فلسفه تعلیم و تربیت
مرضیه عالی
چکیده
جستجو در زمینه ها و شرایط شکل گیری فرآیندهای تربیتی مدرن در ایران مبتنی بر مناسبات قدرت دانش مساله اساسی است که مقاله حاضر در پی یافتن پاسخ آن است. روش پژوهش در این مطالعه روش تحلیل تاریخی مبتنی مناسبات قدرت دانش است که به تجزیه و تحلیل سیر تاریخی عوامل شکل دهنده به نظام آموزش مدرن و تحول ارزش ها در جامعه ایران پرداخته است از اینرو ، ...
بیشتر
جستجو در زمینه ها و شرایط شکل گیری فرآیندهای تربیتی مدرن در ایران مبتنی بر مناسبات قدرت دانش مساله اساسی است که مقاله حاضر در پی یافتن پاسخ آن است. روش پژوهش در این مطالعه روش تحلیل تاریخی مبتنی مناسبات قدرت دانش است که به تجزیه و تحلیل سیر تاریخی عوامل شکل دهنده به نظام آموزش مدرن و تحول ارزش ها در جامعه ایران پرداخته است از اینرو ، ابتدا زمینه های فرهنگی و اجتماعی شکل گیری تربیت مدرن در ایران مبتنی بر اسناد، مدارک و شواهد مورد نقد قرار گرفته و بر اساس فرض مخالف پژوهش مبنی بر ارزشمندی برخی آموزه های سنتی ؛ شیوه های آموزش و دانش سنتی طرد شده در نظام آموزشی مدرن توصیف شده است. نتیجه حاصل از گام اول پژوهش آن است که فرایند مدرنیزاسیون تربیت سنتی را با جایگزینی عواملی همچون تحول در شیوه های تنبیهی و ظهور شیوه های انضباط مدرن، یکدست سازی ظاهر، توسعه آموزش های اجباری، معماری مدرن مدارس، ایجاد سازو کارهای نظارت بر نظام دانش به به حاشیه رانده است و منجر به آن شده است که در کنار دستاوردهای عظیم آموزش مدرن سهمی از ارزش و سنتهای بومی و فرهنگی از فرایندهای آموزشی در حاشیه قرار گیرد. در گام دوم پژوهش نتایج نشان داد که صرف نظر از تحول در شیوه های تنبیهی و ظهور شیوه های انضباط مدرن و توسعه آموزشهای همگانی که دستاوردی ارزشمند در نظام آموزشی مدرن است، بازنگری در دانش سنتی وبازسازی مجدد آن بر حسب الزامات بومی است
مدیریت آموزشی
سحر سعادت؛ سکینه شاهی؛ حمید فرهادی راد؛ محمد رضا نیستانی
چکیده
آموزش مداوم کارکنان، اقدامی راهبردی است که در سطح فردی، باعث ارتقای کیفیت شغلی و در سطح سازمانی، عامل تعالی و توسعه سازمان و در سطح ملی، موجب افزایش بهره وری می شود. این مقاله با هدف بررسی سیاست ها و استراتژی های سازماندهی آموزش مداوم در شرکت فولاد مبارکه اصفهان انجام گردیده است. روش تحقیق مورد استفاده، روش کیفی بر پایه تحلیل محتوای ...
بیشتر
آموزش مداوم کارکنان، اقدامی راهبردی است که در سطح فردی، باعث ارتقای کیفیت شغلی و در سطح سازمانی، عامل تعالی و توسعه سازمان و در سطح ملی، موجب افزایش بهره وری می شود. این مقاله با هدف بررسی سیاست ها و استراتژی های سازماندهی آموزش مداوم در شرکت فولاد مبارکه اصفهان انجام گردیده است. روش تحقیق مورد استفاده، روش کیفی بر پایه تحلیل محتوای قیاسی از اسناد و مدارک موجود در شرکت و متن مصاحبه ها بود. مشارکت کنندگان این پژوهش را اعضای کمیته تحول منابع انسانی واحد آموزش و توسعه منابع انسانی شرکت تشکیل می دادند که با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند، هفت نفر از اعضای این کمیته انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل اسناد و مدارک و مصاحبه نیمه ساختمند بود. نتایج یافته های تحقیق، حاکی از این است که شرکت فولاد مبارکه اصفهان، استراتژی ها و سیاست های خود را بر مبنای درک نیازها و انتظارات توأمان ذی نفعان و محیط بیرونی و مبتنی بر درک قابلیت ها و عملکردهای درونی تدوین می کند. اهمچنین از آنجایی که شرکت، مدل تعالی سازمانی را پیاده سازی کرده است و به تبع آن، شرکت را تبدیل به یک سازمان یادگیرنده نموده است، شرایط برای آموزش مداوم مهیا شده و از این رو، مؤلفه های آموزش مداوم در شرکت از وضعیت خوبی برخوردار است. براساس یافته های این تحقیق، به کارگیری سه استراتژی آموزشی، ارتباطی و مشارکتی توانسته است شرایط مناسبی را برای آموزش مداوم مهیا نماید.
