نوع مقاله : علمی- پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی کارشناسی ارشد رشته آموزش ابتدایی، دانشگاه فرهنگیان،کرمان،ایران.
2 گروه آموزش علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665، تهران، ایران
3 گروه آموزش ریاضی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665، تهران، ایران
چکیده
کسرها یکی از مفاهیم پرکاربرد در ریاضیات هستند که در حال حاضر درک و حل مسائل کلامی مربوط به کسر برای دانشآموزان ابتدایی از جمله مسائل چالشبرانگیزی است که به کارگیری آموزش تلفیقی در یادگیری مسائل کلامی کسر میتواند اثربخش باشد. از این رو، مطالعه حاضر با هدف واکاوی مؤلفههای آموزش تلفیقی مسائل کلامی کسر سوم ابتدایی مبتنی بر مبانی هنرهای تجسمی و با استفاده از رویکرد کیفی فراترکیب انجام شده است. دادهها بر اساس یک طرح کیفی از نوع سنتز پژوهی و با رویکرد هفت مرحلهای سندلوسکی و باروسو (2007) انجام شد. جامعه آماری مورد مطالعه شامل کلیه پژوهشها و مطالعات داخلی و خارجی انجام شده پیرامون موضوع مورد بحث در بین سالهای 2013 تا 2023 بوده است. در این راستا، با جستجوی سیستماتیک کلیدواژههای مرتبط با هدف پژوهش، با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند و ملاکهای پذیرش و عدم پذیرش مورد بررسی قرار گرفتند که در نهایت 38 مقاله انتخاب شده و با استفاده از روش کدگذاری سه مرحلهای (باز، محوری، انتخابی) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافتههای پژوهش نشان داد که دانش مفهومی، رسم شکل، مدلسازی و ساختار جز-کل از جمله مؤلفههای مشترک و اصلی در آموزش تلفیقی میانرشتهای کسر کلامی و مبانی هنرهای تجسمی هستند که با ایجاد فرصتهای عملی برای آموزش تلفیقی میتوانند زمینه یادگیری عمیق، پایدار و مرتبط با زندگی واقعی دانشآموزان و بهبود درک و حل مسائل کلامی ریاضی را فراهم سازند.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Analysis of the Components of Integrated Teaching of Verbal Problems in Third-Grade Mathematics in Relation to Concepts of Visual Arts: Integrating Visual Experiences with Mathematics
نویسندگان [English]
- mozhgan ghaneaa malati 1
- reza saberi 2
- rasoul eskandari 3
1 1 Corresponding Author, Master student of primary education, Farhangian University, Kerman, Iran.
2 Department of Educational Sciences, Farhangian University, Tehran, Iran
3 Department of mathmathics teaching, Farhangian University, Tehran, Iran
چکیده [English]
Fractions are a fundamental concept in mathematics, serving as a building block for various mathematical operations and applications across different contexts. They are essential not only in basic arithmetic but also in higher-level math concepts such as ratios, proportions, and algebra. However, understanding and solving word problems related to fractions presents a significant challenge for many elementary students. This challenge arises from the abstract nature of fractions, which can be difficult for young learners to grasp, as well as the complex language often used in word problems that can confuse students.To address this persistent issue, the implementation of integrated teaching strategies within the context of fraction word problems has shown promising potential. By integrating different subjects and utilizing various teaching methods, educators can create a more comprehensive learning experience. Therefore, this study aims to explore the essential components of integrated teaching specifically for fraction word problems designed for third-grade students, grounded in the principles of visual arts, which can enhance engagement and understanding.To achieve this goal, a qualitative meta-synthesis approach was employed, allowing for a comprehensive understanding of the existing literature on the topic. Data were collected using a qualitative design based on synthesis research, following the structured seven-step approach outlined by Sandelowski and Barroso (2007). The statistical population for this study included both domestic and international research conducted from 2013 to 2023. A systematic search was performed using relevant keywords, and studies were selected through purposeful sampling based on established acceptance and rejection criteria. Ultimately, 38 articles were chosen for analysis, employing a three-stage coding method consisting of open, axial, and selective coding. The findings revealed that several components are crucial in the interdisciplinary integrated teaching of fraction word problems, particularly when incorporating visual arts principles. Key components such as conceptual knowledge, drawing, modeling, and the part-whole structure emerged as common and foundational elements. By creating practical opportunities for integrated teaching, these components can foster deep and sustainable learning experiences that are relevant to students' real lives. Ultimately, such an approach has the potential to significantly enhance students' understanding and problem-solving skills in mathematics, making the learning process more engaging and effective for young learners.
کلیدواژهها [English]
- fraction education
- fraction word problems
- fundamentals of visual arts
- integrated teaching
- elementary education