ساخت‌ و اعتباریابی‌ مقیاسی‌ برای‌ سنجش‌ اضطراب‌ امتحان‌ در دانش‌آموزان‌ پایه‌ سوم‌ دوره راهنمایی‌ تحصیلی‌اهواز

نوع مقاله : علمی- پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناس‌ ارشد روانشناسی‌ تربیتی‌

2 عضو هیأت‌ علمی‌ گروه ‌روانشناسی‌ دانشگاه‌ شهید چمران‌ اهواز،اهواز،ایران

10.22055/edus.1997.16131

چکیده

هدف‌ اصلی‌ از تحقیق‌ حاضر، ساخت‌ مقیاسی‌ برای‌ سنجش‌ اضطراب‌ امتحان‌ به‌ وسیله‌ تحلیل‌ عوامل‌ و تعیین‌ پایایی‌ و اعتبار آن‌ بود. 581 دانش‌آموز دختر و پسر پایه‌ سوم‌ 12 مدرسه‌ راهنمایی‌ شهرستان‌ اهواز، یک‌ پرسشنامه‌ مقدماتی‌ 93 ماده‌ای‌ مربوط‌ به‌ اضطراب‌ امتحان‌ را تکمیل‌ نمودند. بر اساس‌ تحلیل‌ عوامل‌ پاسخهای‌ آزمودنیها، مقیاس‌ TAI با 25 ماده‌ ساخته‌ شد، که‌ پایایی‌ آن‌ به‌ وسیله‌ دو روش‌ بازآزمایی‌ و همسانی‌ درونی‌ (ضریب‌ آلفای‌ کرونباخ‌) و اعتبار آن‌ از طریق‌ تعیین‌ ضرایب‌ همبستگی‌ TAI، مقیاس‌ عزت‌ نفس‌ کوپر اسمیت‌ و مقیاس‌ اضطراب‌ ANQ محاسبه‌ شد. در مجموع‌، ضرایب‌ پایایی‌ مقیاس‌ TAI رضایت‌بخش‌ و ضرایب‌ اعتبار آن‌ معنی‌دار بودند. در ضمن‌، رتبه‌های‌ درصدی‌ نمره‌های‌ آزمودنیها در مقیاس‌ TAIمحاسبه‌ شد. طبق‌ نتایج‌ این‌ تحقیق‌، مقیاس‌ TAIواجد شرایط‌ لازم‌ برای‌ کاربرد در پژوهش‌های‌ روان‌شناختی‌ و تشخیص‌ اضطراب‌ امتحان‌ در کودکان‌ و نوجوانان‌ در مدارس‌ می‌باشد.
 

عنوان مقاله [English]

Construction and Validation of a Test for the Measurement of Test Anxiety Among Ahwaz Guidance School Students

نویسندگان [English]

  • A. Aboighasemi 1
  • A. Asadi Moghaddam 1
  • B. Najarian 2
  • H. Shokrkon 2
1 Master of Educational Psychology
2 Faculty member, Department of Psychology, Shahid Chamran University, Ahvaz, Ahvaz, Iran
چکیده [English]

In this study, a short scale entitled TAI (Test Anxiety Inventory) was constructed by factor analysis for the measurement of test anxiety. TAI was found to possess satisfactory internal consistency and test-retest reliability. The validity of TAI was also assessed by concurrent administration of ANQ (Anxiety Questionnaire) and Coopersmith’s Self-Esteem Scale. The results of these two validity studies indicate that TM is a valid instrument for the measurement of test anxiety in the general (normal) population. The percentile points for the raw scores on TAI were also assessed. The authors suggest that further studies aimed at examining the psychometric properties of TAI should he carried Out in the future.
 

درتاج‌، فریبرز، صالح‌، بهرام‌، ابوالمعالی‌، خدیجه‌ و سلکی‌، ناصر (1372). اعتباریابی‌ آزمون‌ اضطراب‌ مدرسه‌. پایان‌ نامه‌ کارشناسی‌ ارشد، دانشکده‌ علوم‌ تربتی‌ ودانشگاه‌ علامه‌ طباطبایی‌، تهران‌.
   نجاریان‌، بهمن‌. عطاری‌، یوسفعلی‌ و مکوندی‌، بهنام‌ (1375). ساخت‌ و اعتباریابی‌ مقیاس‌ اضطراب‌ ANQ. مجله‌ علوم‌ انسانی‌ الزهرا (س‌)، تهران‌.
 