برنامه ریزی درسی
امیر پوراحمدعلی؛ علی اکبر شیخی فینی؛ حسین زینلی پور؛ صمد ایزدی
چکیده
این پژوهش با هدف شناسایی ابعاد و مؤلفههای کاربرد درس پژوهی درس ریاضی در مدارس ابتدایی استان مازندران بهمنظور ارائه مدل مفهومی انجام شده است. روش مورد استفاده در این پژوهش، روشی آمیخته اکتشافی متوالی بوده است. جامعه تحقیق شامل صاحبنظران حوزه درس پژوهی، کلیه معلمان ریاضی و مدیران مدارس ابتدایی استان مازندران به تعداد 10700 نفر بوده ...
بیشتر
این پژوهش با هدف شناسایی ابعاد و مؤلفههای کاربرد درس پژوهی درس ریاضی در مدارس ابتدایی استان مازندران بهمنظور ارائه مدل مفهومی انجام شده است. روش مورد استفاده در این پژوهش، روشی آمیخته اکتشافی متوالی بوده است. جامعه تحقیق شامل صاحبنظران حوزه درس پژوهی، کلیه معلمان ریاضی و مدیران مدارس ابتدایی استان مازندران به تعداد 10700 نفر بوده است. روش نمونهگیری در بخش کیفی، روش موارد مطلوب شامل 16 نفر و در بخش کمی تصادفی ساده شامل 370 نفر بود. ابزار جمعآوری دادهها مصاحبههای عمیق و اکتشافی و پرسشنامه محقق ساخته (85 سؤالی) استخراج شده از مصاحبهها بوده است. روش تجزیهوتحلیل دادهها در مرحله کیفی روش برخاسته از دادهها و در مرحله کمی تحلیل عاملی اکتشافی، تأییدی و آزمون فریدمن میباشد. یافتهها نشان داد که ابعاد درس پژوهی، شامل جنبه انسانی، جنبه ساختاری، جنبه فرهنگی، جنبه مدیریتی و جنبه پداگوژیکی است. همچنین نتایج آزمون فریدمن نشان داد که از نظر پاسخگویان حاضر در این تحقیق اولویت اول مربوط به جنبه پداگوژیکی، اولویت دوم مربوط به جنبه فرهنگی، اولویت سوم مربوط به جنبه ساختاری، اولویت چهارم مربوط به جنبه انسانی و اولویت پنجم مربوط به جنبه مدیریتی است.
روانشناسی تربیتی
نسرین رحمان پور؛ حسن اسدزاده؛ اسماعیل سعدی پور؛ نورعلی فرخی
چکیده
پپژوهش حاضر با هدف تدوین بستهی آموزشی خودفرمانی و تعیین میزان اثربخشی آن بر انگیزش درونی، انگیزش بیرونی، و بیانگیزگی دانشآموزان دورهی دوم متوسطه انجام شد. روش پژوهش، نیمهآزمایشی با پیشآزمون – پسآزمون و پیگیری با گروه کنترل بود. ابتدا بستهی آموزشی خودفرمانی با استفاده از مطالعات کتابخانهای تدوین، و سپس میزان نسبت ...
