حبیب اله تبریزی؛ مسعود صفایی مقدم؛ سید منصور مرعشی
دوره 18، شماره 2 ، اسفند 1390، صفحه 7-30
چکیده
هدف از پژوهش حاضر بررسی وضعیت نهاد امور پرورشی بر اساس مبانی معرفت شناختی آن استٌْ. پرسش اصلی تحقیق این است که تأسیس این نهاد بر کدامین پیشفرضها و مبانی معرفتی استوار بوده است؛ و اینکه این پیش فرضها تا چه میزان قابل دفاع هستند؟ این نوشته بر این است دو پیش فرض اساسی مبنای تأسیس این نهاد بوده است که عبارتند از:1- استقلال ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر بررسی وضعیت نهاد امور پرورشی بر اساس مبانی معرفت شناختی آن استٌْ. پرسش اصلی تحقیق این است که تأسیس این نهاد بر کدامین پیشفرضها و مبانی معرفتی استوار بوده است؛ و اینکه این پیش فرضها تا چه میزان قابل دفاع هستند؟ این نوشته بر این است دو پیش فرض اساسی مبنای تأسیس این نهاد بوده است که عبارتند از:1- استقلال حوزههای دانشی از حوزههای ارزشی، 2- استقلال مبادی دانشی، عاطفی و ارادی رفتار. بر اساس پیشفرض اول، در حوزهی دانش آنچه مدنظر است واقعیتهاست، ولی حوزهی ارزشها مربوط به بایدها و نبایدهای زندگی است و میان این دو حوزه شکاف منطقی وجود دارد. بر اساس این پیشفرض کار انتقال دانش به دانشآموزان ماهیتاً متفاوت و مستقل از کاری است که به پرورش بُعد ارزشی و روحی و معنوی دانشآموزان میپردازد. بر حسب پیشفرض دوم، ادراک، میل و اراده، به عنوان عاملهای مسئول رفتار، ماهیتاً از هم متمایز و نسبت به هم از استقلال برخوردارند. لذا نهادهایی که متکفل تقویت و پرورش این عاملها هستند، متفاوت و از هم متمایز خواهند بود. یعنی بخشی از آموزش و پرورش مسئول حوزهی دانش و بخشی دیگر، که در اینجا همان امور پرورشی خواهد بود، بر اساس پیشفرض اول مسئول حوزهی ارزشها، و بر اساس پیشفرض دوم مسئول حوزههای عاطفه و اراده میشود. در رابطه با پیشفرض اول، این نوشتار با اعتقاد به درهمتنیدگی دانش و ارزش نشان میدهد که جدایی نهاد پرورشی از نهاد آموزشی نادرست است و بر آن است که نهاد آموزشی علاوه بر مسئولیت تعلیم دارای مسئولیت تربیت نیز میباشد. در رابطه با پیشفرض دوم نیز مقاله بر این است که ساحتهای معرفت، میل و اراده در هم تنیده بوده و تربیت مستلزم درگیری همزمان هر سه این ساحتهاست. لذا، نظام آموزشی- یا نظام تربیتی- باید علم، اخلاق و عمل، یا عقل، احساس و اراده را توأمان در نظر گیرد.
