سید مهدی سجادی؛ سید اسماعیل حسینی
دوره 17، 3و4 ، اسفند 1389، صفحه 7-238
چکیده
این مقاله به منظور تبیین دیدگاههای انسانشناسی و معرفتشناسی فوکو و نقد دلالتهای آن برای حدود وظایف و اختیارات کنشگران آموزش و پرورش رسمی (دولت، مدیران و معلمان) انجام شد. نتیجهی پژوهش حاکی از آن است که بر اساس دیدگاه انسانشناسی و معرفتشناسی فوکو دلالتهای زیر قابل استنتاج است. آموزش و پرورش در پی کشف ...
بیشتر
این مقاله به منظور تبیین دیدگاههای انسانشناسی و معرفتشناسی فوکو و نقد دلالتهای آن برای حدود وظایف و اختیارات کنشگران آموزش و پرورش رسمی (دولت، مدیران و معلمان) انجام شد. نتیجهی پژوهش حاکی از آن است که بر اساس دیدگاه انسانشناسی و معرفتشناسی فوکو دلالتهای زیر قابل استنتاج است. آموزش و پرورش در پی کشف معنا نیست، بلکه وظیفهی آن خودآفرینی است. آموزش و پرورش فاقد بنیانهای ثابت و جهانی است، چون حقیقت امری متکثر و زمانمند است؛ لذا روشهای ثابت و یکسان در تعلیم و تربیت مردود است. بر اساس مفهوم کثرتگرایی فوکو همهی فرهنگها در کانون توجه آموزش و پرورش قرار میگیرند. آموزش و پرورش مدنظر فوکو ضد اقتدارگرایی است؛ لذا علایق اعضای جامعه تا آنجا که ممکن است مورد توجه قرار میگیرد. آموزش و پرورش باید انتقادی باشد؛ لذا سخن معلم و متون درسی امری مقدس تلقی نمیشود. در آموزش و پرورش توجه به عنصر «دیگری» نقش اساسی دارد؛ یعنی معلم بتواند دانشآموز را از عناصر دیگر و فرهنگهای دیگر مطلع کند. آموزش و پرورش مبتنی بر گفتمان است. بر اساس دیدگاه فوکو دولت یا دستگاه حاکم نمیتواند به طور کامل آموزش و پرورش را در انحصار خود درآورد و یک نقش روبنایی دار. بنابراین آموزش و پرورش به سمت غیرمتمرکز شدن پیش میرود. همچنین در زمینهی وظایف و اختیارات مدیران در آموزش و پرورش اساساً پست مدرنها و فوکو هم از بکارگیری اصطلاح «مدیریت» خودداری میکنند و به جای آن اصطلاح «رهبری» را به کار میبرند، چون در رهبری مناسبات انسانی حاکم است. لذا از نظر فوکو رهبر بر حسب اقتضاء توسط دیگران برگزیده میشود بنابراین در مدرسه همهی قدرت در شخصی به نام مدیر متمرکز نمیشود. وظیفه و اختیار معلم هم در آموزش و پرورش ایجاد تحول و ارتباط موضوعهای مختلف درسی با مسائل وسیعتر اجتماعی، سیاسی و اقتصادی است و به عنوان یک روشنفکر نقش ساختارزدایی خود را از فرهنگی که در آن زندگی میکند ایفا خواهد کرد. اما نقدی که به این دیدگاه وارد است، این است که حدود وظایف و اختیارات کنشگران آموزش و پرورش کاملاً مشخص و تعریف شده نیست، بنابراین رسیدن به هدفهای آموزشی و تربیتی با مشکل مواجه خواهد شد.
حسین اسکندری؛ هاشم فردانش؛ سید مهدی سجادی؛ علیرضا صادق زاده قمصری؛ سعید بهشتی
دوره 17، 3و4 ، اسفند 1389، صفحه 29-50
چکیده
مقاله پیشرو یکی از نظریههای یادگیری جدید و روبه رشد، تحت عنوان "ارتباطگرایی" را از نقطه نظر مبانی و پیشفرضهای معرفت شناسی مورد نقد و بررسی قرار میدهد. ایدهپردازان این نظریه، آن را نظریهیی برای عصر دیجیتال، و پاسخی مناسب به شرایط جدید و متغیر حال حاضر جوامع قلمداد میکنند. تاکنون پژوهشهای متعددی در ...