بیشتر
پپژوهش حاضر با هدف تدوین بستهی آموزشی خودفرمانی و تعیین میزان اثربخشی آن بر انگیزش درونی، انگیزش بیرونی، و بیانگیزگی دانشآموزان دورهی دوم متوسطه انجام شد. روش پژوهش، نیمهآزمایشی با پیشآزمون – پسآزمون و پیگیری با گروه کنترل بود. ابتدا بستهی آموزشی خودفرمانی با استفاده از مطالعات کتابخانهای تدوین، و سپس میزان نسبت روایی محتوا (CVR) و شاخص روایی محتوا (CVI) آن توسط متخصصین تعیین گردید. با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای، یک کلاس 22 نفره و یک کلاس 20 نفرهی دهم تجربی به ترتیب در گروه آزمایشی و گروه کنترل قرار گرفتند(که گروه آزمایشی دو نفر افت داشت). گروه آزمایشی در 8 جلسهی 90 دقیقهای، بسته آموزشی را دریافت نمودند و گروه کنترل هیچگونه آموزشی دریافت نکرد. یافتههای پژوهش با استفاده از تحلیل کواریانس، و تحلیل واریانس با اندازهگیریهای مکرر، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. میزان شاخص روایی محتوا (CVI) برای تمامی هدفها در بستهی آموزشی بین 9/0 تا 1، و میزان نسبت روایی محتوا (CVR) برای تمامی هدفها در پروتکل آموزشی بین 8/0 تا 1 بهدست آمد. یافتهها نشان داد که بستهی آموزشی خودفرمانی بر انگیزش درونی، انگیزش بیرونی و بیانگیزگی دانشآموزان دورهی دوم متوسطه تهران اثرگذار است. همچنین بین پسآزمون و پیگیری تفاوت معناداری مشاهده نشد که نشاندهندهی پایداری اثرات یادگیری است. در نتیجه، بستهی آموزشی خودفرمانی، توانایی ارتقاء انگیزش درونی و بیرونی، و کاهش بیانگیزگی و ارتقاء کیفیت آموزشی را در دانشآموزان دورهی متوسطه دارد.
سکینه اشرفی؛ حبیب الله نجفی هزارجریبی
چکیده
پژوهش حاضر باهدف بررسی اثربخشی درس کارآفرینی بر مسیر شغلی دانش-آموزان صورت گرفت. روش پژوهش آزمایشی بوده و از طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل استفاده شد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش-آموزان دختر پایه دوم مقطع متوسطه در شهر نورآباد بود. بهمنظور انجام این پژوهش یکپایه دوم از بین سهپایه دوم رشته کار و دانش و یکپایه دوم ...
بیشتر
پژوهش حاضر باهدف بررسی اثربخشی درس کارآفرینی بر مسیر شغلی دانش-آموزان صورت گرفت. روش پژوهش آزمایشی بوده و از طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل استفاده شد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش-آموزان دختر پایه دوم مقطع متوسطه در شهر نورآباد بود. بهمنظور انجام این پژوهش یکپایه دوم از بین سهپایه دوم رشته کار و دانش و یکپایه دوم از بین هجده پایه دوم رشتههای نظری با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی انتخاب شد. ابزار مورداستفاده در پژوهش پرسشنامه پژوهشگر ساخته مسیریابی شغلی کارآفرینی بود. روایی صوری پرسشنامه توسط متخصصان حوزه مشاوره تحصیلی و شغلی تأیید گردیده و پایایی آن به روش آلفای کرونباخ (8/0=) محاسبه شده است. دادههای به دست آمده با روش آماری تحلیل کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان داد که میانگین متغیر مسیر شغلی دانشآموزان و زیر مقیاسهای دانش کارآفرینی، نگرش نسبت به کارآفرینی بهعنوان مسیر شغلی و انتخاب کارآفرینی بهعنوان مسیر شغلی بیشتر از گروه کنترل بوده است اما در میانگین زیر مقیاس دانش مسیریابی شغلی تفاوت معنیداری بین دو گروه آزمایش و کنترل وجود ندارد (05/0>p)؛ بنابراین می-توان نتیجه گرفت؛ که آموزش کارآفرینی بر مسیریابی شغلی دانشآموزان مؤثر است و کارآفرینی میتواند بهعنوان یک مسیر شغلی در نظر گرفته شود.
روانشناسی تربیتی
ناهید شفیعی؛ ناصر بهروزی؛ منیجه شهنی ییلاق؛ محمود ابوالقاسمی
چکیده
چکیده تعیین رابطه علی ادراک از محیط یادگیری سازندهگرا و فکرسیستمی فردی با گرایش به یادگیری مادامالعمر از طریق میانجیگری انگیزش درونی بود. تعداد شرکتکنندگان در پژوهش 450 نفر از دانشجویان کارشناسی دانشگاه شهیدچمران اهواز که در سال تحصیلی 94-95 مشغول به تحصیل بودند و به روش نمونهگیری تصادفی چندمرحلهای انتخاب شده بودند. روش پژوهش ...