حسین زینعلی پور؛ اقبال زارعی؛ سلطلن حسین مظفری صالح
دوره 18، شماره 2 ، اسفند 1390، صفحه 31-50
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی میزان تحقق اهداف اخلاقی و رابطهی آن با رشد قضاوت اخلاقی در بین دانشآموزان پایهی پنجم ابتدایی شهر بندرعباس انجام گرفته است. روش پژوهش این تحقیق توصیفی- پیمایشی و توصیفی از نوع همبستگی است. جامعهی آماری پژوهش شامل کلیهی دانشآموزان پایهی پنجم ابتدایی شهر بندرعباس است، که تعداد ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف بررسی میزان تحقق اهداف اخلاقی و رابطهی آن با رشد قضاوت اخلاقی در بین دانشآموزان پایهی پنجم ابتدایی شهر بندرعباس انجام گرفته است. روش پژوهش این تحقیق توصیفی- پیمایشی و توصیفی از نوع همبستگی است. جامعهی آماری پژوهش شامل کلیهی دانشآموزان پایهی پنجم ابتدایی شهر بندرعباس است، که تعداد 394 نفر به روش تصادفی– طبقهای انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از دو پرسشنامه استفاده شده است. پرسشنامهی اول که مربوط به تعیین میزان تحقق اهداف اخلاقی آموزش و پرورش است، از نوع محقق ساخته است و پرسشنامه دوم پرسشنامه قضاوت اخلاقی (MJT) است که برای اندازهگیری قضاوت اخلاقی مورد استفاده قرار گرفته است. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی میانگین، انحراف استاندارد و ضریب همبستگی پیرسون و آمار استنباطی آزمون t و آزمون فریدمن استفاده شده است. یافتههای تحقیق نشان میدهد که اهداف اخلاقی آموزش و پرورش در پایهی پنجم در شهر بندرعباس در سطح مطلوب تحقق یافته است. اگر چه همهی اهداف در حد مطلوبی تحقق یافته است اما میزان تحقق آنها یکسان نیست و رتبههای متفاوتی دارند. بدین ترتیب، آن اهدافی بیشتر تحقق یافته که مدرسه و خانواده در زمینهی آموزش آن بیشتر با یکدیگر توافق و همکاری داشتهاند. همچنین یافتهها نشان داده است که بین میزان تحقق اهداف اخلاقی و قضاوت اخلاقی در سطح 05/0 رابطه معنیدار وجود دارد. اما تحلیل یافتهها به تفکیک اهداف نشان میدهد که از بین 21 هدف اخلاقی 7 هدف با قضاوت اخلاقی رابطه ندارد. بررسی محتوای این هفت هدف، نشان میدهد که این اهداف تحققشان بیشتر تحت تأثیر الگوی فرزند پروری خانواده و روش کنترل و برقراری انضباط در مدارس است.
نعمت الله عزیزی؛ شیرکوه محمدی
دوره 18، شماره 2 ، اسفند 1390، صفحه 51-74
چکیده
هدفمقاله حاضر بررسی موانع اجرای استراتژی در سازمان آموزش و پرورش استان کردستاناست. به منظور حصول به چنین هدفی، با انتخاب یک رویکرد کیفی بر مبنای روش توصیفی-پیمایشی و با استفاده از مصاحبهی نیمه سازمانیافته با مدیران و کارشناسان سازمان آموزش و پرورشاستان کردستان دادههای پژوهشی، جمعآوری و از طریق روش تحلیل محتوا مورد تحلیل قرارگرفت. ...
بیشتر
هدفمقاله حاضر بررسی موانع اجرای استراتژی در سازمان آموزش و پرورش استان کردستاناست. به منظور حصول به چنین هدفی، با انتخاب یک رویکرد کیفی بر مبنای روش توصیفی-پیمایشی و با استفاده از مصاحبهی نیمه سازمانیافته با مدیران و کارشناسان سازمان آموزش و پرورشاستان کردستان دادههای پژوهشی، جمعآوری و از طریق روش تحلیل محتوا مورد تحلیل قرارگرفت. نتایج این پژوهش نشان داد که موانع ادراکی، نگرشی و مهارتی (موانع فردی) وکمبود منابع سازمانی، ناکارآمدی ساختار سازمان، ناکارآمدی فرهنگ سازمان، عدماثربخشی دورههایآموزشی، ناکارآمدی مدیریت عالی سازمان و مداوم نبودن نظارت و ارزشیابی (موانع زمینهای سازمانی)، از جمله موانع و مشکلاتعمده در اجرای استراتژیهای سازمان آموزش و پرورش استان کردستان میباشند.
