سید جلال هاشمی؛ محمد جعفر پاک سرشت؛ مسعود صفایی مقدم؛ حسین سپاسی؛ یدالله مهرعلیزاده
دوره 17، شماره 1 ، خرداد 1389، صفحه 1-26
چکیده
در این مقاله، همزیستی مسالمتآمیز به عنوان هدفی تربیتی معرفی شده که از حمایت سه مبنای علمی و یافتههای پژوهشی، مبنای فلسفی-تربیتی عملگرایی، و مبنای اسلامی برخوردار است. در مقالهی حاضر، الگویی کاملتر از همزیستی، یعنی همزیستی مسالمتآمیز عادلانه به مثابه هدفی تربیتی ارایه شده که متناسب با نظام آموزشی و فرهنگ کشورمان است. اجزاء ...
بیشتر
در این مقاله، همزیستی مسالمتآمیز به عنوان هدفی تربیتی معرفی شده که از حمایت سه مبنای علمی و یافتههای پژوهشی، مبنای فلسفی-تربیتی عملگرایی، و مبنای اسلامی برخوردار است. در مقالهی حاضر، الگویی کاملتر از همزیستی، یعنی همزیستی مسالمتآمیز عادلانه به مثابه هدفی تربیتی ارایه شده که متناسب با نظام آموزشی و فرهنگ کشورمان است. اجزاء یا چارچوب این هدف را به لحاظ مفهومی، تعلیم و تربیت در راستای همزیستی حداقلی عادلانه، سازش عادلانه میان گروهها، همزیستی حداکثری عادلانه و تعلیم و تربیت در راستای ایجاد جامعه متعادل تشکیل میدهد که در هر چهار مرحله، بر تغییر، اصلاح، یا شکل دادن ذهنیت روانی-اجتماعی افراد و گروهها در جهت همزیستی، و آموزش در راستای پذیرش وجود و حقوق دیگران، و نهایتاً آموزش و جلب توجه برای تلاش در جهت تحقق زیست مسالمتآمیز عادلانه تأکید شده است. در مرحله آموزش همزیستی، درونی سازی ارزشها، مهارتها و رفتارهای همزیستی مسالمتآمیز عادلانه فرایندی است که طراحان و مجریان برنامهها باید در آن مسیر بکوشند.
مسیب یارمحمدی واصل؛ حمید رضا مقامی
دوره 17، شماره 1 ، خرداد 1389، صفحه 27-44
چکیده
هدف این پژوهش شناخت عاملهای مؤثر در افت تحصیلی دانشآموزان دورهی متوسطه در درس ریاضی است. روش: این پژوهش بر اساس روش توصیفی- تحلیلی انجام شد. بدین منظور تعداد 152 نفر (98 نفر دانشآموز و 54 نفر مدیر و معلم) با روش نمونهگیری طبقهیی تصادفی انتخاب شد. دادهها به وسیلهی پرسشنامهی محقق ساخته علل افت تحصیلی ریاضی به دست آمد. ...
بیشتر
هدف این پژوهش شناخت عاملهای مؤثر در افت تحصیلی دانشآموزان دورهی متوسطه در درس ریاضی است. روش: این پژوهش بر اساس روش توصیفی- تحلیلی انجام شد. بدین منظور تعداد 152 نفر (98 نفر دانشآموز و 54 نفر مدیر و معلم) با روش نمونهگیری طبقهیی تصادفی انتخاب شد. دادهها به وسیلهی پرسشنامهی محقق ساخته علل افت تحصیلی ریاضی به دست آمد. دادهها با آزمون 2c تحلیل شد. یافتهها: تحلیل دادهها نشان داد که: 1- عاملهای مربوط به فرد (عدم برنامهریزی صحیح، کم کاری و تلاش کم، ترس و اضطراب از ریاضی، تلقین مشکل بودن درس ریاضی، پایهی ضعیف ریاضی، عدم آشنایی دانشآموز با روش صحیح مطالعهی ریاضی). 2- عاملهای مربوط به آموزشگاه (بیتوجهی معلمان، عدم حل تمرینهای کتاب ریاضی، عدم تدریس تمامی مطالب ریاضی، خلق و خوی نامناسب معلم، سهل انگاری معلم، رفتار نامناسب معلم، تأخیر در تشکیل کلاسها) 3- عاملهای مربوط به خانواده (بی توجهی والدین، عدم برقراری رابطهی صحیح و دوستانه با دانشآموز، ممانعت والدین از تحصیل، دوری از خانواده، فقر اقتصادی خانواده، اشتغال دانشآموزان) در افت تحصیلی درس ریاضی مؤثر است. تلویح یافتههای پژوهش برای دست اندرکاران تعلیم و تربیت، توجه به نقش این عاملهای در پیشگیری از افت تحصیلی ریاضی است.
