نوع مقاله : علمی- پژوهشی
نویسندگان
1 استادیار گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران.
2 دانشجوی کارشناسی ارشد رشته تاریخ و فلسفه آموزش و پرورش، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران.
چکیده
هدف پژوهش حاضر تبیین مفهوم عاملیت کودک و بررسی جایگاه آن در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نوع تحقیقات کیفی است. برای تبیین مفهوم عاملیت کودک، از روش توصیفی-تحلیلی، و برای بررسی جایگاه مفهوم عاملیت کودک، از روش تحلیلی- استنباطی استفاده شد. یافتهها نشان داد مولفههای مربوط به نگاه به کودک به عنوان فرد عامل عبارتند از: اراده و اختیار، آزادی، متفکر بودن، انجامدهنده بودن، و مسئولیتپذیری کودک؛ و عاملیت در فرایند یاددهی-یادگیری ناظر به مؤلفههایی مانند مشارکت فعال کودکان، انتخابگری کودک، یادگیری مادامالعمر، توجه به رویکرد دانشآموز/کودک محوری؛ و عاملیت در فرایند ارزشیابی ناظر به مؤلفههایی مانند اولویت بخشیدن به ارزشیابی تکوینی، مشارکت کودک در ارزشیابی، توجه به تفاوتهای فردی کودکان در فرایند ارزشیابی و خودارزیابی آنان است. در بخش دوم نیز میزان توجه به مولفههای مربوط به نگاه به کودک به عنوان فرد عامل در سند تحول بنیادین به ترتیب عبارتند از: اختیار و اراده، (31/51 درصد)؛ آزادی، (31/26 درصد)؛ متفکر بودن (10/17 درصد)؛ انجام دهنده بودن (26/5 درصد)؛ مسئولیتپذیری (14/19) میزان توجه به عاملیت در فرایند یاددهی-یادگیری در سند تحول بنیادین به ترتیب عبارتند از: مشارکت فعال کودک (04/18 درصد)، انتخابگری کودک (05/21 درصد)، توجه به یادگیری مادام العمر (01/6 درصد)، تعامل دانشآموز و معلم (79/18 درصد)، توجه به رویکرد دانشآموزمحوری (05/21 درصد)؛ میزان توجه به عاملیت در فرایند ارزشیابی در سند تحول بنیادین به ترتیب عبارتند از: ارزشیابی تکوینی (35 درصد)، مشارکت کودک در فرایند ارزشیابی (5 درصد)، توجه به تفاوتهای فردی کودکان در فرایند ارزشیابی (10 درصد) و خود خودارزیابی کودکان (40 درصد). یافتههای فوق الذکر بیانگر عدم توجه کافی سند تحول بنیادین به نگاه به کودک به مثابه فرد عامل و نیز عاملیت کودک در فرایند یاددهی-یادگیری و ارزشیابی است. نیز عدم استقلال مفهوم عاملیت کودک و ارتباط آن با عوامل متعدد از جمله اهمیت نقش بزرگسالان، محیطهای متعدد، و ارتباط با ساختارها برجسته شد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Explaining the child agency status in Fundamental Transformation Document of Education
نویسندگان [English]
- Masume Kiyani 1
- seydeh chenoor hashemi 2
1 Assistant Professor, Member of Department of Educational Sciences, Faculty of Humanities, Bu-Ali Sina University, Hamedan, Iran.
2 Master student in History and Philosophy of Education, Faculty of Humanities, Bu-Ali Sina University, Hamadan, Iran
چکیده [English]
Introduction
The purpose of the current research is to exploring the concept of child's agency and examine its place in the Document of the Fundamental Transformation of Education.
Method
This research was conducted using a qualitative method. The descriptive-analytical method was used to explain the concept of a child's agency, while the analytical-inferential method was employed to examine its position.
Results
The findings showed that the components related to looking at the child as an agent are will and authority, freedom, being a thinker, being a doer, and child responsibility. Child agency in the teaching-learning process regarding components such as children's active participation, possibility of selection by the child, lifelong learning, paying attention to the student-centered approach; And child's agency in the evaluation process refers to components such as formative evaluation, participation in evaluation, individual differences, and self-evaluation. In the second part, the amount of attention to the components related to the view of the child as an agent in the Fundamental Transformation Document are: authority and will (31.51 percent), freedom (26.31 percent), being a thinker (17.10 percent) and being a doer (5.26 percent) and responsibility (19.14); The amount of attention to child agency in the teaching-learning process in the Fundamental Transformation Document are: active child participation (18.04 percent), child choice (21.05 percent), lifelong learning (6.01 percent), the interaction between students and teachers (18.79 percent), paying attention to the student-centered approach (21.05 percent); The amount of attention to child's agency in the evaluation process in the Fundamental Transformation Document are: formative evaluation (35 percent), participation in evaluation (5 percent), attention to individual differences in evaluation (10 percent), and
Discussion
Child agency is essential for early learning, and children have the right to autonomy and freedom and to fully participate in and influence the issues related to them. Due to the importance of this issue, it is expected that those involved will pay more attention to the child's agency in the upstream documents. Not hearing the students' voices, not considering their abilities, and controlling the children's freedom and authority too much can cause irreparable damage.
The above findings indicate that the Fundamental Transformation Document does not pay enough attention to the view of the child as an agent person, as well as the child's agency in the teaching-learning and evaluation process. Also, the lack of independence of the concept of child agency and its relationship with many factors, including the importance of the role of adults, multiple environments, and relationships with structures, was highlighted.
کلیدواژهها [English]
- child's agency
- teaching-learning process
- evaluation
- Document of Fundamental Transformation of Education