یدالله مهرعلیزاده؛ نقی رعدی افسوران؛ عبدالله پارسا؛ محمدعلی معتمدی
دوره 18، شماره 2 ، اسفند 1390، صفحه 75-96
چکیده
هدف پژوهش حاضر مطالعهی ابعاد توانمندی نیروی انسانی در یکی از سازمانهای مورد مطالعهی کشور میباشد. روش پژوهش، توصیفی از نوع پیمایشی و جامعهی آماری شامل کلیهی مدیران و کارکنان مورد مطالعه در سال 89-88 بودهاند، که تعداد 220 نفر نمونه از بین کلیهی مدیران و کارکنان، با بهرهگیری از روش نمونهگیری طبقهای تصادفی انتخاب شدهاند. ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر مطالعهی ابعاد توانمندی نیروی انسانی در یکی از سازمانهای مورد مطالعهی کشور میباشد. روش پژوهش، توصیفی از نوع پیمایشی و جامعهی آماری شامل کلیهی مدیران و کارکنان مورد مطالعه در سال 89-88 بودهاند، که تعداد 220 نفر نمونه از بین کلیهی مدیران و کارکنان، با بهرهگیری از روش نمونهگیری طبقهای تصادفی انتخاب شدهاند. ابزار اندازهگیری، پرسشنامهی محقق ساخته بر اساس مدل بنیاد توانمندسازی منابعانسانی ایران بوده که پایایی آن 94/0 و روایی آن 90/0 به دست آمده است. عمدهترین یافتههای پژوهش عبارتند از: الف) میزان توانمندسازی نیروی انسانی در سازمان مورد مطالعه بر اساس معیارها و ابعاد مدل بنیاد توانمندسازی منابع انسانی ایران (رهبری، خطمشی و استراتژی، فرایندهای توانمندسازی، ترغیب و تشویق، مشارکت، خلاقیت و نوآوری و نتایج کلیدی عملکرد) پایینتر از حد متوسط بوده است. ب) بین وضعیت موجود و مطلوب توانمندسازی نیروی انسانی بر اساس بعد رهبری مدل بنیاد توانمندسازی منابع انسانی ایران در سازمان دولتی مورد مطالعه تفاوت وجود داشته است. ج) بین وضعیت موجود و مطلوب توانمندسازی نیرویانسانی بر اساس بعد یادگیری مدل بنیاد توانمندسازی منابع انسانی ایران در سازمان دولتی مورد مطالعه تفاوت وجود دارد.
رضا میرانی
دوره 18، شماره 2 ، اسفند 1390، صفحه 97-114
چکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی دورههای آموزش کارآفرینی سازمان کار و امور اجتماعی استان خوزستان در سال 1389 میباشد. جامعهی آماری شامل کلیهی افراد متقاضی کار و تسهیلات اشتغالزایی سازمان کار و امور اجتماعی استان خوزستان به تعداد 13567 نفر است، که با بهرهگیری از جدول تعیین حجم نمونهی مورکان تعداد 370 نفر نمونه انتخاب ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی دورههای آموزش کارآفرینی سازمان کار و امور اجتماعی استان خوزستان در سال 1389 میباشد. جامعهی آماری شامل کلیهی افراد متقاضی کار و تسهیلات اشتغالزایی سازمان کار و امور اجتماعی استان خوزستان به تعداد 13567 نفر است، که با بهرهگیری از جدول تعیین حجم نمونهی مورکان تعداد 370 نفر نمونه انتخاب و در دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدهاند. ابزار اندازهگیری، پرسشنامهی سنجش ویژگیهای شخصیتی کارآفرینان ایرانی با 95 سؤال و 4 طیف بوده که پایایی آن 92/0 و روایی همزمان آن 74/0 گزارش شده است. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS در دو سطح آمار توصیفی و استنباطی بوده که در سطح آمار توصیفی از مشخصههایی نظیر میانگین و انحرافمعیار و در سطح آمار استنباطی از آزمون تحلیل کوواریانس استفاده شده است. یافتههای پژوهش حاکی از آن است که دورههای آموزش کارآفرینی در پرورش قابلیت کارآفرینی متقاضیان مؤثر بوده است (006/8=F و 005/0≥P)؛ محل اخذ مدرک تحصیلی در میزان قابلیت کارآفرینی متقاضیان مؤثر نبوده است (360/0=F و 55/0≥P) و بین میزان قابلیت کارآفرینی متقاضیان بر اساس متغیر جنسیت تفاوت معنیداری مشاهده نشد (350/0=F و 85/0≥P).