 
Alpert, R. & Haber, R. N. (1960). Anxiety in academic achiernent situation. Journal of Abnormal and Social P.sychology, Vol. 61, 207-215.
Benjamin, M., Mckeachie, W. J., & Lin, Y. (1987). Two types of test anxious students. Journal of Educational Psychology, Vol. 79, No. 2, 1
31-136.
Cattell, R. B. (1966). The scree test for the number of factors. Multivariate resaerch, Vol. 1, 245-276.
Coopersmith, S. (1967). The Antecedents of Self-esteem. San Francisco, CA:
Freeman and Company.
Cronbach, L. J. (1970). Es’ential of Psychological Testing (3rd Edition,). New York: Harper and Row International.
Deffenbacher, J. & Deits, R. (1978). Effects of test anxiety on performance, worry and emotionality in naturally occurring exams. Psychology in School,
15(3), 440-450.
Deffenbacher, J.L. & 1-lazaleus, 5. 1. (1985). cognitive, emotional and physiological components of test anxiety. Cognitive Therapy and Research, Vol. 9, 169-180.
Guida, F. & Ludlow, J. (1989). A cross- cultural study of test anxiety. Journal of Genetic Psychology, Vol. 20, No. 2, 189-191.
Hebmree, R. (1988). correlates, causes, effects and treatment of test anxiety. Review of Educational Research, Vol. 58, No. 1, 47-77.
Hill, K. T. (1984). Debilitating motivitaion and testing: A major educational problem, possible solution and policy applications, In R. E. Ames and C. Ames (Eds.), Research on Motivation in Education, Vol. 1, 245-274. New York:
Academic Press.
Kivimaki, M. (1995). Test anxiety, below capacity performance and poor test performance: Intrasubject approach with violin students. Personality and Individual Differences, Vol. 18, No. 1, 47-56.
Libert, R. M. & Morris, L. W. (1967). Cognitive and emotional components of test anxiety: A distincition and some initial data. Psychological Reports, Vol.
20, 975-978.
Many, M. A. & Many, W. A. (1975). The relationship between self-esteem and anxiety in grades four through eight. Educational and psychological Measurement, Vol. 35, 1017-21
Philips, B. N. (1978). School Stress and Anxiety: Theory, Research and intervention. New York: Human Sciences Press.
Sarason, I. 0. (1957). Test anxiety, general anxiety and intellectual performance. Journal of Consulting Psychology, Vol. 27, 458-490.
Sarason, I. G. (1980). introduction to the study of test anxiety. In I. G. Sarason (Ed.), Test Anxiety: Theory, Research and Application (pp 3 -14). New York: Lawrence Erlhaum.
Sarason, S. B. & Davidson, K. S. (1966). Anxiety in Elementary School hi Wren: A Report of Research. Lighthall: Yale University.
Sarason, S. B., Daviddon, K. S., Lighthall, F. F., Waite, R. R. & Ruebush, B. K. (1960). Anxiety in Ekmentary school Children. New York: John Wiley & Sons.
Sarason, S. B. and Mandler, 0. (1952). Some correlates of test anxiety. Journal of Abnormal and Social Pycholo’, Vol. 47, 810-817.
Spielberger, c. D., Gonzales, H. P. Taylor, C.J., Algaze, B. & Anton, W. D.
(1978). Examination stress and test anxiety. In C. D. Spielberger & I. G.
Sarason (Eds.), Stre.ss and Anxiety, Vol. 5, 107-192, Washington:
Hemisphers.
Spieelberger, C. D. (196)). Digit span: As incidents of trait or state anxiety. Journal of Consulting and C’linical P,sycholo, Vol. 33, 430-434.
Statistical Package for Social Sicence/Personal Computers (1992). SPSS/PC.
Wine, J. (1971). Test anxiety and the direction of attention. P.sychological Bulletin, Vol. 76, 92-104.