بیشتر
مقاله پیشرو یکی از نظریههای یادگیری جدید و روبه رشد، تحت عنوان "ارتباطگرایی" را از نقطه نظر مبانی و پیشفرضهای معرفت شناسی مورد نقد و بررسی قرار میدهد. ایدهپردازان این نظریه، آن را نظریهیی برای عصر دیجیتال، و پاسخی مناسب به شرایط جدید و متغیر حال حاضر جوامع قلمداد میکنند. تاکنون پژوهشهای متعددی در سراسر دنیا جنبههای مختلف این نظریه را – بویژه در رابطه با فضاهای مجازی و یادگیریهای الکترونیکی- مورد پژوهش قرار دادهاند، اما کمتر موردی را میتوان یافت که از لحاظ معرفت شناسی به آن توجه کرده باشد. از آنجا که هر نظریه در انقیاد زمینههای فرهنگی و همچنین پارادایمهای علمی حاکم بر زمانه خود است، بهطور ویژه جوامعی که از مختصات انسان شناختی، معرفت شناختی و ارزش شناختی متفاوتی برخوردارند لازم است قبل از هر اقدام عملی در زمینه بهکارگیری نظریههای جدید، آن را از جنبههای مذکور مورد بررسی و نقادی قرار دهند. بر این اساس پژوهشگران با روشی توصیفی-تحلیلی، به تبیین و نقد مبانی معرفت شناختی نظریه جدید پرداختهاند. نتیجه این بررسی نشان میدهد که این نظریه با اتکا به دانش ارتباطی (در برابر دانش کمّی و کیفی) و همچنین التزام به نظریهی برآمدنی (در برابر نظریهی علّی)، تلاش میکند از دیدگاههای تحویل گرایانه نسبت به یادگیری و فضاهای تعلیم و تربیت، به سوی دیدگاههای کل گرایانه حرکت کند؛ با این وجود، پژوهش نشان میدهد که تسری قوانین و یافتههای دیگر علوم (فیزیکی) به علوم تربیتی، و همچنین انگاره ارگانیستی به آدمی، و یکسان انگاری قوانین شبکههای عصبی، اجتماعی و فناوری، به شکل پیچیدهتری این نظریه را از جهات دیگری به یک نظریه تحویلگرا نزدیک کرده است.
محمد عباس زاده؛ حسن خراطیان خامنه؛ کاظم عباسی؛ مرتضی مبارک بخشایش
دوره 17، 3و4 ، اسفند 1389، صفحه 51-76
چکیده
مقاله حاضر، با هدف شناسایی عاملهای مؤثر بر گرایش دینی دانشآموزان، نگاشته شده و در نظر دارد راهکارهای عملی برای این موضوع ارایه نماید. روش تحقیق، پیمایشی بوده و برای سنجش متغیرهای مستقل و وابسته، تعداد434 نفر با شیوه نمونهگیری طبقهیی، از بین دانشآموزان نواحی دوگانه آموزش و پرورش شهر ارومیه، به عنوان نمونه نهایی ...
بیشتر
مقاله حاضر، با هدف شناسایی عاملهای مؤثر بر گرایش دینی دانشآموزان، نگاشته شده و در نظر دارد راهکارهای عملی برای این موضوع ارایه نماید. روش تحقیق، پیمایشی بوده و برای سنجش متغیرهای مستقل و وابسته، تعداد434 نفر با شیوه نمونهگیری طبقهیی، از بین دانشآموزان نواحی دوگانه آموزش و پرورش شهر ارومیه، به عنوان نمونه نهایی انتخاب و به پرسشنامههای تهیه شده، پاسخ گفتهاند. بر اساس یافتههای تحقیق که از طریق نرم افزارSPSS17حاصل آمده است، میزان گرایش دینی دانشآموزان، متوسط به بالا بوده و در این میان، متغیرهای «مذهبی بودن والدین، عملکرد متولیان امور مذهبی و عامل سیاسی»، بیش از سایر متغیرها بر گرایش دینی دانشآموزان، تأثیرگذار بودهاند.