فرشته گل پرور؛ میر محمود میر نسب؛ اسکندر فتحی آذر
دوره 18، شماره 2 ، اسفند 1390، صفحه 115-130
چکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر بازآموزی اسنادی بر عملکرد حل مسألهی ریاضی دانشآموزان دارای ناتوانی یادگیری ریاضی است. پژوهش حاضر از نوع پژوهشهای آزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل میباشد. آزمودنیها شامل 20 نفر از دانشآموزان پسر پایهی چهارم ابتدایی شهر تبریز در سال 88-1387 بودند که به روش تصادفی خوشهای چند مرحلهای ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر بازآموزی اسنادی بر عملکرد حل مسألهی ریاضی دانشآموزان دارای ناتوانی یادگیری ریاضی است. پژوهش حاضر از نوع پژوهشهای آزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل میباشد. آزمودنیها شامل 20 نفر از دانشآموزان پسر پایهی چهارم ابتدایی شهر تبریز در سال 88-1387 بودند که به روش تصادفی خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند و به طور تصادفی در هر یک از گروههای آزمایش و گواه قرار گرفتند. از آزمون تشخیصی ریاضی ایران کی مت (1976) استفاده شد. گروه آزمایش به مدت 8 جلسهی 45 دقیقهای برای بازآموزی اسنادی، آموزش داده شدند، در حالی که گروه کنترل به برنامههای عادی کلاسی خود ادامه دادند. یافتههای حاصل از تحلیل کوواریانس نشان داد نمرات دانشآموزان گروه آزمایش در پسآزمون حل مسألهی ریاضی نسبت به گروه کنترل بالاتر است. تفاوت دو گروه در سطح 01/0=α معنیدار بود.
مهدی نامداری پژمان؛ علیرضا کیامنش؛ عبدالعظیم کریمی
دوره 18، شماره 2 ، اسفند 1390، صفحه 131-154
چکیده
این مقاله نقش متغیرهای خودپندارهی خواندن دانشآموز، فعالیتهای اولیهی سواد آموزی و نگرش دانشآموزان و والدین به خواندن، در عملکرد سواد خواندن دانشآموزان پایهی چهارم ابتدایی بر اساس دادههای مطالعهی پیرلز 2006 را مورد بررسی قرار داده است. نمونهی آماری استفاده شده پس از پالایش، 5179 دانشآموز ...
بیشتر
این مقاله نقش متغیرهای خودپندارهی خواندن دانشآموز، فعالیتهای اولیهی سواد آموزی و نگرش دانشآموزان و والدین به خواندن، در عملکرد سواد خواندن دانشآموزان پایهی چهارم ابتدایی بر اساس دادههای مطالعهی پیرلز 2006 را مورد بررسی قرار داده است. نمونهی آماری استفاده شده پس از پالایش، 5179 دانشآموز (2767 پسر و 2412 دختر) چهارم ابتدایی بوده است که در آزمون پیرلز 2006 شرکت کرده بودند. مقیاسهای مورد استفاده شامل پرسشنامهی زمینهیابی یادگیری خواندن برای متغیرهای نگرش والدین به خواندن و فعالیـتهای اولیه سواد آموزی، پرسشنامهی دانشآموز برای متغیر خود پنداره خواندن، و نمرهی کلی سواد خواندن بر اساس مدل راش بود. که به روش تحلیل مسیر، اثر مستقیم، غیرمستقیم و کل متغیر نگرش والدین به خواندن (متغیر برونزا) بر فعالیتهای اولیه سوادآموزی، نگرش دانشآموز به خواندن و خود پنداره خواندن دانشآموز (متغیرهای درونزا) مورد بررسی قرار گرفت. پس از تأیید مدلهای اندازهگیری متغیرهای نهفته و برازش مدل تابع ساختاری، نتایج نشان دادند که مدل مورد آزمون، برازش مناسبی با دادهها دارد. تمامی اثرات متغیر نگرش والدین به خواندن بر سایر متغیرهای درونزا تأیید شد. هم چنین تمامی اثرات متغیر فعالیتهای اولیهی سواد آموزی بر سایر متغیرهای درونزای پژوهش معنیدار به دست آمد. هیچکدام از اثرات متغیر نگرش دانشآموز به خواندن بر عملکرد سواد خواندن معنیدار نبود. برای مشخص کردن برابری مدلهای پسران و دختران، از آزمون برابری مدلها استفاده شد که نتایج نشان دادند که از 8 مسیر موجود در مدل، 4 مسیر تفاوت معنیدار دارند که عبارتند از: خودپنداره خواندن دانشآموز به عملکرد سواد خواندن، نگرش خواندن والدین به فعالیتهای اولیه سوادآموزی، فعالیتهای اولیه سوادآموزی به خودپنداره خواندن و نگرش خواندن دانشآموز به عملکرد سواد خواندن.
