نوع مقاله : علمی- پژوهشی
نویسندگان
1 استادیار دانشکده حکمرانی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
2 عضو هیئت علمی گروه معارف اسلامی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
چکیده
فرهنگ سازمانی مهمترین عنصری است که در هویت یک سازمان و در نهایت یک ملت تأثیرگذار است. در واقع هرچند جامعه از ابعاد دیگر قدرتمند باشد ولی بدون فرهنگ قوی و شایسته، هویت مناسب ندارد. در واقع افراد یک جامعه از فرهنگ تأثیر می پذیرند که عمیقترین سطح فرهنگ سازمانی انگاره افراد است. پژوهش پیشرو در تلاش است تا با شناسایی و موشکافی انگارهها در نظام تعلیم و تربیت دانشگاهی و تطبیق آن با آیاتی از قرآن کریم امکان نفوذ در فرهنگ سازمانی دانشگاههای کشور را فراهم سازد تا در نهایت بتوان شایستهمحوری را در آن سازمانها رقم زد. این مطالعه با تکیه بر پارادایم تفسیری به صورت کاربردی به انجام رسیده است و روش آن کیفی داده بنیاد، از نوع نوخاسته میباشد که با مصاحبه بدون ساختار با ۳۵ نفر از اعضای هیئتعلمی تمام وقت در دانشگاههای دولتی کشور به روش هدفمند و انطباق با کلام وحیانی (آیات و روایات) صورت گرفته است. الگوی کلی مورد تأیید است که میتواند در قالب بخشنامه و آییننامه، راهکاری برای همۀ دانشگاههای جویای فرهنگ سازمانی شایسته مورد استفاده و بهرهبرداری قرار گیرد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Conceptualization of University Education System; A Culture-oriented Comparison with Verses from the Holy Quran
نویسندگان [English]
- Fatemeh Ordoo 1
- Elaheh Arabzadeh 2
1 Assistant Professor, Faculty of Governance, University of Tehran, Tehran, Iran.
2 Faculty of Payam Noor University, Department of Islamic Studies, Tehran, Iran.
چکیده [English]
Introduction
Organizational culture plays a crucial role in shaping the identity of an organization and, consequently, that of a nation. While society is influenced by various economic, political, industrial, and military factors, a strong and effective culture is essential for establishing a distinct identity. At the core of organizational culture are the mental images individuals uphold, which symbolize a face of authority. In this context, authority is synonymous with efficacy. These mental images affect emotions, assessments, interpretations, communication patterns, choices, and decisions. They serve as cognitive representations that shape and empower behaviors. Understanding these mental images is imperative for guiding organizations towards excellence. Universities can achieve this excellence by appointing the most suitable candidates for each position based on these mental images. This study seeks to analyze concepts within the university education system and align them with the principles of the Holy Quran, facilitating the incorporation of a competence-driven organizational culture in the nation's universities.
Method
This research employed an interpretive paradigm within Glazer's Grounded Theory methodology, involving unstructured interviews with 35 full-time faculty members from public universities in the country. The interviews were purposefully conducted in alignment with relevant verses and traditions, often spanning multiple sessions for in-depth exploration. The participants included three distinguished professors, twelve full professors, fourteen associate professors, and six assistant professors, all possessing more than ten years of professional experience. The interviews generated primary themes identified through an open coding process, resulting in the extraction of categories.
Results
This study aimed to improve a competency-based organizational culture by identifying six components in the enhancement dimension and seven in the return images of this culture within universities.
Discussion
The general model is approved, which can be used and exploited in the form of circulars and regulations, a theoretical and practical solution for all universities looking for a competence-based organizational culture.
کلیدواژهها [English]
- Images
- Education
- University
- Organizational Culture
- Holy Quran