اعظم رمضانی؛ عبدالله پارسا؛ مسعود صفایی مقدم
دوره 17، 3و4 ، اسفند 1389، صفحه 77-100
چکیده
هدف این پژوهش، بررسی تأثیر برنامه درسی آموزش عالی بر رشد مهارت تفکر انتقادی دانشجویان بود. با روش نمونهگیری تصادفی طبقهیی، 500 دانشجوی کارشناسی (100 نفر از ورودی بهمن 87، 100 نفر از ورودی مهر 87، 100 نفر از ورودی سال 86، 100 نفر از ورودی سال 85 و 100 نفر از ورودی سال 84) از دو دانشکدهی اقتصاد و علوم اجتماعی و علوم پایه ...
بیشتر
هدف این پژوهش، بررسی تأثیر برنامه درسی آموزش عالی بر رشد مهارت تفکر انتقادی دانشجویان بود. با روش نمونهگیری تصادفی طبقهیی، 500 دانشجوی کارشناسی (100 نفر از ورودی بهمن 87، 100 نفر از ورودی مهر 87، 100 نفر از ورودی سال 86، 100 نفر از ورودی سال 85 و 100 نفر از ورودی سال 84) از دو دانشکدهی اقتصاد و علوم اجتماعی و علوم پایه دانشگاه شهید چمران اهواز انتخاب شدند و با تکمیل آزمون مهارتهای تفکر انتقادی کالیفرنیا (CCTST) اطلاعات مورد نیاز گردآوری شده و مورد تحلیل و بررسی قرار گرفتند. بر اساس یافتههای پژوهش، بین میزان رشد مهارت تفکر انتقادی دانشجویانی که سال آخر تحصیل خود را میگذرانند، با دانشجویان سال اول، تفاوت معنیداری وجود دارد و این تفاوت به نفع دانشجویان سال آخر است. همچنین این تفاوت معنادار، در مورد سه خرده مقیاس آزمون مهارتهای تفکر انتقادی، یعنی ارزشیابی، تحلیل و استنباط نیز، صادق است. اما نکتهی قابل ذکر، این است که میانگین نمرههای تفکر انتقادی دانشجویانی که سال آخر تحصیل خود را سپری میکنند، کمتر از حد متوسط است. بنابراین، از مجموع یافتهها میتوان دریافت که تحصیل در دانشگاه توانسته است مهارت تفکر انتقادی دانشجویان را رشد دهد، به گونهیی که میانگین تفکر انتقادی دانشجویان سال آخر، نسبت به دانشجویان سال اول از رشد نسبتاً قابل قبولی برخوردار بوده است؛ اما زمانی که نمرههای تفکر انتقادی دانشجویان با نمرهی استاندارد آزمون مورد مقایسه قرار میگیرد، نمرهها ضعیف و پایینتر از حد متوسط بوده که این خود مسئلهیی نگران کننده برای آموزش عالی خواهد بود و ضرورت بازنگری در هدفها، روشهای آموزشی رایج و بصورت کلی، ضرورت بازنگری در برنامههای درسی را آشکار میسازد.
سارا پیرحیاتی؛ یدالله مهرعلیزاده؛ حسین سپاسی
دوره 17، 3و4 ، اسفند 1389، صفحه 101-128
چکیده
هدف این تحقیق بررسی نقش واسطهیی هدفهای پیشرفت بین ادراک از ساختار کلاس و اهتمام شناختی دانشآموزان سال اول دبیرستانهای دولتی شهر ایلام بود. نمونههای این تحقیق از 288 دانشآموز دختر و 288 دانشآموز پسر، که با روش نمونهگیری خوشهیی چند مرحلهیی تصادفی انتخاب شدند، تشکیل گردید. در این مطالعه آزمودنیها مقیاسهای ...