رحیم بدری گرگری؛ ریحانه احمدیان
دوره 18، شماره 2 ، اسفند 1390، صفحه 155-176
چکیده
اهداف پیشرفت به عنوان بازنمایی شناختی دلایلی که افراد برای درگیر شدن در تکالیف تحصیلی دارند و استانداردهایی که افراد برای قضاوت یا ارزیابی عملکردشان استفاده میکنند، اشاره دارد. پژوهشهای اخیر روی هدف پیشرفت بر اثرات عوامل محیطی تأکید نمودهاند که بر باورها و گرایشهای هدف دانشآموزان اثرگذارند. این پژوهش، ادراک دانشآموزان ...
بیشتر
اهداف پیشرفت به عنوان بازنمایی شناختی دلایلی که افراد برای درگیر شدن در تکالیف تحصیلی دارند و استانداردهایی که افراد برای قضاوت یا ارزیابی عملکردشان استفاده میکنند، اشاره دارد. پژوهشهای اخیر روی هدف پیشرفت بر اثرات عوامل محیطی تأکید نمودهاند که بر باورها و گرایشهای هدف دانشآموزان اثرگذارند. این پژوهش، ادراک دانشآموزان از تأکید معلمان و والدین بر جهتگیری هدف پیشرفت و رابطهی این اهداف با جهتگیری هدف شخصی و راهبردهای مقابلهای را مورد مطالعه قرار داد. جامعهی آماری پژوهش دانشآموزان ناحیه 4 شهر تبریز بودند. 250 نفر از دانشآموزان سال اول دبیرستان با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند. پرسشنامههای هدف پیشرفت تصوری والدین، هدف پیشرفت تصوری معلمان، هدف پیشرفت شخصی دانشآموزان و راهبردهای مقابلهی تحصیلی به منظور جمعآوری اطلاعات استفاده شد. تحلیل آماری دادهها به کمک نرم افزار AMOS و با روش تحلیل مسیر انجام شد. نتایج پژوهش نشان داد جهتگیری هدف پیشرفت عملکردگرایی دانشآموزان از طریق جهتگیری عملکردگرایی والدین و معلمان به صورت توأمان پیشبینی میشود، در حالی که هدف پیشرفت تبحرگرایی دانشآموزان فقط از طریق هدف تبحرگرایی والدین پیشبینی میشود. نتایج دیگر پژوهش نشان داد که راهبردهای مقابلهای مثبت تحصیلی دانشآموزان از طریق جهتگیری تبحرگرایی و روشهای مقابلهای انکار، فرافکنی و فقدان مقابله از طریق جهتگیری عملکردگرایی پیشبینی میشود. جنبهی کاربردی پژوهش حاضر این است که در پژوهشهای آینده نقش فرایندهای درون خانواده بر اهداف پیشرفت دانشآموزان و نقش آنها برای رشد رفتارها و باورهای سازگارانه بیشتر مورد بررسی قرار گیرد.