فرشته مصطفوی راد؛ محمد رضا بهرنگی؛ مصطفی عسگریان؛ ولی الله فرزاد
دوره 17، شماره 1 ، خرداد 1389، صفحه 45-78
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطهی بین متغیرهای مستقل کیفیت زندگی کاری و فرهنگ سازمانی با متغیر میانجی تعهد سازمانی با بیگانگی از کار در مدیران مقطع متوسطهی شهر شیراز انجام شد. نمونهی مورد بررسی ٤١٢ مدیر بودند. که ٢٣٤ نفر از آنها به پرسشنامههای ارسالی جواب دادند. چهار پرسشنامهی فرهنگ سازمانی دنیسون، تعهد سازمانی مایر ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطهی بین متغیرهای مستقل کیفیت زندگی کاری و فرهنگ سازمانی با متغیر میانجی تعهد سازمانی با بیگانگی از کار در مدیران مقطع متوسطهی شهر شیراز انجام شد. نمونهی مورد بررسی ٤١٢ مدیر بودند. که ٢٣٤ نفر از آنها به پرسشنامههای ارسالی جواب دادند. چهار پرسشنامهی فرهنگ سازمانی دنیسون، تعهد سازمانی مایر و آلن، کیفیت زندگی کاری والتون و کاسیو و بیگانگی از کار محقق ساخته مورد استفاده قرار گرفت. با توجه به مبانی نظری، نمونهیی ارایه شد که یافتههای پژوهش، مدل را تأیید نمود و نتیجهی تحلیل مسیر نشان داد که رابطهی منفی و معنیداری بین متغیر فرهنگ سازمانی با بیگانگی از کار، بین متغیر فرهنگ سازمانی از طریق متغیر میانجی تعهد سازمانی، و بین کیفیت زندگی کاری و بیگانگی از کار با متغیر میانجی تعهد سازمانی وجود دارد. بین متغیر کیفیت و تعهد نیز رابطهی مثبت و معنیداری به دست آمد. با انجام تحلیل مسیر، فرهنگ سازمانی پیشبینیکنندهی قویتری برای کاهش بیگانگی از کار در سازمانهای آموزشی شناخته شد.
عبدالله پارسا؛ طوبی ناخدا؛ سید منصور مرعشی
دوره 17، شماره 1 ، خرداد 1389، صفحه 79-102
چکیده
به منظور انجام تحقیقی پیمایشی دربارهی نگرش دبیران مقطع متوسطهی استان خوزستان در مورد اثر جشنوارهی روشهای فعّال تدریس بر بهبود کیفیت آموزش و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان در سال 1385- 1386، 324 نفر از دبیران درسهای ادبیات فارسی، عربی و زمینشناسی پرسشنامهیی با 42 گویه و 5 خرده مقیاس فرعی را تکمیل نمودند. 8/37 درصد از نمونهی ...
