نوع مقاله : علمی- پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری رشته سنجش و اندازهگیری دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
2 استاد، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
3 دانشیار، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
چکیده
فرایند کنونی ارزشیابی ارتقاء و ترفیع اعضای هیأت علمی با ادبیات آموزشعالی وتجربههای دانشگاههای برترجهان همسویی ندارد. لذا این پژوهش با هدف تدوین و اعتباریابی فرایند ارزشیابی ارتقاء و ترفیع اعضای علمی انجام شد. ابتدا با استفاده از مطالعه تطبیقی، فرایند ارزشیابی در دانشگاههای برترجهان وایران مقایسه شد. براساس یافتههای مطالعهتطبیقی و ادبیات پژوهش مدل اولیه تدوینشد. در بخش پیمایشی براساس یافتههای مطالعه تطبیقی پرسشنامه محقق ساخته تدوین شد. روایی محتوای پرسشنامه از طریق متخصصان و پایایی آن با روش بازآزمایی بررسی و تأییدشد. جامعه آماری بخش مطالعه تطبیقی اسناد و مدارک فرایند ارزشیابی دانشگاههای برترجهان بود که به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند وجامعه آماری بخش پیمایشی پژوهش اعضایعلمی دانشکدههای علومانسانی و اجتماعی بودند که با روش نمونهگیری دردسترس انتخاب شدند. نتیجه مطالعه تطبیفی نشانداد که در اکثر دانشگاههای برتر مورد مطالعه چند نکته برجسته است1) نقشاساسی نهادهای درون دانشگاهی در ارزشیابی اعضای علمی2) انتخاب بهترین منبع ارزشیابی و تأکید بر ارزشیابی عمیق3) اهمیت شفافیت و پاسخگویی در ارزشیابی. نتایج بخش کمی پژوهش نشانداد که ازدیدگاه اعضایعلمی اقداماتیمانند ارزشیابیعمیقپژوهش، بررسی دقت و عدالت در ارزشیابی بهوسیله کمیته دانشگاه، فرصت فرجامخواهی بعد ازارزشیابی بهوسیله هریک ازکمیتهها بیشترین ضرورت را بهویژه در ارزشیابی ارتقاء دارند. برای فرایند ارزشیابی ارتقاء فعلی پیشنهاد میشود1)تخصصیتر کردن مراحل ارزشیابی کیفیت با اقداماتی مانند افزایش نقش گروههای علمی در فرایند و تعیین ملاکهای ارزشیابی2) شفافسازی درمورد مرجع نظارتکننده برکمیتههای ارزشیابی3)افزایششفافیت و پاسخگویی ارزشیابی با اضافهکردن اقداماتی مانند ارائه گزارش تفضیلی از چگونگی ارزشیابی و دلایل رد و قبول متقاضی به کمیتههای ارزشیابی بالاتر و متقاضی.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Development and validation a model of the evaluation process of promotion of faculty members
نویسندگان [English]
- zahra tabatabaie jabali 1
- ali delavar 2
- Noorali Farrokhi 3
- mohammad asgari 3
1 Ph.D. Student of Measurement and Assessment, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran
2 Professor, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran.
3 Associate Professor, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran.
چکیده [English]
Introduction
The current process of evaluating the promotion of faculty members is not in line with the higher education literature and the world's top universities' experiences. Accordingly, this study was conducted to develop and validate a model of the evaluation process of the promotion of faculty members.
Method
In this study at first, using a comparative study of the evaluation process in the world's top universities and reviewing the research literature, the initial model was developed. Experts in higher education modified the model. Then, by conducting a survey research, the validity and reliability of the model were assessed using an electronic questionnaire in sampling from faculty members of humanities and social sciences, which constitute this study's statistical population.
Results
The results of the comparative study showed that in most of the top universities studied, there are several points: 1) the basic role of in-university institutions in evaluating faculty members 2) choosing the best source of evaluation and emphasizing in-depth evaluation 3) the importance of transparency and accountability in evaluation. Quantitative research findings showed that faculty members approve the proposed model for evaluating faculty members' promotion at three levels of department, college, and university and 10 actions.
Discussion
The proposed evaluation process begins with an annual review to identify strengths and weaknesses in the proposed model. But in the proposed model the formal evaluation process of promotion starts from the department level and by internal and external peer rev iews as the most important source of evaluation. Then, the college committee's evaluation of the promotion at the college level is done, and finally, the evaluation of the faculty promotion is done by the university committee. In this model, the college and the university committee have a more supervisory role in the evaluation process. Besides, the proposed model emphasizes the writing of teaching and research Statements by the candidate and the reporting of written and detailed evaluation results by evaluation committees to increase transparency and accountability in evaluation. Also, in the proposed model, faculty members have the opportunity to appeal to promotion decisions after the evaluation of each committee. In general, the proposed model of the promotion evaluation process emphasizes peer evaluation, transparency, and accountability in the evaluation process.
کلیدواژهها [English]
- Evaluation process
- Promotion system
- Faculty evaluation
- Reward system