آزاده فرزان پور؛ مسعود برومند نسب؛ محمد صنوبری؛ عبدالامیر طیب طاهر
دوره 18، شماره 2 ، اسفند 1390، صفحه 177-200
چکیده
هدف پژوهش حاضر مقایسهی عملکرد شناختی، عاطفی و روانی– حرکتی با توجه به ارزشیابی کمی و توصیفی دانشآموزان پایهی دوم مدارس ابتدایی شهر دزفول است. جامعهی آماری کلیهی دانشآموزان پایهی دوم ابتدایی شهرستان دزفول بود. حجم نمونه شامل 50 کلاس مشمول طرح ارزشیابی توصیفی و 50 کلاس مشمول ارزشیابی کمی است که به صورت تصادفی خوشهای انتخاب ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر مقایسهی عملکرد شناختی، عاطفی و روانی– حرکتی با توجه به ارزشیابی کمی و توصیفی دانشآموزان پایهی دوم مدارس ابتدایی شهر دزفول است. جامعهی آماری کلیهی دانشآموزان پایهی دوم ابتدایی شهرستان دزفول بود. حجم نمونه شامل 50 کلاس مشمول طرح ارزشیابی توصیفی و 50 کلاس مشمول ارزشیابی کمی است که به صورت تصادفی خوشهای انتخاب شدهاند. ابزارهای اندازهگیری عبارتنداز: 1- آزمونهای عملکرد تحصیلی ریاضی، علوم و زبان فارسی. 2- ابزارسنجش ویژگیهای عاطفی شامل: پرسشنامهی کیفیت زندگی در مدرسه و پرسشنامهی عکسالعمل دانشآموزان نسبت به کلاس و مدرسه. 3- مقیاسهای درجهبندی علوم و ریاضی برای سنجش ویژگیهای روانی– حرکتی. در تحلیل دادهها از روش آماری آزمون t برای دو گروه مستقل استفاده شده است. نتایج نشان داد که اگر چه دانشآموزان مشمول طرح ارزشیابی توصیفی عملکرد بالاتری داشتند؛ ولی در آزمون ریاضی و زبان فارسی تفاوت معنیدار نبود. همچنین نمرات طرح توصیفی در متغیرهای عاطفی شامل کیفیت زندگی در مدرسه و عکسالعمل دانشآموزان نسبت به کلاس و مدرسه به طور معنیداری با 05/0=α بیشتر از نمرات دانشآموزان ارزشیابی کمی بود. در متغیرهای حوزهی روانی- حرکتی عملکرد دانشآموزان طرح توصیفی به طور معنیداری با 05/0=α بیشتر از دانشآموزان ارزشیابی کمی بود.
صادق صالحی
دوره 18، شماره 2 ، اسفند 1390، صفحه 201-226
چکیده
صاحبنظران مطالعات زیست محیطی معتقدند که بین رفتارهای زیست محیطی، دانش زیست محیطی و تحصیلات رابطه وجود دارد. لذا مقالهی حاضر به بررسی رابطهی میان رفتار زیست محیطی و دانش زیست محیطی از یک طرف و نیز رابطه میان رفتار زیست محیطی و تحصیلات در بین دانشآموزان دبیرستان مناطق شمالی ایران از طرف دیگر میپردازد. بر این اساس، رابطهی مثبت ...
بیشتر
صاحبنظران مطالعات زیست محیطی معتقدند که بین رفتارهای زیست محیطی، دانش زیست محیطی و تحصیلات رابطه وجود دارد. لذا مقالهی حاضر به بررسی رابطهی میان رفتار زیست محیطی و دانش زیست محیطی از یک طرف و نیز رابطه میان رفتار زیست محیطی و تحصیلات در بین دانشآموزان دبیرستان مناطق شمالی ایران از طرف دیگر میپردازد. بر این اساس، رابطهی مثبت بین دانش و رفتار زیست محیطی، فرضیهی اساسی تحقیق را شکل داد. روش تحقیق، در این مطالعه روش پیمایشی بوده و با استفاده از نمونهگیری تصادفی ساده 751 نفر از دانشآموزان مقطع دبیرستان در سه مرکز استانهای گلستان، گیلان و مازندران انتخاب شدند. نتایج تحقیق نشان داد که افراد مورد بررسی از دانش زیست محیطی پایینی برخوردار بودند، در حالیکه رفتارهای زیست محیطی نسبتاً بالایی از خود نشان دادند. همچنین، یافتههای تحقیق نشان داد که رابطهی معنیداری بین سطح تحصیلات و دانش زیست محیطی به دست نیامده است. نتایج مذکور این سؤال اساسی را بر میانگیزد که چرا در میان دانشآموزان ایرانی، سطح تحصیلات تأثیری روی سطح دانش زیست محیطی ندارد. در ادامهی مقاله، دلایل احتمالی بروز این واقعیت مورد بحث قرار گرفته است.
