نوع مقاله : علمی- پژوهشی
نویسنده
عضو هیئت علمی گروه علوم تربیتی دانشگاه شهید چمران اهواز،اهواز،ایران
چکیده
نظریه کلاسیک آزمون سال هاست که به عنوان یک نظریه منسجم مورد استفاده متخصصان آزمون سازی قرار گرفته است. اگرچه هنوز بسیاری از آزمونهای تربیتی و روانی بر اساس مفروضه های این نظریه ساخته میشوند، ولی در سالهای اخیر روانسنجان به این نتیجه رسیده اند که نظریه کلاسیک که آزمون دیگر قادر به حل مسائل و مشکلاتی که بر سر راه ساختن این آزمونها و مقیاسها وجود دارد نیست. سوالات اندازه گیری می شود فراهم نمی آورد. متخصصان آزمون سازی تلاش کردهاند محدودیتهای این نظریه را روشن سازند و پایه های نظریه های جدیدی را در ساختن آزمودنهای روانی و تربیتی بنا نهند. در این مقاله ابتدا سعی شده است مختصر به مفاهیم اساسی نظریه کلاسیک آزمون در ساختن آزمونها و مقیاسها اشاره گردد. آنگاه، مرور مختصری بر پایایی (reliability ) آزمون به عنوان یکی از مفاهیم زیربنایی نظریه کلاسیک خواهیم داشت، که ابتدا توسط اسپیرمن (Spearman) طی دو دهه اول قرن حاضر ارائه گردید. در پایان، مقاله به محدودیتهای این نظریه خواهد پرداخت و آنها را از دیدگاه متخصصان روان سنجی مورد نقد و بررسی کامل قرار می دهد. روان سنجان جدید از خصیصههای مورد اندازهگیری فراهم آورند، به نظریه های جدیدتری برای ساختن آزمونهای روانی و تربیتی نیاز داریم.
عنوان مقاله [English]
The classical test theory and its limitalions
نویسنده [English]
- H. Sepasi
Faculty member of Department of Educational Sciences, Shahid Chamran University, Ahvaz, Ahvaz, Iran
چکیده [English]
The principle of the classical test theory (CCT) have long been used by test developers to construct educational and psychological tests and scales. In recent years, however, it has been found that the CTT is not capable of offering solution for certain problems that the test developer is facing with. For example, it is said that the CCT is unable to provide a clear indication of the relationship between test items and the examinee's ability that test items are to measure.
In other words, classical item analyses statistics don't provide information about how examinees at different ability levels on the trait have performed on the item. Having discovered the limitations of the CCT, psychometricians have tried to introduce new test theory.
This article will briefly discuss the basic assumptions of the CCT on which most of the educational and psychological tests and scales are built. Next the test reliability, one of the most powerful and they're lying concepts in the CCT, which was first introduced by the British psychologist, Spearman, in early 20th century, will be reviewed. Finally, the limitations of CCT will be pointed out and the common views of the critics regarding the shortcomings of the CCT will be discussed. Proponents of the new theory believe that any psychological and educational test or scale should provide a clear indication of the true estimation of what is intended to be measured. Therefore the need for new test theories has to be satisfied.