از انجام این پژوهش کاربردی، بررسی رابطهی بین اثربخشی دورههای آموزش ضمن خدمت با موفقیت کارراهه شخصی در یکی از سازمانهای وابسته به وزارت نیرو است که با روش تحقیق آمیخته ( کمی - کیفی) بررسی گردید. در بخش کمی، از پرسشنامه Homayoonia ( 2006) و پرسشننامه Gattiker & Larwood (1986) و در بخش کیفی از تحلیل اسناد و مصاحبه برای جمعآوری دادهها استفاده ...
بیشتر
هدف از انجام این پژوهش کاربردی، بررسی رابطهی بین اثربخشی دورههای آموزش ضمن خدمت با موفقیت کارراهه شخصی در یکی از سازمانهای وابسته به وزارت نیرو است که با روش تحقیق آمیخته ( کمی - کیفی) بررسی گردید. در بخش کمی، از پرسشنامه Homayoonia ( 2006) و پرسشننامه Gattiker & Larwood (1986) و در بخش کیفی از تحلیل اسناد و مصاحبه برای جمعآوری دادهها استفاده گردید. برای بخش کمی تحقیق با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای، 290 نفر از کارکنان رسمی و پیمانی شرکت بهعنوان نمونه انتخاب شدند. در بخش کیفی نیز از روش نمونهگیری هدفمند که با شیوه موارد مطلوب انتخابشده بودند، استفاده شد و با 10 نفر از کارکنان که دارای سابقه خدمت بیشتر از 20 سال بودند مصاحبه نیمه ساختاریافته انجام شد. بهمنظور تجزیهوتحلیل دادههای کمی از روشهای آمار توصیفی و آمار استنباطی و برای تجزیهوتحلیل دادههای کیفی از روش تحلیل محتوا استفاده گردید. بعد از تحلیل نتایج مشخص شد که اثربخشی دورههای آموزشی بهجز با موفقیت بین فردی، با موفقیت شغلی، موفقیت مالی و موفقیت سلسله مراتبی رابطه معنادار و مثبتی داشته است؛ ولی بین اثربخشی دورهها و بهبود عملکرد افراد، رابطه معناداری مشاهده نشد. میتوان چنین ادعا کرد که دورههای برگزارشده توانستهاند در جهت رشد کارکنان مؤثر باشند ولی افرادی که از کانالهای دیگری در سازمان رشد داشتهاند، دچار افت شدید مداوم شدهاند. شاید افراد در فرایند کارراهه ذهنی، زمانی که در سازمان جایگاه خود را تثبیت شده می بینند .
پرتو یزدان فر؛ فروغ فرازجو
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر سبک های مختلف معماری از لحاظ مظاهر شهری و فرمی بر روی کودکان 4-6 سال جامعه می باشد و تحلیل این موضوع که کدام یک از این سبک ها در برقراری ارتباط موثر با آنها موفق تر خواهد بود.در این مقاله با بررسی سوابق موجود از نظریه محققان و متخصصان روانشناس به موضوع کودک و ارتباط آنها با فضا به تشریح نگرش کودکان به نمود ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر سبک های مختلف معماری از لحاظ مظاهر شهری و فرمی بر روی کودکان 4-6 سال جامعه می باشد و تحلیل این موضوع که کدام یک از این سبک ها در برقراری ارتباط موثر با آنها موفق تر خواهد بود.در این مقاله با بررسی سوابق موجود از نظریه محققان و متخصصان روانشناس به موضوع کودک و ارتباط آنها با فضا به تشریح نگرش کودکان به نمود خارجی بناها در شهر و نمای موجود از بناها از سبکهای مختلف معماری پرداخته شده و همچنین چگونگی برقراری ارتباط با کودکان با این بناها ارائه گردیده است. راهبرد این پژوهش، ترکیبی شامل راهبرد همبستگی و کیفی است. روش استخراج تصاویر ذهنی به دلییل محدودیت نوشتاری کودکان در این سن، تکنیک «نقشه های کروکی وار» است که در دسته مدل های «طراحی ترسیمی» جا می گیرد. جامعه آماری در این تحقیق به سبب درک مفاهیم انتزاعی، بیان افکار و ایده ها از طریق نمادها و درک احساسی آنها از اشیاء، از میان کودکان 4 تا 6 سال از چهار مهد کودک شامل دختر و پسر انتخاب گردیده است. در طی بررسی ها به نحوه ارتباط کودک با معماری از طریق ابعاد،عمق،تعادل، سایه و المانهای اطراف بنا پرداخته شده است. نتایج پژوهش حاضر نشان می دهد سبک معماری مدرن به دلیل خوانایی و ساده بودن فرم و نداشتن جزئیات زیاد بیشترین مخاطب را میان کودکان داشته و سبک دیکانستراکشن به دلیل پیچیدگی و عدم خوانایی و استفاده از فرمهای نامتعارف توسط کودک کمترین مخاطب را به خود اختصاص داده است
الهه بدیعی؛ محمد رضا نیلی؛ یاسمین عابدینی؛ بی بی عشرت زمانی
چکیده
این پژوهش با هدف تأثیر درسافزار طراحی شده بر اساس اصول یادگیری مبتنی بر مغز، بر یادگیری دانشآموزان دختر هنرستانی، در هر یک از سطوح شناختی بلوم، در درس برنامهنویسی کامپیوتر، انجام گرفت. این پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل نابرابر بود. تعداد 6 کلاس پایه یازدهم رشته کامپیوتر از هنرستانهای دخترانه ...
