نوع مقاله : علمی- پژوهشی

نویسنده

عضو هیئت علمی گروه علوم تربیتی دانشگاه شهید چمران اهواز،اهواز،ایران

10.22055/edus.1996.16155

چکیده

در مطالعه و تحلیل عملکرد نظام آموزشی کشور، شاهد گستردگی کوششهای مسئولان هستیم. با وجود این، آنچه که از متون مندرج در نشریات تخصصی تعلیم و تربیت استنباط می شود و داده هایی که آمارهای رسمی یا غیررسمی آموزش و پرورش کشور در اختیار قرار می‌دهد، حاکی از آن است که موفقیت‌های کمی نظام آموزش و پرورش، با بعد کیفی آن متناسب نبوده است. اینکه مشکل، زاییده کنش های درونی نظام و یا متاثر از شرایط پیرامونی آن است، از ابعاد گوناگون می تواند مورد تحلیل قرار گیرد. اما به هر صورت، مسئله به طور ریشه ای می تواند با فرآیند مدیریت نظام آموزشی مربوط باشد. با این اعتقاد که مدیران متخصص در هدایت سازمان و تحقق هدفهای سازمانی نقش تعیین کننده ای دارند، در این مقاله کوشش به عمل آمده است که طبقه بندی مناسبی از نگرش و کارکرد مدیران مدارس کشور و نیز از عملکردهای مدیران و آموزشی دنیای امروز فراهم آید. در این طبقه بندی مدیریت های نخستین، مدیریت های کلاسیک و مدیریت های تخصصی معرفی می‌شوند و ویژگی ها و عملکرد های مدیریت های تخصصی که در تامین عدالت آموزشی و بهبود کیفیت آموزشی نقش موثر و تعیین کننده ای دارند، همراه با پیشنهادهایی، بقیه بحث را به خود اختصاص می‌دهند.
 

عنوان مقاله [English]

The role of professional administrators in the effectiveness of the educational institutions

نویسنده [English]

  • M. Naaeli

Faculty member of Department of Educational Sciences, Shahid Chamran University, Ahvaz, Ahvaz, Iran

چکیده [English]

-
During recent decades, the nation has witnessed first expansion of its educational system. However, the effectiveness of the school remains an unsolved problem. The improvement of the quality of the education demands a serious discussion in our intellectual community. As far as the problem is concerned, the auther argues that creative, high quality leadership and professional administration or essential for the reform and restructuring of Iranian educational system, as the schools strive to meet the needs and challenges of our society.
 
 
 

آل احمد، جلال (۱۳۵۰). مدیر مدرسه. چاپ چهارم، تهران: انتشارات امیرکبیر.
بارنارد، چستر (۱۳۶۸). وظیفه­های مدیران. ترجمه محمدعلی طوسی، تهران: مرکز آموزش بهرنگی، محمدرضا (۱۳۷۱). مدیرت آموزشی و آموزشگاهی: کاربرد نظریه­های مدیریت در برنامه­ریزی و نظارت، تهران: محمدرضا بهرنگی.
بیرشک، احمد و مصطفی زمانی (۱۳۵۵). اقتصاد آموزش و پرورش در عصر پهلوی. تهران: انتشارات امیرکبیر.
پارکینسون، نورث کوت، رستم جی و ساپر (۱۳۶۹). اندیشه­های بزرگ در مدیریت. ترجمه مهدی ایران نژاد پاریزی، تهران: مرکز آموزش بانک مرکزی.
دفتر هماهنگی طرح­ها و برنامه­ریزی توسعه (۱۳۷۳). آمار آموزش و پرورش: سال تحصیلی ۱۳۷۲ - ۷۳ ، تهران: وزارت آموزش و پرورش.
رشدیه، فخرالدین (۱۳۷۰). زندگی­نامه پیر معارف: رشدیه. تهران انتشارات هیرمند.
سیلز، لئونارد. رهبری: مدیریت مؤثر در سازمان­ها، ترجمه محمدعلی نائلی، انتشارات مؤسسه پژوهش و برنامه‌ریزی در آموزش عالی (زیر چاپ).
شاتو، ژان (۱۳۵۵). مربیان بزرگ. ترجمه غلامحسین شکوهی، تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
عبدالسلام، محمد (۱۳۶۹). آرمان­ها و واقعیت­ها. مترجمان، ناصر نفری و مرتضی اسعدی، تهران: انجمن فیزیک.
ایران قورچیان، نادرقلی (۱۳۷۱). تحلیلی از برنامه درسی مستر: بحثی نو در ابعاد ناشناخته نظام آموزشی، فصلنامه پژوهش و برنامه­ریزی در آموزش عالی، شماره ۱ و ۲.
قورچیان، نادرقلی (۱۳۷۳). گزارش چهل و چهارمین اجلاس «کنفرانس بین­المللی تعلیم و تربیت» ژنو ۱۹۹۴. فصلنامه پژوهش و برنامه­ریزی در آموزش عالی، شماره ۳ و ۴.
لی­فام جیمز م. و جیمز ا. هووئه (۱۳۷۰). مدیریت مدارس: مبانی و تئوری­ها. ترجمه، نائلی، محمدعلی (1373). اهواز: انتشارات دانشگاه شهید چمران اهواز.
نائلی، محمدعلى (۱۳۷۳). انگیزش در سازمان­ها. اهواز: انتشارات دانشگاه شهید چمران اهواز.
نائلی، محمدعلی (۱۳۷۱). آموزش فرآیندی برای پیشرفت و توسعه. مجله علوم انسانی دانشگاه الزهرا، سال سوم شماره ۷ و ۸.
نفیسی، عبدالحسین (۱۳۷۲). گزارش ششمین کنفرانس وزرای آموزش و پرورش و مسئولان برنامه­ریزی اقتصادی در منطقه آسیا و اقیانوسیه: کوالالامپور ۱۹۹۳. فصلنامه تعلیم و تربیت، سال نهم شماره ۲.
هلک، ژاک (۱۳۷۱). سرمایه­گذاری برای آینده. ترجمه عبدالحسین نفیسی، تهران: انتشارات مدرسه.
هنسون، ای. مارک (۱۳۷۰). مدیریت آموزشی و رفتار سازمانی. ترجمه محمدعلی نائلی، اهواز: انتشارات دانشگاه شهید چمران اهواز.
منابع انگلیسی
Arasteh, Reza (1969). Education and Social Awakening in Iran. Leiden, Netherlands: E. J. Brill.
Bedeian, Arthur G. (1989). Management. second edition, New York: The Dryden Press.
Bennis, Warren, Jagdish Parkish, Ronnie Lessem (1994). Beyond Leadership: Balancing Economics, Ethics and Ecology. London: Blackwell Publisher.
Drucker, Peter F. (1992). Managing for the Future. New York: Turman Talley Books/ Dutton.
Griffin, Ricky W. (1990). Management. third edition, Boston: Houghton Mifflin Co. Human Development Report. (1991). Oxford: Oxford University Press.
Naeli, M. A. (1974). An Analysis of Higher Education in Iran and a proposal for its Improvement. Graduate Council of North Texas State University (unpublished dissetation).
Quinn, Robert, et al., (1990). Becoming A Master Manager: A Competency Framework. New York: John Wiley and Sons.
World Education Report, WER. (1995). Unesco Publishing, Oxford: Oxford University Press.