نوع مقاله : علمی- پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، واحد اصفهان (خوراسگان) ، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران

2 استاد، گروه مدیریت آموزشی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران

3 استادیار، اداره کل آموزش و پرورش کربلای معلی و دانشکده معارف کربلا، جمهوری عراق

4 دانشیار گروه مدیریت آموزشی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشـاه،ایران

10.22055/edus.2024.46873.3604

چکیده

فرآیند یادگیری و توسعه قابلیت های فراگیران، به شدت به مشارکت فعال فراگیران در آموزش بستگی دارد. لذا مطالعه پیشرو، با هدف ارزیابی روشهای یاددهی-یادگیری فعال در توسعه توانایی-های دانشجویان و سپس ارزیابی دیدگاه اساتید در مورد اینکه چگونه مشارکت فعال بر قابلیت‌های عمومی دانشجویان تأثیر می‌گذارد، انجام شد. برای اجرای مطالعه، از روش آمیخته (کمی-کیفی) استفاده شد. جامعه آماری در بخش کمی، شامل دانشجویان دانشگاه بابل در عراق بودند که با استفاده از فرمول کوکران تعداد 145 نفر بعنوان اعضای نمونه انتخاب و با روش نمونه گیری در دسترس بعنوان اعضای نمونه انتخاب شدند. ابزار جمع‌آوری اطلاعات در این بخش، "پرسشنامه مشارکت دانشجویی (SEQ)" بود. روشهای یاددهی-یادگیری فعال و تأثیر آن بر توانایی‌های فراگیران با استفاده از آنالیز واریانس و سهم روشهای مورد بررسی، با استفاده از آزمون مجذور کای مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. در بخش کیفی اعضای هیئت علمی بعنوان جامعه آماری در نظر گرفته شدند و روش نمونه‌گیری هدفمند تا رسیدن به نقطه اشباع مورد استفاده قرار گرفت (12 نفر). از مصاحبه برای جمع‌آوری اطلاعات در این بخش، استفاده شد. پاسخ‌های اعضای هیئت علمی با استفاده از تحلیل مضمون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. برحسب نتایج بدست آمده، اکثر دانشجویان روشهای یاددهی-یادگیری فعال را در رشد توانایی‌هایشان موثر دانستند. روشهای یاددهی-یادگیری فعال منجر‌به افزایش قابل توجهی در قابلیتهای فراگیران شده است که نشان‌دهنده کارایی و اثربخشی چنین روشهایی است. یادگیری فعال درها را به روی یادگیری عملی باز می‌کند و فراگیران و مدرسان را قادر می‌سازد تا تحقیق کنند،

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Investigating the effect of active teaching-learning methods on the development of students' abilities (case study: Babylon University of Iraq)

نویسندگان [English]

  • Mustafa Ghazal 1
  • Mohammadali Nadi 2
  • salh sahib 3
  • faranak mosavi 4

1 Tehran universityPh.D. Student of Department of Educational Sciences and Educational Management of Isfahan (Khorasgan), Islamic Azad University, Isfahan, Iran

2 Islamic Azad University, Isfahan(khorasgan)

3  Assistant Professor, General Directorate of Education, Karbala Ma'ali and Karbala Faculty of Education, Republic of Iraq

4 Department of educational management, Kermanshah branch, Islamic Azad University, Kermanshah, Iran (

چکیده [English]

Introduction
The process of learning and development of learners' capabilities strongly depends on the active participation of learners in education. Therefore, this study was conducted with the aim of evaluating active teaching-learning methods in developing students' abilities and then evaluating professors' views on how active participation affects students' general abilities.
Method
A mixed method (quantitative-qualitative) was used to carry out the study. The statistical population in the quantitative part included the students of Babylon University in Iraq, 145 people were selected as sample members using Cochran's formula and selected as sample members using available sampling method. The tool for collecting information in this section was the "Student Participation Questionnaire". Active teaching-learning methods and its effect on learners' abilities were analyzed using analysis of variance and the contribution of the investigated methods was analyzed using Chi-square test. In the qualitative part, faculty members were considered as the statistical population and the purposeful sampling method was used until the saturation point was reached (12 people). Interviews were used to collect information in this section. Faculty members' responses were analyzed using thematic analysis.

Results
According to the obtained results, most of the students considered active teaching-learning methods to be effective in developing their abilities. Active teaching-learning methods have led to a significant increase in learners' abilities, which shows the efficiency and effectiveness of such methods. Active learning opens the door to hands-on learning, enabling learners and instructors to investigate, think outside the box, and come up with practical solutions to problems themselves.
Discussion
This study provided first-hand information about the effect of active participation on the development of capabilities, and it shows that these effects are related to the interactions between students, professors, as well as the learning environment, which are necessary to improve the capabilities of learners.
Keywords: Skills, Teaching, Active learning, Capabilities.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Skills
  • Teaching
  • Active learning
  • Capabilities