بیشتر
این پژوهش با هدف تأثیر درسافزار طراحی شده بر اساس اصول یادگیری مبتنی بر مغز، بر یادگیری دانشآموزان دختر هنرستانی، در هر یک از سطوح شناختی بلوم، در درس برنامهنویسی کامپیوتر، انجام گرفت. این پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل نابرابر بود. تعداد 6 کلاس پایه یازدهم رشته کامپیوتر از هنرستانهای دخترانه شهر اصفهان به روش خوشهای انتخاب شدند. هر 2 کلاس بهصورت تصادفی به هر یک از گروههای آزمایش1، آزمایش2 و کنترل انتصاب یافت. در گروه کنترل، آموزش به روش معمول انجام گرفت. در گروه آزمایش1، علاوه بر روش متداول، از درسافزار محقق ساخته سازگار با مغز استفاده شد. در گروه آزمایش2 علاوه بر روش متداول، یک درسافزار معمولی به کار رفت. یک آزمون محقق ساخته برنامهنویسی شامل اهدافی در سطوح مختلف یادگیری شناختی تهیه و روایی آن توسط گروهی از آموزشگران کامپیوتر و گروه آموزشی کامپیوتر استان اصفهان تأیید و پایایی آن به روش کودر-ریچاردسون برابر746/0 محاسبه گردید. این آزمون به عنوان پیشآزمون و پسآزمون برای سه گروه اجرا شد. نتایج تحلیل کوواریانس چند متغیری نشان داد که درسافزار سازگار با مغز باعث افزایش معنادار (p <0.05) یادگیری دانشآموزان در سطوح دانش و فهم شده است. درسافزار غیر سازگار با مغز یادگیری شناختی را در سطح ترکیب به-طور معنادار (p <0.05) کاهش داده و در سطوح دیگر هم نتوانسته است یادگیری را افزایش دهد. همچنین درسافزار سازگار با مغز در سطوح دانش، فهم، کاربست و ترکیب به طور معناداری (p <0.05) نسبت به درسافزار معمولی تأثیر بهتری داشته است.
سعید محمدی مولود؛ تقی زوار
چکیده
چکیده پژوهشهای متعددی در حوزهی رابطه هوش هیجانی و پیشرفت تحصیلی با کسب نتایج متفاوت و متناقض انجامیافته است. پژوهش حاضر با هدف ترکیب نتایج پژوهشهای متعدد این حوزه انجامگرفته است. روش مورداستفاده در این پژوهش فراتحلیل میباشد. جهت نیل به اهداف پژوهش، از نتایج کمی 30 پژوهش منتخب، که با توجه به ملاکهای ورود و خروج و بهرهگیری ...