بیشتر
هدف این تحقیق بررسی نقش واسطهیی هدفهای پیشرفت بین ادراک از ساختار کلاس و اهتمام شناختی دانشآموزان سال اول دبیرستانهای دولتی شهر ایلام بود. نمونههای این تحقیق از 288 دانشآموز دختر و 288 دانشآموز پسر، که با روش نمونهگیری خوشهیی چند مرحلهیی تصادفی انتخاب شدند، تشکیل گردید. در این مطالعه آزمودنیها مقیاسهای ساختار تبحری کلاس، ساختار عملکردی کلاس، ساختار اجتنابی کلاس، هدفهای تبحری، هدفهای رویکرد-عملکرد، هدفهای اجتناب-عملکرد، خودتنظیمی، راهبردهای پردازش عمیق و راهبردهای پردازش سطحی را تکمیل کردند. اعتبار و پایایی ابزارهای مورد استفاده در این تحقیق بررسی و مناسب گزارش شدند. روش آماری بکار گرفته شده برای این مطالعه، روش تحلیل معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار LISREL8.51 بود. نتیجهها نشان داد تنها مسیر مستقیم هدفهای رویکرد–عملکرد به راهبردهای پردازش عمیق معنادار نیست و سایر مسیرهای مستقیم و غیرمستقیم معنادارند. همچنین با توجه به همبستگی موجود بین متغیرها و بهبود شاخصهای نیکویی برازش، برنامه LISREL8.51 اضافه نمودن مسیرهای ساختار تبحری به خودتنظیمی، خودتنظیمی به راهبردهای پردازش عمیق و خودتنظیمی به راهبردهای پردازش سطحی و حذف مسیر هدفهای تبحری به راهبردهای پردازش عمیق را پیشنهاد کرد. لذا پس از حذف مسیرهای مورد نظر و اضافه کردن مسیرهای پیشنهاد شده، نحوهی برازش مدل اصلاح شده مورد بررسی قرار گرفت. اکثر شاخصهای برازندگی از انطباق کامل مدل اصلاح شده با دادهها حکایت دارد.
سید محمد موسوی
دوره 17، 3و4 ، اسفند 1389، صفحه 129-142
چکیده
هدف پژوهش حاضر مقایسهی انگیزه موفقیت طلبی و قدرت طلبی در بین مدیران زن و مرد مقطع متوسطه با سابقه کار مختلف مدیریتی در شهر اهواز بود. در این مطالعه 120 مدیر (60 مدیر دبیرستانهای دولتی و 60 مدیر دبیرستانهای غیرانتفاعی) از بین کلیهی مدیران چهار ناحیه آموزش و پرورش شهر اهواز به روش نمونهگیری تصادفی طبقهیی برگزیده شدند ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر مقایسهی انگیزه موفقیت طلبی و قدرت طلبی در بین مدیران زن و مرد مقطع متوسطه با سابقه کار مختلف مدیریتی در شهر اهواز بود. در این مطالعه 120 مدیر (60 مدیر دبیرستانهای دولتی و 60 مدیر دبیرستانهای غیرانتفاعی) از بین کلیهی مدیران چهار ناحیه آموزش و پرورش شهر اهواز به روش نمونهگیری تصادفی طبقهیی برگزیده شدند و به مقیاسهای موفقیت طلبی و قدرت طلبی اقتباس شده پاسخ دادند. یافتهها نشان داد که: الف) بین مدیران مقطع متوسطه دولتی و غیرانتفاعی از نظر میزان انگیزه موفقیت طلبی و قدرت طلبی تفاوت معنادار دیده میشود، ب) بین مدیران زن و مرد با سابقه مدیریتی مختلف از نظر انگیزههای موفقیت طلبی و قدرت طلبی تفاوت دیده نمیشود.
ابراهیم صالحی عمران؛ احمد جعفری صمیمی؛ جمال نیلی
دوره 17، 3و4 ، اسفند 1389، صفحه 143-170
چکیده
هدف مقالهی حاضر بررسی مزیت نسبی رشتههای تحصیلی آموزش عالی دولتی استان کردستان در مقاطع کاردانی و کارشناسی در سالهای 1385- 1382 در دانشگاه کردستان و آموزشکدههای فنی و حرفهای دختران و پسران سنندج به عنوان مهمترین مراکز آموزش عالی دولتی استان و مقایسهی آن با مزیتهای اقتصادی این منطفه میباشد. نتایج محاسبهی مزیت نسبی ...
