اسپالدینگ، ال. (1377). انگیزش در کلاس درس (حسن یعقوبی، ایرج خوش خلق، مترجمان). تبریز: انتشارات دانشگاه تربیت معلم تبریز.
حسین رامشه، سید محمد. (1377). بررسی رابطه یادگیری خود- نظم داده شده با هوش، پایه تحصیلی و جنسیت. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه تبریز.
رضایی، اکبر. (1378). مقایسه سبکهای یادگیری (وابسته و نابسته به زمینه) دانشآموزان و دانشجویان گروههای علوم انسانی و ریاضی در مدارس و دانشگاههای شهر تهران در سال تحصیلی 79-78. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی.
سیف، علی اکبر. (1376). روشهای یادگیری و مطالعه. تهران: نشر دوران.
گلاور، جان. ای. و برونینگ، راجر. اچ. (1375). روانشناسی تربیتی: اصول و کاربرد آن، عیلنقی خرازی، مترجم). تهران: مرکز نشر دانشگاهی.
گیج، نیت ال. و برلاینر، دیوید سی. (1374). روانشناسی تربیتی (غلامرضا خوی نژاد و همکاران، مترجمان) مشهد نشر پاژ.
موسوی نژاد، عبدالمحمد. (1376). بررسی رابطه باورهای انگیزشی و راهبردهای یادگیری خود- نظم داده شده با پیشرفت تحصیلی دانشآموزان سال سوم راهنمایی. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران.
Borich, G.D., & Tombari, N.L. (1995). Educational Psychology. New York:
Hurper collins college publishers.
Bosachi, S., innerd, W., & Towson, S. (1997). Field Independence Dependence and self-esteem in preadolescents: does gender make a difference? Journal of youth rind adolescence, 26(6), 691-103.
Come, I. (1986). The metacognitive control components of self regulated
learning. Contemporary Educational Psychology, 11, 333-346.
Frank, B.M. (1986). Cognitive style and teacher education: FD and areas of specialization among teacher educationJournal of Educational Research, 80,
19-22.
Hulfish, S. (1978). Relationship of Role identification, self-esteem, and intelligence to sex differences in FL Perceptual and Motor Skills,47,833-842.
Journal of Educational Psychology, 89(5), 3 97-470.
Kagan, S., & Zahan,. L. (1974). FD and the school gap betwwen anglo American, and mexican American children. Journal of Educational Psychology, 67, 643-650.
Messik, S. (1994). The matter of style: manifestations of personality in cognition, learning, and teaching. Educational Psychologist, 29 (3), 121-139.
Ormrod, J.E. (1995). Educational Psychology: principles and applications, Englewood cliffs: merril.
Pintrich, P., & Degroot, E.V. (1990). Motivational and self-regulated learining components of classroom academic performance. Journal of Educational Psychology, 82(1), 33-40.
Reach, J.F., & Stevens, D. (1996). Variables Related to Mathematics Achievement among Black Students.
Shackleton, V., & fletcher, C. (1984). Individual differences: theories and applications. Printed by Routledge.
Tenant, M. (1997). Psychology and Adult Learning.
Van Belerkom, M. (1988). Field dependence sex role, self- perceptions, and mathematics achievement in college students: a closer examination. Contemporary Educational Psychology, 13, 339-343.
Winne, P.H. (1997). Experimenting to bootsrap self-regulated learning.
Witkin, H.A., & Goodenough, D.R. (1977). Field dependence and interpersonal behavior. Psychological Bulletin, 84, 661-689.
Woolfolk, A.E. (1987). Educational Psychology. Boston: allyn and Bacom.
Woolfolk, A.E. (1995). Educational Psychology (6th ed). Bosten: Allyn and Bacon.
Zimmerman, B.J. (1990). self- Regulated learning and Academic Achievement: An overview. Educational Psychologist, 25(1), 3-17.
Zimmerman, B.i, & Martinez-pons, M. (1990). Student differences in self- regulated learning: related grade, sex, and giftendness to self- efficacy and strategy use. Journal of Educational Psychology, 82(1), 51-59.