بیشتر
به منظور انجام تحقیقی پیمایشی دربارهی نگرش دبیران مقطع متوسطهی استان خوزستان در مورد اثر جشنوارهی روشهای فعّال تدریس بر بهبود کیفیت آموزش و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان در سال 1385- 1386، 324 نفر از دبیران درسهای ادبیات فارسی، عربی و زمینشناسی پرسشنامهیی با 42 گویه و 5 خرده مقیاس فرعی را تکمیل نمودند. 8/37 درصد از نمونهی آماری تحقیق (125 نفر) شامل تمامی دبیران شرکتکننده در جشنوارههای سالیانهی روشهای تدریس بودند؛ و حدود 60 درصد باقیمانده (199 نفر) نیز دبیرانی بودند که در جشنواره شرکت نکرده، به شیوهی نمونهگیری تصادفی طبقهیی انتخاب شدند. نتیجهی تحقیق نشان داد که بین نگرش دو گروه دبیران دربارهی اثر جشنواره بر کیفیت آموزش تفاوت معناداری وجود ندارد. دبیرانی که در جشنوارهها شرکت داشتند، معتقد بودند که حمایتهای سازمانی کافی نیست؛ و تفاوت نگرش آنها با سایر دبیران در این مورد معنادار بود. به استثنای درس عربی، تفاوت معناداری بین پیشرفت تحصیلی دانشآموزان در درسهای ادبیات فارسی و زمینشناسی در دو گروه نمونهی آماری تحقیق مشاهده نشد. بر اساس یافتهها، رابطهی مثبت و معناداری بین متغیرهای مهارت معلمان، تعهد معلمان و پیشرفت تحصیلی فراگیران وجود دارد؛ و فقط متغیر نگرش معلمان نسبت به حمایت سازمانی قادر است پیشرفت تحصیلی دانشآموزان را پیشبینی نماید. (155/0= b و 01/0≥ p
نقی رعدی افسوران
دوره 17، شماره 1 ، خرداد 1389، صفحه 103-128
چکیده
هدف پژوهش حاضر مطالعهی قابلیتهای کارآفرینی دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز است. روش پژوهش، توصیفی از نوع پیمایشی، و جامعهی آماری کلیهی دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز در سال تحصیلی 87-88 است. برای اجرای پژوهش تعداد 400 نفر نمونه از بین کلیهی دانشجویان، با بهرهگیری از روش نمونهگیری ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر مطالعهی قابلیتهای کارآفرینی دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز است. روش پژوهش، توصیفی از نوع پیمایشی، و جامعهی آماری کلیهی دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز در سال تحصیلی 87-88 است. برای اجرای پژوهش تعداد 400 نفر نمونه از بین کلیهی دانشجویان، با بهرهگیری از روش نمونهگیری طبقهیی تصادفی متناسب با حجم انتخاب شدهاند. ابزار اندازهگیری، پرسشنامهی سنجش ویژگیهای شخصیتی کارآفرینان ایرانی است که پایایی آن 92/0 و روایی همزمان آن 74/0 گزارش شده است. عمدهترین یافتههای پژوهش عبارتند از: قابلیتهای کارآفرینی دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز از حد متوسط بالاتر بوده و بر اساس متغیرهای جنسیت، سال تحصیلی، دانشکده و گروههای پنجگانهی (علوم انسانی، علوم پایه، مهندسی، کشاورزی و هنر) تفاوت معناداری نداشته است. اما بین قابلیتهای کارآفرینی دانشجویان گروههای پنجگانهی بالا در خرده مقیاسهای نیاز به پیشرفت و تحمل ابهام، تفاوت معنادار مشاهده شده است. همچنین به زعم دانشجویان بین خرده مقیاسهای کارآفرینی تفاوت معنادار وجود دارد. ضمن اینکه آموزش کارآفرینی در پرورش قابلیتهای کارآفرینی دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز مؤثر نبوده است، 84/0 آنان به کار کردن در کنار درس خواندن ابراز تمایل کردهاند.
احمد ایزدی یزدان آبادی؛ معصومه فدایی شهاب
دوره 17، شماره 1 ، خرداد 1389، صفحه 129-150
چکیده
هدف اصلی این مقاله بررسی ضرورت آموزش و توسعهی مهارتهای کارآفرینی برای دانشجویان رشتهی مدیریت آموزشی و ارایه ی الگوی آموزشی مناسب با اتکا به نظر خبرگی متخصصان میباشد. برای این منظور پرسشنامهیی تهیه و پس از تعیین روایی صوری و محتوایی و اطمینان از پایایی آن، دادهها از نمونههای مورد مطالعه 95 نفر (شامل 63 نفر دانشجو و 32 نفر ...
