نوع مقاله : علمی- پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه مشهد

2 گروه مدیریت آموزشی و توسعه منابع انسانی دانشگاه فردوسی مشهد

3 گروه مدیریت آموزشی و توسعه منابع انسانی دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد

10.22055/edus.2024.47003.3608

چکیده

هدف اصلی این پژوهش مطالعه توصیف تجارب زیسته اعضای هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد از آزادی آکادمیک می باشد. برای دستیابی به این هدف، از روش پژوهش کیفی، از نوع پدیدارشناسی توصیفی بهره گرفته‌شد. کلیه اعضای هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد نمونه موردمطالعه را تشکیل دادند که 18 نفر به عنوان مطلعان کلیدی و با روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. جهت گردآوری داده‌های موردنیاز از مصاحبه نیمه‌ساخت‌یافته و برای تحلیل داده‌های حاصل از مصاحبه‌ها از روش تحلیل استراوس و کوربین استفاده شد. همچنین برای اعتباربخشی یافته ها از ملاک های چهارگانه لینکلن و گوبا استفاده شد. بر اساس یافته‌های این پژوهش، پنج مضمون اصلی آزادی آموزشی، آزادی پژوهشی، آزادی فردی، آزادی فرهنگی و آزادی سازمانی به عنوان تجربه اعضای هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد از آزادی آکادمیک استخراج شد. در مضمون آزادی آموزشی و پژوهشی نتایج به دست آمده ناظر بر تجربه متفاوت اعضای هیئت علمی از آزادی و محدودیت در این دو مضمون می‌باشد. مقوله‌های مربوط به فرد و ادراک اعضای هیئت علمی از آزادی آکادمیک ذیل مضمون آزادی فردی قرار گرفتند. همچنین مضمون آزادی فرهنگی بیانگر پیوند بین فرهنگ اجتماعی، سیاسی و جامعه با آزادی آکادمیک می‌باشد و در پایان مضمون آزادی سازمانی به مقوله‌های مرتبط با سازمان و ساختار دانشگاه اشاره می‌کند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

The lived experience of faculty members of academic freedom at Ferdowsi University of Mashhad

نویسندگان [English]

  • Fatemeh Ahmadi 2
  • Mojtaba Bazrafshan Moghadam 3

1

2 Ferdowsi University of Mashhad

3 Ferdowsi university of Mashhad

چکیده [English]

Introduction
The main aim of this study is to describe the lived experiences of academic freedom members of the Ferdowsi University of Mashhad.

Method
The qualitative research method used descriptive phenomenology to reach this aim. All Ferdowsi University of Mashhad faculty members formed the study sample, and 18 people were selected as key informants by purposive sampling. Semi-structured interviews were used to collect the required data, and Strauss and Corbin's analysis method was used to analyzing the data obtained from the interviews. Also, four criteria of Lincoln and Guba were used to validate the findings.

Results
Based on the findings, five main themes of academic freedom, including educational freedom, research freedom, individual freedom, cultural freedom, and organizational freedom, were extracted as the experiences of faculty members of Ferdowsi University of Mashhad. In the theme of educational and research freedom, the results obtained indicate the different experiences of faculty members regarding freedom and limitations in these two themes. The categories related to the individual and the perception of faculty members of academic freedom were placed under the theme of individual freedom. The theme of cultural freedom also expresses the link between social, political and societal culture and academic freedom. Finally, the theme of organizational freedom refers to the categories related to the organization and structure of the university.

Discussion
In the theme of educational and research freedom, the obtained results indicate the different experiences of faculty members regarding freedom and restrictions in these two themes. The categories related to the individual and faculty members’ perception of academic freedom were placed under the theme of individual freedom. Also, the theme of cultural freedom expresses the link between social, political and society culture with academic freedom, and at the end, the theme of organizational freedom refers to the organization and structure of the university.

کلیدواژه‌ها [English]

  • academic freedom
  • faculty members
  • lived experience
  • university