نوع مقاله : علمی- پژوهشی
نویسندگان
1 آموزش و پرورش منطقه 16 تهران، ایران
2 خ کارگر شمالی-خیابان شهریور شرقی-پلاک 30
3 دانشگاه تربیت مدرس، دانشکده علوم انسانی، گروه تعلیم و تربیت
4 آموزش و پرورش اهواز-خوزستان- ایران
چکیده
روبریک نگارش، یک نوع دستورالعمل است که توصیفکننده معیارها و سطوح عملکرد برای یک تکلیف خاص نگارش است. پژوهش حاضر بهمنظور طراحی و اعتباریابی روبریک ویژهی نگارش در دورهی دوم دبستان انجام گرفت. پژوهش حاضر بطور کلی از نوع پژوهش اندازهگیری و بطور خاص از نوع مقیاسیابی است. در پژوهش مقیاسیابی روشها و مراحل اصلی طراحی و اجرای یک مقیاس بهطور دقیق تشریح میشوند. پس از مطالعه بررسیهای انجام شده در مورد روبریکهای استفاده شده در دورهی ابتدایی و همچنین تعیین روبریکهای اختصاصی برای انواع مختلف نگارش (نگارش توصیفی، روایتی، توضیحی، و استدلالی) پژوهشگر به استخراج اهداف برنامه درسی زبان فارسی در حوزهی نگارش پرداختند. سپس از میان مولفههای هر یک از انواع نگارش، مولفههای عمومی را انتخاب نمودند و در نهایت یک روبریک 9 مولفهای طراحی نمودند. پس از طراحی روبریک، اعتبار آن مورد بررسی قرار گرفت. نبود وجود روبریک استاندارد ویژهی نگارش یکی از دلایل نامشخص بودن وضعیت نگارش دانشآموزان دورهی ابتدایی در ایران بهشمار میرود. وجود روبریک علاوه بر آنکه دید روشنی از وضعیت نگارش دانشآموزن به دست میدهد، باعث میشود خود دانشآموزان از انتظارات و اهداف برنامه درسی نگارش آگاه شود. این امر خود به بهبود وضعیت آنها در مهارت نگارش منجر میشود.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Designing and validating an evaluation guideline (rubric) for writing in the upper primary school
نویسندگان [English]
- heshmatollah nazari 1
- Ebrahim Talaee 2
- Javad Hatami 3
- Abdolzahra Timas 4
1 16th school district, tehran, iran
2 خ کارگر شمالی-خیابان شهریور شرقی-پلاک 30
3 Education Department,Humanities Faculty, Tarbiat Modares University
4 school district No. 4- Ahwaz-Khuzestan-Iran
چکیده [English]
Introduction: A writing rubric is a type of guideline that outlines the criteria and levels of performance for a writing-specific task. The research discussed in the passage focused on designing and validating a rubric specifically for writing in upper elementary school.
Method: The study was generally a type of measurement research, specifically a type of scaling research. The study explains the methods and main stages of designing and implementing a scale in detail.
Results: After reviewing the rubrics used in primary education and determining custom rubrics for different types of writing (descriptive, narrative, explanatory, and argumentative), the researcher extracted the objectives of the Persian language curriculum in the field of writing. Then, from among the components of each type of writing, they selected general components and finally designed a 9-component rubric. After designing the rubric, its validity was examined.
Discussion: The lack of a standard rubric for writing is one of the reasons for the unclear situation of elementary school students writing skills in Iran. The presence of a rubric not only provides a clear view of the student's writing skills but also makes them aware of the expectations and goals of the writing curriculum. This awareness leads to an improvement in their writing skills.
Introduction: A writing rubric is a type of guideline that outlines the criteria and levels of performance for a writing-specific task. The research discussed in the passage focused on designing and validating a rubric specifically for writing in upper elementary school.
Method: The study was generally a type of measurement research, specifically a type of scaling research. The study explains the methods and main stages of designing and implementing a scale in detail.
Results: After reviewing the rubrics used in primary education and determining custom rubrics for different types of writing (descriptive, narrative, explanatory, and argumentative), the researcher extracted the objectives of the Persian language curriculum in the field of writing. Then, from among the components of each type of writing, they selected general components and finally designed a 9-component rubric. After designing the rubric, its validity was examined.
کلیدواژهها [English]
- Keywords: writing
- writing rubric
- upper elementary school
- Measurement Research