نوع مقاله : علمی- پژوهشی

نویسندگان

1 فراز التحصیل کارشناسی ارشد رشته روان شناسی تربیتی

2 عضو هیئت علمی گروه روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز ،اهواز،ایران

3 عضو هیئت علمی گروه روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز،اهواز،ایران

10.22055/edus.1995.16196

چکیده

در این تحقیق تلاش به عمل آمد تا تفاوت بین سازگاری عاطفی و اجتماعی دانش‌آموزان جهشی و غیر جهشی دوره ابتدایی شهرستان اهواز به تفکیک که متغیرهای جنسیت (پسر- دختر) و مدت زمان پس از جهش (یکسال-دو سال) معلوم گردد. فرضیه اصلی تحقیق این بود که از نظر سازگاری عاطفی و اجتماعی تفاوت معنی‌داری بین دانش آموزان جهشی و غیر جهشی وجود ندارد. جهت آزمودن این فرضیه و سایر فرضیه های فرعی تحقیق، از بین کلیه دانش آموزان جهشی دوره ابتدایی شهر اهواز به روش انتخاب تصادفی ساده تعداد ۶۰ دانش آموز جهشی و به روش تصادفی چند مرحله ای ۹۰ دانش آموز غیر جهشی انتخاب شدند. به منظور انجام مقایسه های لازم تعدادی مساوی از دانش آموزان پسر و دختر جهشی که یک یا دو سال از زمان جهش آنان می گذشت، و هم پایه یا غیر هم پایه دانش آموزان جهشی بودند، برگزیده شدند. سازگاری عاطفی و اجتماعی آزمودنی ها با پرسشنامه سنجش رفتار سازشی اندازه گیری شد. از نظر سازگاری عاطفی و اجتماعی وجود ندارد. این نتیجه گیری برای دانش آموزان پسر و دختر به صورت جداگانه و برای گروه‌های جهشی که یک سال یا دو سال از زمان جهش آنان می گذشت نیز صحت دارد.

عنوان مقاله [English]

Comparing the social and emotional adaptation of Ahvaz primary school students in accelerated and none accelerated programs

نویسندگان [English]

  • M.R. A 1
  • M. Shokr kon 2
  • M. Shahini yeilagh 3

1 Graduate of Master of Educational Psychology

2 Faculty member of Psychology Department, Shahid Chamran University, Ahvaz, Ahvaz, Iran

3 Faculty member of Psychology Department, Shahid Chamran University, Ahvaz, Ahvaz, Iran

چکیده [English]

-This study was conducted to find out the difference between the social and emotional adaptation of Ahvaz primary students in accelerated and non accelerated programs. It was hypothesized that there was no significant difference in the adaptation of the primary school students in accelerated and nonaccelerated programs. A sample of 150 male and female accelerated and nonaccelerated Ss were selected randomly to participate in this study. Accelerated Ss consisted of those whose acceleration occurred either one or two years before the selection. Nonaccelerated Ss were either in the same grade or in a different grade as the accelerated Ss. The second part of a AAMD adaptive behaviour scale (public school version) was administered to measure the social and emotional adaptation of all the groups. The results showed no significant difference in adaptation of accelerated and nonaccelerated students.   This same result was true for both female and male students and for those who accelerated either one or two years before their selection.

فلدهوزن و بلک (۱۹۸۶). مذکوراز هالاهان، دانیل پی و کافمن، جیمزام، کودکان استثنائی- جوادیان، مجتبی. انتشارات آستان قدس رضوی، چاپ اول، ۱۳۷۱. 
وزارت آموزش و پرورش – آئین­نامه امتحانات، ۱۳۷۱.
Alexander, P. & Skinner, M. (1980). The effects of early entrance on subsequent social and academic development. Journal for the Education of the Gifted, 3(3), 147-192. 
Brody. L. E. & Benbow, C. P. (1986). Social and emotional adjustment of adolescents extremely talented in verbal or mathematical reasoning, Journal of Youth & Adolescence. Vol. 15(1), 1-18.
Brody, L. E. & Stanley, H. C. (1991). Young College Students New York: Teachers College Press, 102 - 132. 
Dourio, S. P. (1975). Educational Enrichment versus Acceleration. Baltimore, MD: The Johns Hopkins Universiy Press.
Gross, M. U. M. (1992). The use of radical acceleration in cases of extreme intellectual precocity. Gifted Child Quarterly, 36(2), 91-99.
Hollingworth, L. S. (1942). Children above 180 IQ, Stanford- Binet, World Book Co. 
janos, P. M and others (1988). A cross-sectional developmental study of the social relations of students who enter college early. Gifted Child Quarterly. 32(1), 210 - 215.
Kirk, Samuel A. (1972). Educating Exceptional Children. Boston, Houghton Miffilin Co. sec. ed.
Kulik, J. A. & Kulik, C.C (1984). Effects of accelerated instruction on students. Review of Educational Research. 54(3), 402 - 425.
Polins, L.D. (1983). The Effects of Acceleration on the Social and Emotional Development of Gifted Students. Baltimore, Johns Hopkins University Press, 160 - 179.
Proctor, T. B., Black, K. N. & Feldhusen, J. F. (1989). Early admission of selected children to elementary school. Journal of Eductional Research, 80(2). 
Richardson, T. M. & Benbow, C. P. (1990). Long - term effects of acceleration on the social-emotional adjustment of mathematically precocious youth. Journal of Educational Psychology, 82, 464 - 470. 
Robinson, N. & Janos, P. (1986). Psychological adjustment in a college level program of marked academic acceleration. Journal of Youth and adolescence, 15(1), 51- 60. 
Southern, W. T. et. al. (1989). Practitioner objections to the academic Acceleration of gifted children. Gifted Child Quarterly, Vol. 33, 29 - 35. 
Swiatek, M.A. & Benbow, C.P. (1991). Ten-year longitudinal follow- up of ability- matched accelerated and unaccelerated gifted students. Journal of Educational Psychology, 83, 524 - 538. 
Terman, 1. M. & Oden, M. (1951). The Stanford Studies of the Gifted, Child. Boston: DC. Heath.