بیشتر
چکیده پژوهشهای متعددی در حوزهی رابطه هوش هیجانی و پیشرفت تحصیلی با کسب نتایج متفاوت و متناقض انجامیافته است. پژوهش حاضر با هدف ترکیب نتایج پژوهشهای متعدد این حوزه انجامگرفته است. روش مورداستفاده در این پژوهش فراتحلیل میباشد. جهت نیل به اهداف پژوهش، از نتایج کمی 30 پژوهش منتخب، که با توجه به ملاکهای ورود و خروج و بهرهگیری از کلیدواژههای تعیینشده از طریق بانکهای اطلاعاتی مختلف کشور بهدستآمده بود، استفاده گردید و درمجموع 137 اندازه اثر همبستگی از آنها به دست آمد؛ که با نرمافزار CMA2 مورد تحلیل قرار گرفت. در این پژوهش دو مدل تصادفی و ثابت محاسبه گردید که با توجه به تحلیل ناهمگنی از طریق شاخصهای Q و مجذور I، و حذف 18 اندازه اثر، مدل ثابت بهعنوان مدل نهایی در نظر گرفته شد. اندازهاثر ترکیبی پژوهشهای مورد بررسی 0.169 به دست آمد و از لحاظ آماری معنی دار میباشد (P
هانیه سلملیان؛ معصومه ملکی پیربازاری؛ سیروس صالحی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه طرحوارههای ناسازگار اولیه دانشآموزان با تحلیلرفتگی تحصیلی و اضطراب اجتماعی آنان انجام گرفت. جامعه آماری شامل تمامی دانشآموزان دختر دوره دوم متوسطه شهرستان رامسر و شاغل به تحصیل در سال 98-1397 بود. تعداد جامعه شامل ۱۲۳۸ نفر بود که از این تعداد با توجه به جدول مورگان 288 نفر به روش نمونهگیری خوشهای ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه طرحوارههای ناسازگار اولیه دانشآموزان با تحلیلرفتگی تحصیلی و اضطراب اجتماعی آنان انجام گرفت. جامعه آماری شامل تمامی دانشآموزان دختر دوره دوم متوسطه شهرستان رامسر و شاغل به تحصیل در سال 98-1397 بود. تعداد جامعه شامل ۱۲۳۸ نفر بود که از این تعداد با توجه به جدول مورگان 288 نفر به روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات شامل سه پرسشنامه طرحواره ناسازگار اولیه یانگ و براون (1999)، پرسشنامه تحلیل رفتگی تحصیلی برسو و همکاران (2007) و پرسشنامه اضطراب اجتماعی جرابک (1996) بود. در این پژوهش جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات از آزمون همبستگی کانونی استفاده شد. نتایج نشان داد مجموعه متغیرهای طرحوارههای ناسازگار اولیه با مجموعه مولفه های تحلیلرفتگی تحصیلی و اضطراب اجتماعی به طور معنیداری بر اساس همبستگی کانونی پیوند داشتهاند. همچنین در رابطه متغیرهای پیش بین و ملاک، میتوان گفت که «خودکنترلی ناکافی» و «استحقاق/بزرگ منشی» بهترین پیشبینی کنندههای مجموعه ملاک یعنی تحلیلرفتگی تحصیلی و اضطراب اجتماعی هستند. بنابراین توجه به طرحوارههای ناسازگار اولیه جهت کاهش تحلیلرفتگی تحصیلی و اضطراب اجتماعی دانشآموزان مهم است.
شبنم بهرامی؛ امجد زبردست؛ جمال سلیمی
چکیده
چکیده پژوهش حاضر باهدف آگاهی از تجارب و برداشت اعضای هیئتعلمی از مفهوم هویت حرفهای و تنوع موجود در تجارب آنان صورت گرفت. رویکرد پژوهش تفسیری و راهبرد انجام آن پدیدار نگاری و میدان تحقیق دانشگاه کردستان بود، روش نمونهگیری هدفمند بود و با رعایت حداکثر تنوع صورت گرفت. حجم نمونه با استفاده از ابزار مصاحبه نیمه ساختاریافته و با ...
بیشتر
چکیده پژوهش حاضر باهدف آگاهی از تجارب و برداشت اعضای هیئتعلمی از مفهوم هویت حرفهای و تنوع موجود در تجارب آنان صورت گرفت. رویکرد پژوهش تفسیری و راهبرد انجام آن پدیدار نگاری و میدان تحقیق دانشگاه کردستان بود، روش نمونهگیری هدفمند بود و با رعایت حداکثر تنوع صورت گرفت. حجم نمونه با استفاده از ابزار مصاحبه نیمه ساختاریافته و با توجه به ملاک رسیدن به اشباع نظری به 14 نفر رسید. کدگذاری و تحلیل دادهها با روش کدگذاری هفت مرحلهای Sjöström & Dahlgren(2002) انجام شد. حاصل تحلیل دادهها، استخراج پنج طبقه توصیف از مفهوم هویت حرفهای شامل: هویت حرفهای بهعنوان ((استقلال حرفهای))، ((اخلاقمداری))، ((بدون مرز بودن))، ((آفرینش)) و ((تعامل حرفهای)) بود که بیانگر تفاوتهای کیفی برداشت اساتید از مفهوم هویت حرفهای و نحوه ایفای نقشهای حرفهای چندگانه توسط آنان بود. لازم به ذکر است که هر یک از اساتید همه یا ابعادی از این هویتهای حرفهای را در خود داشتند یا به آن میاندیشیدند، اما آنچه برای فرد در بازه زمانی یا موقعیت یا زمینه خاص، در اولویت و درجه اهمیت بیشتری قرار داشت، هویت حرفهای مسلط و غالب وی را تشکیل میداد.