بیشتر
هدف اصلی این مقاله بررسی ضرورت آموزش و توسعهی مهارتهای کارآفرینی برای دانشجویان رشتهی مدیریت آموزشی و ارایه ی الگوی آموزشی مناسب با اتکا به نظر خبرگی متخصصان میباشد. برای این منظور پرسشنامهیی تهیه و پس از تعیین روایی صوری و محتوایی و اطمینان از پایایی آن، دادهها از نمونههای مورد مطالعه 95 نفر (شامل 63 نفر دانشجو و 32 نفر عضو هیأت علمی) که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهیی انتخاب شدند، جمعآوری شد. این دادهها با توجه به سؤالهای تحقیق و با استفاده از روشهای آمار توصیفی (میانگین، درصد و فراوانی) و آمار استنباطی (چون آزمون (Tتک نمونهیی مستقل مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتیجهی بدست آمده نشان داد که آگاهی دانشجویان از مبانی و مفاهیم کلیدی و مهارتهای کارآفرینی در سطح پایین میباشد. و بر همین مبنا، اعضای هیأت علمی بر ضرورت آموزش کارآفرینی تأکید داشتند. الگوی آموزشی مناسب برحسب مؤلفهی هدفهای آموزش کارآفرینی، طول دوره و شکل نظام، محتوای درسی، شیوههای آموزش با استفاده از نظر اعضای هیأت علمی اعتباریابی شد. در نهایت بر اساس یافتههای تحقیق، برنامهی درسی کارآفرینی برای دانشجویان رشتهی مدیریت آموزشی پیشنهاد شد.
محمد مهدی بهرام زاده؛ بلقیس باورصاد؛ محمود جعفرپور
دوره 17، شماره 1 ، خرداد 1389، صفحه 151-180
چکیده
هدف اصلی این پژوهش بررسی رابطهی جوّ مدرسهها با گرایش به کارآفرینی در دانشآموزان پسر پایههای سوم متوسطه و پیش دانشگاهی شهر اهواز است. با توجه به ماهیت تحقیق، روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است. نمونههای آماری مشتمل بر 162 کارمند مدرسه و 181 دانشآموز است که از طریق نمونهگیری طبقهبندی و خوشهیی چند مرحلهیی انتخاب ...
بیشتر
هدف اصلی این پژوهش بررسی رابطهی جوّ مدرسهها با گرایش به کارآفرینی در دانشآموزان پسر پایههای سوم متوسطه و پیش دانشگاهی شهر اهواز است. با توجه به ماهیت تحقیق، روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است. نمونههای آماری مشتمل بر 162 کارمند مدرسه و 181 دانشآموز است که از طریق نمونهگیری طبقهبندی و خوشهیی چند مرحلهیی انتخاب شدهاند. برای گردآوری دادهها از دو پرسشنامهی جوّ سازمانی ([1]OCDQ) و پرسشنامهی محقق ساختهی روحیهی کارآفرینی استفاده شده است. تجزیه و تحلیل دادهها در دو سطح آمار توصیفی و استنباطی، و از طریق نرم افزار SPSS انجام شد. نتیجهها نشان داد که شاخصهای روحیهی کارآفرینی (خلاقیت، عزت نفس، انگیزهی پیشرفت، منبع کنترل درونی، آینده نگری و ریسک پذیری) در دانش آموزان از حد میانگین بالاتر است. همچنین بین برخی شاخصهای جوّ سازمانی (یعنی صمیمیت، عدم جوشش، بازدارندگی) با روحیهی کارآفرینی در سطح 05/0p< رابطهی معناداری وجود دارد. اما بین سایر شاخصهای جوّ سازمانی (یعنی روحیهی کنارهگیری، نفوذ، تأکید بر تولید، مراعات) با روحیهی کارآفرینی رابطهی معناداری وجود ندارد.