یدالله زرگر؛ نجمه طهماسبی؛ ایران داوودی
دوره 18، شماره 2 ، اسفند 1390، صفحه 221-238
چکیده
پژوهش حاضر با هدف ساخت و اعتباریابی مقیاس علاقه به رشتهی تحصیلی در دانشجویان انجام شده است. بدین منظور بر اساس متون مربوطه و طرح سؤال باز به تعدادی از دانشجویان و اساتید، یک پرسشنامهی مقدماتی با هدف سنجش میزان علاقه به رشتهی تحصیلی در دانشجویان تهیه شد. پس از آن تعداد 280 نفر از دانشجویان دختر و پسر دانشگاههای شهید چمران و جندی ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف ساخت و اعتباریابی مقیاس علاقه به رشتهی تحصیلی در دانشجویان انجام شده است. بدین منظور بر اساس متون مربوطه و طرح سؤال باز به تعدادی از دانشجویان و اساتید، یک پرسشنامهی مقدماتی با هدف سنجش میزان علاقه به رشتهی تحصیلی در دانشجویان تهیه شد. پس از آن تعداد 280 نفر از دانشجویان دختر و پسر دانشگاههای شهید چمران و جندی شاپور اهواز (رشتههای علوم انسانی، علوم پایه، فنی- مهندسی و پزشکی) در مقاطع تحصیلی کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری با روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای برگزیده شدند و پرسشنامهی مقدماتی 44 مادهای را تکمیل کردند. پس از تجزیه و تحلیل دادهها به وسیلهی نرم افزار spss با روش تحلیل عوامل یک مقیاس 29 مادهای شامل سه عامل به دست آمد. عامل اول علاقهی درونی با 16 ماده، عامل دوم اختیار و پایداری با 6 ماده و عامل سوم منزلت اجتماعی با 7 ماده نامگذاری شد. اعتبار مقیاس که از طریق همبسته نمودن نمرهی کل با یک سؤال که بیانگر علاقهی کلی به رشتهی تحصیلی میباشد به دست آمد، رضایتبخش است و پایایی آن از طریق ضریب آلفای کرونباخ (95/0) میباشد که نشاندهندهی قابلیت آن برای کاربرد در پژوهشهای علوم تربیتی، روانشناختی و مشاوره است.
فرهاد شفیع پور مطلق؛ پریوش جعفری؛ محمد حسین یارمحمدیان؛ علی دلاور
دوره 18، شماره 2 ، اسفند 1390، صفحه 239-254
چکیده
هدف پژوهش حاضر، تعیین رابطه بین سبکهای رهبری، سبکهای تصمیمگیری و اعتماد سازمانی با عدالت سازمانی ادراک شدهی دبیران آموزش و پرورش است. روش پژوهش همبستگی از نوع علّی و شیوهی نمونهگیری، خوشهای چند مرحلهای بوده است که نهایتاً تعداد 363 نفر بطور تصادفی برای پژوهش انتخاب شدند. ابزار پژوهش چهار پرسشنامهی عدالت سازمانی، سبک ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر، تعیین رابطه بین سبکهای رهبری، سبکهای تصمیمگیری و اعتماد سازمانی با عدالت سازمانی ادراک شدهی دبیران آموزش و پرورش است. روش پژوهش همبستگی از نوع علّی و شیوهی نمونهگیری، خوشهای چند مرحلهای بوده است که نهایتاً تعداد 363 نفر بطور تصادفی برای پژوهش انتخاب شدند. ابزار پژوهش چهار پرسشنامهی عدالت سازمانی، سبک رهبری باس، سبک تصمیمگیری و اعتماد سازمانی بوده و برای تجزیه و تحلیل دادهها از روش معادلات ساختاری استفاده شده است. بطور کلی نتایج پژوهش نشان میدهد سبک رهبری تحولی به تنهایی 48 درصد واریانس عدالت را تبیین میکند. براساس ضریب بتا به ازای یک واحد افزایش سبک تصمیمگیری جامع میزان عدالت 584/0 واحد افزایش مییابد. همچنین یافتههای پژوهش نشان میدهد اعتماد به سازمان به تنهایی 5 درصد واریانس عدالت تعاملی را تبیین میکند. با ورود اعتماد به مدیر میزان واریانس تبیین شده به 13 درصد و با ورود اعتماد به همکاران به 18/0 درصد افزایش مییابد. بطور کلی مدل معادلهی ساختاری نشان میدهد، شاخصGFI برابر با 95/0 و شاخص AGFI برابر با 8/0 بوده که حاکی از برازندگی مدل تجربی پژوهش میباشد.