بیشتر
هدف مقالهی حاضر بررسی مزیت نسبی رشتههای تحصیلی آموزش عالی دولتی استان کردستان در مقاطع کاردانی و کارشناسی در سالهای 1385- 1382 در دانشگاه کردستان و آموزشکدههای فنی و حرفهای دختران و پسران سنندج به عنوان مهمترین مراکز آموزش عالی دولتی استان و مقایسهی آن با مزیتهای اقتصادی این منطفه میباشد. نتایج محاسبهی مزیت نسبی که با استفاده از روش مزیت نسبی آشکار شده بالاسا صورت گرفته نشان میدهد که استان کردستان از مجموع 15 بخش و 72 فعالیت اقتصادی در 8 بخش و 37 فعالیت دارای مزیت نسبی بوده، اما در آموزش عالی به علت محدودیت در رشتههای تحصیلی با وجود اینکه اکثریت رشتهها دارای مزیت نسبی بودهاند اما هماهنگی زیادی با مزیت بخشهای اقتصادی ندارند. همچنین از نظر اولویت در مزیت نسبی رشتهها و میزان هماهنگی با بخشهای اقتصادی بین وضعیت دانشگاه کردستان و آموزشکدههای فنی و حرفهای دختران و پسران سنندج نیز تفاوت و جود دارد.
عبدالحسین نیسی؛ ارسلان نمکی
دوره 17، 3و4 ، اسفند 1389، صفحه 171-192
چکیده
هدف این مطالعه بررسی رابطهی نشر دانش (تسهیم دانش)[1] و سطوح یادگیری سازمانی[2] است. متغیرهای مورد سنجش نشر دانش؛ یادگیری سطح فردی، گروهی، سازمانی و ابعاد ساختار یادگیرنده بودند. نمونههای تحقیق از بین کارکنان دانشگاه شهید چمران اهواز انتخاب شده و شامل کلیهی دانشکدهها و سایر بخشهای سازمانی میشدند. پرسشنامههای ...
بیشتر
هدف این مطالعه بررسی رابطهی نشر دانش (تسهیم دانش)[1] و سطوح یادگیری سازمانی[2] است. متغیرهای مورد سنجش نشر دانش؛ یادگیری سطح فردی، گروهی، سازمانی و ابعاد ساختار یادگیرنده بودند. نمونههای تحقیق از بین کارکنان دانشگاه شهید چمران اهواز انتخاب شده و شامل کلیهی دانشکدهها و سایر بخشهای سازمانی میشدند. پرسشنامههای این مطالعه میان 130 نفر از کارکنان توزیع شدند که تعداد 101 پرسشنامه قابل استفاده در تحلیل نتایج تحقیق مورد استفاده قرار گرفتند. نتایج تحلیل رگرسیون نشان دهندهی ارتباط معنادار بین متغیرهای نشر دانش و یادگیری سطوح فردی- گروهی با سطح سازمانی هستند. مدلهای تحلیل مسیر نمایانگر عدم همافزایی برخی ابعاد یادگیری به منظور تسهیل نشر دانش در جامعهی مورد بررسی میباشند.
صمد ایزدی؛ سیده لیلا زمانی
دوره 17، 3و4 ، اسفند 1389، صفحه 193-214
چکیده
هدف اصلی تحقیق حاضر، بررسی چگونگی ارزشیابی از آموختههای دانشجویان کارشناسی ارشد با تأکید بر متغیرهای زمینهییست که به شیوهی توصیفی- پیمایشی انجام گردیده است. دادههای مورد نیاز از طریق پرسشنامهی محقق ساخته برای دانشجویان و مصاحبهی نیمه سازمان یافته با اساتید جمعآوری شده است. جامعهی آماری این تحقیق ...