بیشتر
چکیده تعیین رابطه علی ادراک از محیط یادگیری سازندهگرا و فکرسیستمی فردی با گرایش به یادگیری مادامالعمر از طریق میانجیگری انگیزش درونی بود. تعداد شرکتکنندگان در پژوهش 450 نفر از دانشجویان کارشناسی دانشگاه شهیدچمران اهواز که در سال تحصیلی 94-95 مشغول به تحصیل بودند و به روش نمونهگیری تصادفی چندمرحلهای انتخاب شده بودند. روش پژوهش همبستگی از نوع معادلات ساختاری بود. ابزارهای استفاده شده شامل پرسشنامههای «گرایش به یادگیری مادامالعمر»، «ادراک از محیط یادگیری سازندهگرا»، «تفکر سیستمی فردی» و «انگیزش درونی» بود. ارزیابی الگوی پیشنهادی با استفاده از روش تحلیل معادلات ساختاری (SEM) انجام گرفت و برای آزمودن روابط غیرمستقیم از برنامه ماکرو پریچر و هیز استفاده شد. ارزیابی مدل پیشنهادی پژوهش برازش خوب و قابل قبول مدل را نشان داد. اثر مستقیم متغیرهای ادراک از محیط یادگیری سازندهگرا، تفکر سیستمی فردی و انگیزش درونی با گرایش به یادگیری مادامالعمر و اثر مستقیم ادراک از محیط یادگیری سازندهگرا و تفکر سیستمی فردی با انگیزش درونی مثبت معنیدار به دست آمد. همچنین اثر غیرمستقیم ادراک از محیط یادگیری سازندهگرا و تفکر سیستمی فردی روی گرایش به یادگیری مادامالعمر از طریق انگیزش درونی تأیید شد.
مدیریت آموزشی
سارا محمدی؛ عبدالهادی درزیان عزیزی؛ اکرم ایدون
چکیده
یکی از مهمترین موضوعات بازاریابی، مطالعهی رفتار مصرف کننده است؛ بدیهی است کودکان نیز جدا از این مقوله نیستند. این مطالعه با هدف تعیین عوامل موثر بر انتخاب و رفتار خرید بازی-های رایانهای توسط کودکان انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش دانش آموزان مدارس ابتدایی شهر اهواز می باشد که به دلیل بزرگی و دشواری دسترسی به همه آنها، تعداد ...
بیشتر
یکی از مهمترین موضوعات بازاریابی، مطالعهی رفتار مصرف کننده است؛ بدیهی است کودکان نیز جدا از این مقوله نیستند. این مطالعه با هدف تعیین عوامل موثر بر انتخاب و رفتار خرید بازی-های رایانهای توسط کودکان انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش دانش آموزان مدارس ابتدایی شهر اهواز می باشد که به دلیل بزرگی و دشواری دسترسی به همه آنها، تعداد 400 دانش آموز 7 تا 12 سال به عنوان نمونه به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب شدند. برای گردآوری داده ها از پرسشنامه های معتبر دارای روایی و پایایی استفاده شده است. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل دادهها به روش مدلسازی معادلات ساختاری نشان داد که عواملی چون، والدین، همسالان، ظاهر محصول، قیمت، رسانه، تبلیغات بر رفتار خرید کودک اثر مثبت و معناداری دارند. اما میزان قابلیت و راحتی دسترسی به محصول بر رفتار خرید کودک تاثیر معناداری ندارد. همچنین نتایج نشان داد کودکان دختر و پسر رفتار خرید متفاوتی دارند.
روانشناسی تربیتی
مهرنوش هدایتی
چکیده
این پژوهش با هدف ساخت، بررسی روایی و پایایی پرسشنامه سنجش مهارت تفکر مراقبتی براساس رویکرد تربیتی «فلسفه برای کودکان» برای دانشآموزان دوره اول متوسطه شهر تهران انجام شد. بدین منظور ابتدا طرح مقدماتی (Pilot Study) پژوهش روی 60 دانشآموز اجرا گردید و سپس تعداد 742 دانشآموز (358 دختر و 384 پسر) دانشآموز به روش نمونهگیری خوشهای انتخاب ...