مجتبی حاج خزیمه؛ خدایار ابیلی؛ جواد پورکریمی
چکیده
هدف اصلی این پژوهش، ارائه الگوی توسعه حرفهای مدیران گروههای آموزشی دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی ایران بر اساس رویکرد ناب است. این پژوهش در چارچوب رویکرد کیفی انجامشده است. به همین منظور تعداد 20 نفر از خبرگان و صاحبنظران دانشگاهی مطلع نسبت به موضوع و با راهبرد نمونهگیری هدفمند انتخابشده و بهصورت نیمه ساختاریافته مورد ...
بیشتر
هدف اصلی این پژوهش، ارائه الگوی توسعه حرفهای مدیران گروههای آموزشی دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی ایران بر اساس رویکرد ناب است. این پژوهش در چارچوب رویکرد کیفی انجامشده است. به همین منظور تعداد 20 نفر از خبرگان و صاحبنظران دانشگاهی مطلع نسبت به موضوع و با راهبرد نمونهگیری هدفمند انتخابشده و بهصورت نیمه ساختاریافته مورد مصاحبه قرار گرفتند. برای تحلیل دادهها از تکینک تحلیل موضوعی (تم) استفاده شد. برای اطمینان از روایی و پایایی دادههای کیفی پژوهش، از راهبردهای:1. تحلیل و بازبینی توسط اعضاء (مصاحبهشوندگان) 2. تحلیل و بازبینی توسط همکاران و 3. روش چند سویه نگری منابع دادهها استفاده گردید. پس از پیادهسازی محتوای مصاحبهها و تحلیل مقدماتی آنها، کدها یا مفاهیم اولیه شناسایی و بهمنظور دستیابی به مقولههای اصلی کدهای مشابه در طبقهای خاص قرار گرفتند. درنهایت برای هریک از طبقات عنوانی که دربرگیرنده کل کدهای آن طبقه باشد، انتخاب گردید. درنتیجه این مطالعه پنج مؤلفه اصلی (مهارتهای رهبری/مدیریتی ناب، مهارتهای دانشگری ناب، مهارتهای پژوهشگری ناب، مهارتهای رفتاری ناب و مهارتهای فردی ناب) برای الگوی توسعه حرفهای مدیران گروههای آموزشی دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی بر اساس رویکرد ناب شناسایی و کشف گردید. پنج مؤلفه اصلی حاصل از این پژوهش، میتواند الگویی اثربخش برای توسعه حرفهای مدیران گروههای آموزشی در دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی باشد و نتایج مفیدی در ارتقای کیفیت، کارایی، اثربخشی و کاهش اتلافات در آموزش عالی داشته باشد.
زهرا طهاسبیزاده؛ غلامحسین رحیمی دوست؛ قدرتالله خلیفه
چکیده
هدف پژوهش حاضر ساخت و اعتباریابی آزمون شایستگیهای فناورانه برای معلمان دورهی ابتدایی ابتدایی بود. بدین منظور پرسشنامه ای حاوی 69 ماده تهیه شد و بر روی 414 معلم دورهی ابتدایی شهر اهواز که به روش نمونهگیری خوشهای دو مرحله-ای انتخاب شده بودند، اجرا گردید. سپس دادههای جمعآوری شده تحلیل عاملی شدند و بدین وسیله آزمون شایستگیهای ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر ساخت و اعتباریابی آزمون شایستگیهای فناورانه برای معلمان دورهی ابتدایی ابتدایی بود. بدین منظور پرسشنامه ای حاوی 69 ماده تهیه شد و بر روی 414 معلم دورهی ابتدایی شهر اهواز که به روش نمونهگیری خوشهای دو مرحله-ای انتخاب شده بودند، اجرا گردید. سپس دادههای جمعآوری شده تحلیل عاملی شدند و بدین وسیله آزمون شایستگیهای فناورانهی معلمان مشتمل بر 3 عامل و 47 ماده استخراج گردید که نزدیک به 60 درصد از واریانس سازه را تبیین میکرد. در این آزمون 20 ماده روی عامل اول (شایستگیهای تلفیق فناوری در آموزش)، 17 ماده روی عامل دوم (شایستگیهای شناسایی، انتخاب و کاربست ابزارهای فناورانه) و 10 ماده روی عامل سوم (گرایش به کاربرد فناوری) قرار داشت. نتایج بررسی پایایی آزمون شایستگیهای فناورانهی معلمان به روش آلفای کرونباخ برای عوامل 3 گانه آزمون به ترتیب 91/0، 95/0، و 97/0 محاسبه گردید. نتایج کلی نشان داد که اکثر سوالات پرسشنامه، شایستگیهای فناورانهی معلمان را میسنجد و از اعتبار و روایی مناسبی برخوردار است و عوامل بدست آمده از تحلیل عاملی میتواند شایستگیهای فناورانهی معلمان را به گونهای مناسب اندازهگیری کند.