بیشتر
هدف اصلی تحقیق حاضر، بررسی چگونگی ارزشیابی از آموختههای دانشجویان کارشناسی ارشد با تأکید بر متغیرهای زمینهییست که به شیوهی توصیفی- پیمایشی انجام گردیده است. دادههای مورد نیاز از طریق پرسشنامهی محقق ساخته برای دانشجویان و مصاحبهی نیمه سازمان یافته با اساتید جمعآوری شده است. جامعهی آماری این تحقیق شامل دانشجویان دورهی کارشناسی ارشد و اساتید مدرس در این دوره تدریس است. بر اساس نتیجههای حاصله، از دیدگاه دانشجویان میزان استفاده از ارزشیابی تکوینی و تنوع روشهای ارزشیابی پایانی در سطح کارشناسی ارشد در حد متوسط میباشد همچنین از دیدگاه دانشجویان برخی از ویژگیهای زمینهیی تأثیرگذار بر نحوهی ارزشیابی اساتید به ترتیب زیر عبارتند از: تخصص اساتید، شرکت در دورههای تخصصی و آموزشی، سابقهی تدریس، مرتبهی علمی، محل اخذ مدرک و جنسیت اساتید. نتیجهی مصاحبه با اساتید نیز ضمن تأکید بر اهمیت متغیرهای مذکور در ارزشیابی از آموختههای دانشجویان نشان میدهد که اساتید استفاده از ارزشیابی تکوینی در دورهی کارشناسی ارشد را مرسوم میدانند، اما روشهای ارزشیابی پایانی را متنوع قلمداد نمیکنند. همچنین نتیجهی آزمون ضریب عدم قطعیت در جدول توافقی بیانگر تفاوت نظرهای دانشجویان دختر و پسر در مورد تأثیر جنسیت اساتید بر نحوهی ارزشیابی آنان است و تحلیل واریانس یک راهه نیز بیانگر تأثیر دانشکدهی محل تحصیل دانشجویان بر نظرهای آنان در مورد تنوع روشهای ارزشیابی است.
جعفر ترک زاده؛ مهدی محمدی؛ مجتبی بذرافشان مقدم
دوره 17، 3و4 ، اسفند 1389، صفحه 215-238
چکیده
هدف کلی این تحقیق، بررسی وضعیت نیازهای دانشجویان و امید به تحققپذیری آنها، بر حسب برخی ویژگیهای فردی و تحصیلی آنان بوده است. جامعهی آماری تحقیق شامل 2350 دانشجوی شرکت کننده در اردوهای دانشجویی، از دانشگاههای مختلف کشور، در تابستان 1387 در شهر مشهد بود که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهیی و بر اساس متغیرهای ...
بیشتر
هدف کلی این تحقیق، بررسی وضعیت نیازهای دانشجویان و امید به تحققپذیری آنها، بر حسب برخی ویژگیهای فردی و تحصیلی آنان بوده است. جامعهی آماری تحقیق شامل 2350 دانشجوی شرکت کننده در اردوهای دانشجویی، از دانشگاههای مختلف کشور، در تابستان 1387 در شهر مشهد بود که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهیی و بر اساس متغیرهای جنسیت و محل سکونت، تعداد 245 دانشجو (138 مرد و 107 زن) به عنوان نمونه انتخاب شدند. یکی از ابزارهای این تحقیق بر اساس نیازهای آشکار مورای توسط محققین ایجاد شد و ابزار دیگر، مقیاس رضایت از زندگی داینر و همکاران (1985) بود. روایی و پایایی هر دو ابزار محاسبه شد. دادهها با استفاده از روشهای آمار توصیفی، آزمون t، تحلیل واریانس یکطرفه و ضریب همبستگی پیرسون مورد تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد که: 1) بالاترین میانگین نیازها متعلق به نیاز تجاوزگری و پایینترین میانگین نیازها متعلق به نیاز وابستگی و پیوستگی میباشد. 2) در دو نیاز قدرتطلبی و مهرطلبی، دانشجویان زن میانگین بالاتری را نشان دادند و تفاوت معنادار به دست آمد. 3) دانشجویان مرد در امید به تحققپذیری نیازهای غریزی، قدرت طلبی و فهم و ادراک و دانشجویان زن در امید به تحققپذیری نیاز مهرطلبی میانگین بالاتری را نشان دادند. 4) تفاوت معناداری بین نیازهای آشکار دانشجویان خوابگاهی، ساکن در منزل دانشجویی و منزل شخصی وجود ندارد؛ اما دانشجویان خوابگاهی میانگین بالاتری را در زمینهی امید به تحققپذیری نیازهای خودمختاری و مهرطلبی نشان دادند. 5) رابطه مثبت و معناداری میان معدل تحصیلی و میانگین و امید به تحققپذیری برخی نیازهای دانشجویان به دست آمد. 6) تفاوت معناداری بین میزان نیازها و میزان امید به تحققپذیری آنها وجود دارد. 7) رابطه مثبت و معناداری میان میزان رضایت دانشجویان از زندگی و تلاش آنان برای بهبود آن با میزان وجود و امید به تحققپذیری برخی نیازهای دانشجویان وجود دارد.