بیشتر
این پژوهش با هدف ساخت، بررسی روایی و پایایی پرسشنامه سنجش مهارت تفکر مراقبتی براساس رویکرد تربیتی «فلسفه برای کودکان» برای دانشآموزان دوره اول متوسطه شهر تهران انجام شد. بدین منظور ابتدا طرح مقدماتی (Pilot Study) پژوهش روی 60 دانشآموز اجرا گردید و سپس تعداد 742 دانشآموز (358 دختر و 384 پسر) دانشآموز به روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند و پرسشنامه سنجش تفکر مراقبتی در پنج خردهمقیاس، شامل تفکر مبتنی بر ارزش، تفکر عاطفی، تفکر مبتنی بر هنجار، تفکر فعال و تفکر همدلانه، بین آنها توزیع و نتایج مورد تفسیر و تحلیل قرار گرفت. روایی محتوایی پرسشنامه با کمک از ده تن از اساتید متخصص داخلی و شش تن از اساتید خارجی بررسی و مورد تایید قرار گرفت(87/.CVR=). روایی سازه این آزمون نیز به کمک روش تحلیل عاملی اکتشافی و تحلیل عاملی تاییدی بررسی گردید در نهایت از هریک از خُردهمهارتها، پنج سوالی که بیشترین بار عاملی را داشتند انتخاب و فرم 25 سوالی آزمون با استفاده از تحلیل عاملی تاییدی مورد تائید قرار گرفت. همچنین یافتهها حاکی از تفاوت معنیدار مهارت تفکر مراقبتی، تفکر مبتنی بر ارزش، تفکر عاطفی و تفکر هنجاری میان دختران و پسران بود. نتایج این پژوهش نشان داد پرسشنامه سنجش مهارت تفکرمراقبتی، اطلاعات لازم درخصوص مهارت کلی و پنج خُردهمهارت را ارائه میدهد و میتواند در جهت سنجش و رشد این مهارت برای دانشآموزان متوسطه دوره اول کاربرد داشتهباشد.
مدیریت آموزشی
محسن نظرزاده زارع
چکیده
مقدمه: هدف پژوهش حاضر شناسایی موانع تعاملات بینالمللی اعضای هیأت علمی در ایران بود. روش: برای نیل به این مقصود، از رویکرد کیفی و روش پدیدارشناسی استفاده شد. جامعه پژوهش، صاحبنظران حوزه آموزش عالی کشور بودند که با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند از نوع گلوله برفی، در مجموع تعداد 17 نفر از آنها بهعنوان مشارکتکنندگان در پژوهش ...
بیشتر
مقدمه: هدف پژوهش حاضر شناسایی موانع تعاملات بینالمللی اعضای هیأت علمی در ایران بود. روش: برای نیل به این مقصود، از رویکرد کیفی و روش پدیدارشناسی استفاده شد. جامعه پژوهش، صاحبنظران حوزه آموزش عالی کشور بودند که با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند از نوع گلوله برفی، در مجموع تعداد 17 نفر از آنها بهعنوان مشارکتکنندگان در پژوهش انتخاب شدند. ابزار پژوهش مصاحبه نیمهساختاریافته و روش تحلیل دادهها نیز روش تحلیل محتوای استقرایی بود. نتایج: نتایج نشان داد که موانع تعاملات بینالمللی اعضای هیأت علمی را میتوان در سه مانع کلی تعریف کرد که عبارتند از: موانع درون دانشگاهی(حمایت محدود ساختار دانشگاه از تعاملات بینالمللی اعضای هیأت علمی، حمایت محدود فرهنگ دانشگاه از تعاملات بینالمللی اعضای هیأت علمی و حمایت مالی محدود دانشگاه از تعاملات بینالمللی اعضای هیأت علمی)، موانع برون دانشگاهی(تأثیر تنشهای سیاسی و تحریمهای بینالمللی بر کاهش تعاملات بینالمللی اعضای هیأت علمی و وجود قوانین دست و پاگیر اداری در زمینه صدور روادید) و موانع فردی(انگیزه کم اعضای هیأت علمی برای داشتن تعاملات بینالمللی، تسلط کم اعضای هیأت علمی به یک زبان بینالمللی و ضعف تواناییها و مهارتهای علمی- پژوهشی اعضای هیأت علمی). بحث: این پژوهش دانش ما در مورد تعاملات بین المللی اعضای هیات علمی و همچنین موانع و چالش های این تعاملات افزایش میدهد. لذا برای داشتن تعامل بیشتر اعضای هیأت علمی در سطح بینالمللی، لازم است که دانشگاههای کشور در شناسایی و رفع موانع تعاملات، بیش از پیش کوشش کنند.
