نوع مقاله : علمی- پژوهشی
نویسنده
عضو هیئت علمی گروه علوم تربیتی دانشگاه شهید چمران اهواز،اهواز،ایران
چکیده
در مطالعه و تحلیل عملکرد نظام آموزشی کشور، شاهد گستردگی کوششهای مسئولان هستیم. با وجود این، آنچه که از متون مندرج در نشریات تخصصی تعلیم و تربیت استنباط می شود و داده هایی که آمارهای رسمی یا غیررسمی آموزش و پرورش کشور در اختیار قرار میدهد، حاکی از آن است که موفقیتهای کمی نظام آموزش و پرورش، با بعد کیفی آن متناسب نبوده است. اینکه مشکل، زاییده کنش های درونی نظام و یا متاثر از شرایط پیرامونی آن است، از ابعاد گوناگون می تواند مورد تحلیل قرار گیرد. اما به هر صورت، مسئله به طور ریشه ای می تواند با فرآیند مدیریت نظام آموزشی مربوط باشد. با این اعتقاد که مدیران متخصص در هدایت سازمان و تحقق هدفهای سازمانی نقش تعیین کننده ای دارند، در این مقاله کوشش به عمل آمده است که طبقه بندی مناسبی از نگرش و کارکرد مدیران مدارس کشور و نیز از عملکردهای مدیران و آموزشی دنیای امروز فراهم آید. در این طبقه بندی مدیریت های نخستین، مدیریت های کلاسیک و مدیریت های تخصصی معرفی میشوند و ویژگی ها و عملکرد های مدیریت های تخصصی که در تامین عدالت آموزشی و بهبود کیفیت آموزشی نقش موثر و تعیین کننده ای دارند، همراه با پیشنهادهایی، بقیه بحث را به خود اختصاص میدهند.
عنوان مقاله [English]
The role of professional administrators in the effectiveness of the educational institutions
نویسنده [English]
- M. Naaeli
Faculty member of Department of Educational Sciences, Shahid Chamran University, Ahvaz, Ahvaz, Iran
چکیده [English]
-
During recent decades, the nation has witnessed first expansion of its educational system. However, the effectiveness of the school remains an unsolved problem. The improvement of the quality of the education demands a serious discussion in our intellectual community. As far as the problem is concerned, the auther argues that creative, high quality leadership and professional administration or essential for the reform and restructuring of Iranian educational system, as the schools strive to meet the needs and challenges of our society.