نوع مقاله : علمی- پژوهشی

نویسندگان

1 عضو هیأت علمی دانشگاه خوارزمی

2 دانشجوی دکتری، گروه فلسفه تربیت، دانشگاه خوارزمی

3 دانشیار، گروه فلسفه تعلیم و تربیت، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران

10.22055/edus.2025.48104.3663

چکیده

هدف از پژوهش حاضر شناسایی و توصیف تجربیات یادگیری دانش‌آموزان دبیرستانی در کلاس فیزیک با استفاده از ابزارهای آزمایشگاهی دیجیتال در راستای درک بهتر پدیده‌های طبیعی است. بدین منظور رویکرد کیفی پساپدیدارشناسی مبتنی بر روابط هرمنوتیکی Ihde برگزیده شد. برای دریافت تجربه شرکت کنندگان از مصاحبه نیمه ساختاریافته استفاده و با کدگذاری باز، محوری و گزینشی، موضوعات اساسی مشترک از بین داده‌های حاصل از مصاحبه استخراج و تحت عناوین کلی 1- امکان‌های فضای دیجیتال در آموزش فیزیک و 2- ویژگی‌های حضور و انجام بدنمند آزمایش دسته‌بندی شدند. سپس تحلیل داده‌ها با توجه به نظریه شناخت زمینه، بدنمند و موقعیت‌مند در رابطه هرمنوتیکی کاربر با ابزار دیجیتال به انجام رسید. یافته‌های پژوهش حاضر نشان می‌دهد با وجود وجوه افزایشی ابزارهای دیجیتال، پیش نیاز درک صحیح و عمیق مفاهیم فیزیک، ادراک بدنمند از پدیده‌های طبیعی و اشیاء است؛ لذا در تدریس فیزیک، توجه به تجربه زیسته و مواجهه انضمامی با جهان در کنار استفاده از فناوری‌های دیجیتال و در نظر داشتن تأثیر آن بر عناصر نظریه شناخت پیشنهاد می‌شود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

The Hermeneutics of Virtual Physics Education: A Postphenomenological Inquiry into Students' Experiences with Simulations and Virtual Labs

نویسندگان [English]

  • Saeid Zarghami-Hamrah 1
  • Nazila Niazi 2
  • Ramazan Barkhordari 3
  • Yahya Ghaedi 3

1 The Faculty Member of Kharazmi University

2 PhD student, Department of Philosophy of Education, Kharazmi University

3 Associate Prof., Department of Philosophy of Education, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Kharazmi University, Tehran, Iran

چکیده [English]

This research investigates high school students' learning experiences in physics using digital technologies to foster deeper understanding and more effective use of these tools in education. A qualitative approach based on postphenomenology and Ihde’s hermeneutic relations was employed to explore students' lived experiences. Data were collected through semi-structured interviews with 25 students in grades 10 and 11, all of whom had at least one year of virtual education experience. Thematic analysis using open, axial, and selective coding categorized findings into two main themes: nature of use and content characteristics of digital tools.The nature of use highlights features such as diverse laboratory facilities, error reduction, increased accessibility, repeatability, and enhanced user agency. Content characteristics include the attractiveness of digital tools, their ability to focus on subject matter, visualize abstract concepts, show details and processes, and provide zooming capabilities. The study also considered real experimental experiences, emphasizing their alignment with real-world contexts, concreteness, and believability.
To ensure validity, findings were shared with participants, who confirmed alignment with their lived experiences. Results were also verified through collaboration with teachers experienced in both face-to-face and virtual physics instruction.
The research underscores the importance of grounding, embodiment, and situatedness in cognition. It argues that simulations act as objects of perception while referring beyond themselves, requiring interpretation. Digital learning is most effective when built upon learners’ prior embodied experiences with natural phenomena and reflective knowledge of the world.
The findings suggest that digital tools should not be used in isolation but integrated with face-to-face teaching or embodied activities. While these tools enhance visualization and accessibility, they may reduce tactile engagement and embodied understanding. A balanced approach is essential to ensure digital technologies complement, rather than replace, experiential learning.
In conclusion, effective physics education should integrate digital tools with hands-on experiences to provide students with both theoretical and embodied insights. Teachers must also recognize the hermeneutic nature of digital tools to design learning environments that enhance engagement and conceptual understanding.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Physics Education
  • Learning Experience
  • Postphenomenology
  • Digital Tools
  • Hermeneutic