مدیریت آموزشی
علیرضا قلعه ای؛ بهناز مهاجران؛ زین العابدین درویشی؛ فرشید اشرفی سلیم کندی
چکیده
هدف پژوهش حاضر تحلیل رابطه مؤلفههای کیفیت زندگی کاری با ابعاد توانمندسازی روانشناختی در بین کارکنان دانشگاه ارومیه بود. پژوهش حاضر از نوع همبستگی است. جامعه آماری شامل کلیه کارکنان دانشگاه ارومیه به تعداد 720 نفر میباشد که 250 نفر آنها از طریق نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. دادهها با استفاده از دو پرسشنامه استاندارد ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر تحلیل رابطه مؤلفههای کیفیت زندگی کاری با ابعاد توانمندسازی روانشناختی در بین کارکنان دانشگاه ارومیه بود. پژوهش حاضر از نوع همبستگی است. جامعه آماری شامل کلیه کارکنان دانشگاه ارومیه به تعداد 720 نفر میباشد که 250 نفر آنها از طریق نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. دادهها با استفاده از دو پرسشنامه استاندارد کیفیت زندگی کاری و توانمندسازی روانشناختی جمعآوری و با شیوه همبستگی کانونی تجزیهوتحلیل شدند. نتایج نشان داد که میزان همبستگی کیفیت زندگی کاری با ابعاد توانمندسازی روانشناختی 44/0 میباشد. شاخص لامبدای ویلکز 16/0 و آماره F مربوط به آن نیز 13/13 به دست آمد که در سطح 001/0 معنیدار است. همچنین 63 درصد از واریانس ابعاد توانمندسازی روانشناختی با مؤلفههای کیفیت زندگی کاری تبیین میشود؛ بنابراین میتوان چنین نتیجهگیری نمود که برنامههای کیفیت زندگی کارى نقش اساسی و مهمی در افزایش توانمندسازی نیروی انسانی و درنتیجه کارایی و اثربخشی سازمانها بر عهده دارد.بنابراین میتوان چنین نتیجهگیری نمود که برنامههای کیفیت زندگی کارى نقش اساسی و مهمی در افزایش توانمندسازی نیروی انسانی و درنتیجه کارایی و اثربخشی سازمانها بر عهده دارد.
مدیریت آموزشی
علی حسین حسین زاده؛ محمدعلی مومبینی
چکیده
هدف تحقیق: طبق گزارش های سالانه وزارت آموزش و پرورش و اداره کل آموزش و پروش استان خوزستان، بسیاری از مناطق آموزشی استان خوزستان از نظر شاخص های توسعه یافتگی علمی و آموزشی در سطح پایین تری نسبت به دیگر مناطق کشور قرار دارد. تحقیق حاضر با هدف ((بررسی عوامل اجتماعی موثر بر نابرابری آموزشی از دیدگاه معلمان استان خوزستان)) صورت پذیرفته است. ...
بیشتر
هدف تحقیق: طبق گزارش های سالانه وزارت آموزش و پرورش و اداره کل آموزش و پروش استان خوزستان، بسیاری از مناطق آموزشی استان خوزستان از نظر شاخص های توسعه یافتگی علمی و آموزشی در سطح پایین تری نسبت به دیگر مناطق کشور قرار دارد. تحقیق حاضر با هدف ((بررسی عوامل اجتماعی موثر بر نابرابری آموزشی از دیدگاه معلمان استان خوزستان)) صورت پذیرفته است. روش تحقیق: روش تحقیق حاضر ((پیمایش)) است. از این رو، ابزار جمع آوری اطلاعات ((پرسشنامه))، جامعه آماری ((معلمان مقطع ابتدایی و متوسطه اول استان خوزستان))، روش نمونه گیری ((خوشه ای))، تعداد افراد نمونه ((381 نفر))، روش تجزیه و تحلیل اطلاعات ((نرم افزار 20 Spss)) و محدوده زمانی و مکانی تحقیق ((دوره های تحصیلی ابتدایی و متوسطه اول مناطق آموزش و پرورش استان خوزستان در سال های1390-1391 و 1391-1392)) می باشد. نتایج تحقیق: میان متغیرهای مستقل سرمایه فرهنگی فرزندان، سرمایه فرهنگی والدین، سرمایه اجتماعی فرزندان، سرمایه اجتماعی والدین، سرمایه اقتصادی فرزندان، سرمایه اقتصادی والدین با متغیر وابسته نابرابری آموزشی دانش آموزان همبستگی معنادار و منفی وجود دارد. همچنین نتایج حاصل از رگرسیون چند متغیره با روش گام به گام نشان می دهد که از میان متغیرهای مستقل، متغیرهای سرمایه فرهنگی فرزندان، سرمایه اجتماعی فرزندان، سرمایه اجتماعی والدین و سرمایه اقتصادی والدین (422/0= R2) واریانس متغیر وابسته نابرابری آموزشی دانش آموزان را تبیین می کنند.