نوع مقاله : علمی- پژوهشی

نویسندگان

1 دانش آموخته مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران

2 استادیار، گروه مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران

چکیده

در این پژوهش به بررسی نقش واسطه‌ای مهارت‌های ارتباطی در تأثیرگذاری باورهای فراشناختی بر خلاقیت دبیران تربیت‌بدنی پرداخته شد. پژوهش به لحاظ هدف از نوع پژوهش‌های توصیفی- همبستگی از نوع مدل ساختاری بود. جامعه آماری کلیه دبیران تربیت‌بدنی متوسطه اول مناطق 4 گانه شهر اهواز به تعداد 425 نفر بود؛ نمونه آماری با توجه به جدول کرجسی و مورگان تعداد 182 نفر تعیین شد. ابزار جمع‌آوری داده‌ها شامل 3 پرسشنامه استاندارد مهارت‌های ارتباطی هفتگانه، پرسشنامه خلاقیت و پرسش‌نامه باورهای فراشناختی بودند. به ‌منظور آزمون فرضیات از روش مدل‌سازی معادلات ساختاری با استفاده از دو نرم‌افزار Smart- PLS و SPSS استفاده گردید. نتایج حاصل از پژوهش نشان داد که باورهای فراشناختی بر خلاقیت و مهارت‌های ارتباطی دبیران تربیت‌بدنی شهر اهواز تأثیر دارد؛ و همچیین مهارت‌های ارتباطی نیز به میزان 38/0 بر خلاقیت دبیران تربیت‌بدنی شهر اهواز اثر مستقیم داشت. در نهایت نیز مشخص شد که باورهای فراشناختی بر خلاقیت دبیران تربیت‌بدنی به‌واسطه مهارت‌های ارتباطی تأثیر دارد. با توجه به نتایج پژوهش برگزاری همایش‌ها، کارگاه‌ها و دوره‌های آموزشی جهت ارتقای توانایی‌ها و خلاقیت معلمان تربیت‌بدنی و همچنین برنامه‌ریزی برای طراحی سیستم گزینش معلمان تربیت‌بدنی بر اساس ویژگی‌های شخصیتی مناسب و به‌کارگیری معلمان دارای استعدادهای خلاقانه و مهارت‌های ارتباطی پیشنهاد می‌شود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Modeling the intermediary role of communication skills on the impact of metacognitive beliefs on the creativity of educational teachers

نویسندگان [English]

  • Zargham yousefi 1
  • Tahereh Azmsha 2
  • maryam karimi 2
  • Esamaeel Veisia 2

1 M.A of Sport Management, Faculty of Sport Sciences, Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz, Iran.

2 Assistant Professor in Sport Management Department, Faculty Of Sport Sciences,Shahid Chamran University Of Ahvaz, Ahvaz, Iran

چکیده [English]

Introduction:In order to achieve important goals in the field of physical education, the country's education and training organization needs teachers with strong communication skills, high social skills, motivated and creative teachers to implement the set programs and realize the objectives of the physical education lesson.
Method: In this research, the mediating role of communication skills in the influence of metacognitive beliefs on the creativity of physical education teachers was investigated. This research was of applied research type and in terms of purpose, it was descriptive-correlation type of structural model type, which was conducted in the field and using a questionnaire. The statistical population of the research included all physical education teachers of the first secondary school in the 4 regions of Ahvaz city, numbering 425 people; According to the table of Karjesi and Morgan, the statistical sample was determined as 182 people. The sampling method in this research was relative random. The data collection tools include 3 standard questionnaires of seven communication skills (Qassimi, 2017), the creativity questionnaire of Lee et al. (2014) and the questionnaire of Beyer's metacognitive beliefs (2011), which were used after checking validity and reliability. In this research, descriptive statistics were used in order to organize, summarize, classify the raw scores and describe the sample sizes, and in order to analyze the data, first the assumption of using modeling, i.e. the collinearity test, was examined, and then in order to test the hypotheses from the structural equation modeling method and specifically from Partial least squares approach was used using Smart-PLS and SPSS software.
Results: The results of the research showed that metacognitive beliefs have a direct and significant effect on the communication skills of physical education teachers in Ahvaz. It was also found that metacognitive beliefs have an effect on the communication skills of physical education teachers in Ahvaz city and communication skills had a direct effect on the creativity of physical education teachers in Ahvaz city by 0.38.
Discussion: According to the results of the research, holding conferences, workshops and training courses to improve the abilities and creativity of physical education teachers to succeed in teaching and achieve educational goals, as well as planning to design a system for selecting physical education teachers based on appropriate personality traits and planning It is recommended to select and employ teachers with creative talents and communication skills.

کلیدواژه‌ها [English]

  • communication skill
  • metacognitive belief
  • creativity
  • physical education teacher