نوع مقاله : علمی- پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناس ارشد اقتصاد، گروه اقتصاد، دانشکده اقتصاد و علوم اجتماعی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران

2 دانشیار اقتصاد، گروه اقتصاد، دانشکده اقتصاد و علوم اجتماعی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران

3 دانشیار جغرافیا و برنامه ریزی شهری، گروه جغرافیا و برنامه ریزی شهری، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز،

4 استادیار جامعه شناسی، گروه جامعه شناسی، دانشکده اقتصاد و علوم اجتماعی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران

چکیده

در این تحقیق با استفاده از شاخص‌های دانشگاهی شامل اعضای هیئت علمی با درجة استادی، دانشیاری، استادیاری و مربی و اساتید مدعو، دانشجویان و دانش‌آموختگان مقاطع دکتری، کارشناسی ارشد و کارشناسی به بررسی رتبه بندی استان‌های ایران از منظر شاخص‌های دانشگاهی با روش تاپسیس برای سال تحصیلی 1399-1398 در 31 استان ایران پرداخته شده است. اهمیت این تحقیق در راستای رتبه بندی دانشگاه‌ها به سیاست مداران کمک می‌کنند تا بتوانند با یک دید باز و دقیق‌تر به رفع تبعیض‌های منطقه‌ای از این منظر بپردازند. نتایج تحقیق اما متاسفانه حکایت ازتوزیع منطقه‌ای نامتوازن در توسعه دانشگاهی دارد به طوریکه بازبینی سیاست‌های منطقه‌ای را در راستای اهداف توسعه متوازن منطقه‌ای طلب می‌کند. نتیجة کلی بررسی وضعیت دانشگاه‌ها در استان‌های ایران نیز حکایت از این دارد که تعداد 2 استان تهران و البرز استان‌های پیشرفته و 29 استان دیگر به عنوان استان‌های در حال توسعه تلقی شده‌اند و هیچ استان کم توسعه یافته وجود ندارد. همچنین نتایج نشان می‌دهد که توسعه یافتگی 26 استان در زمینه دانشگاه زیر حد میانگین بوده است که می‌بایست مورد توجه زیادی قرار گرفته شود و از طرفی بیانگر توسعه نامتوازن استان‌های کشور در زمینه دانشگاه بوده است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Evaluation and Ranking of the Level of Development of University in the Provinces of Iran with TOPSIS method

نویسندگان [English]

  • Majid Darbandi 1
  • Sayed Amin Mansouri 2
  • seyed morteza Afghah 2
  • Mostafa Mohammadi Dehchehshmeh 3
  • Sajad Bahmani 4

1 Master of Economics, Department of Economics, Faculty of Economics and Social Sciences, Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz, Iran

2 Associate Professor of Economics, Department of Economics, Faculty of Economics and Social Sciences, Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz, Iran

3 Associate Professor of Geography and Urban Planning, Department of Geography and Urban Planning, Faculty of Literature and Humanities, Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz, Iran

4 Assistant Professor of Sociology, Department of Sociology, Faculty of Economics and Social Sciences, Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz, Iran.

چکیده [English]

Introduction
University is a center of specialized education and a turning point in the entry of students into the labor markets and the development of various student skills. University in each country is one of the important factors in the formation of their economic, social and cultural development policies, so the university system plays an important role in the development of countries with its outcomes and impacts. In fact educational activities in any country can be called an intergenerational investment the main goal of these investments is human development and the growth of people's awareness and abilities.
The importance of this research in the ranking of universities helps politicians to address regional discrimination from this perspective with an open and more accurate view. Research results but unfortunately, it tells of an unbalanced regional distribution in academic development, which requires a review of regional policies in line with the goals of regional balanced development.

Method
The aim of this study is to examine the ranking of the provinces of Iran from the perspective of academic indicators including university teachers including faculty members with the degree of Professor, Associate Professor and Assistant Professor and non-faculty teachers, students and graduates of doctoral, master's and Bachelor’s degrees using academic indicators including academic indicators with the TOPSIS method for the academic year 2019 in 31 provinces of Iran.

Discussion
The overall result of the review of the status of university in the provinces of Iran also indicates that the number of 2 provinces of Tehran and Alborz in the advanced provinces and 29 other provinces have been considered as developing provinces, and there have been no underdeveloped provinces that are visible. The results also show that the development of 26 provinces in the field of universities was below the average, which should be given a lot of attention and on the other hand, it indicated the unbalanced development of the provinces of the country in the field of universities.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Universities
  • Topsis
  • Entropy
  • Provinces of Iran