نوع مقاله : علمی- پژوهشی
نویسندگان
1 کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی
2 عضو هیئت علمی گروه روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز،اهواز،ایران
چکیده
در پژوهش حاضر، 480 آزمودنی از چهار گروه متفاوت تحصیلی - پایههای پنجم دبستان، سوم راهنمایی، سوم دبیرستان و مراکز تربیت معلم - شرکت داشتهاند. هدف عمده پژوهش، مقایسه این 4 گروه آزمودنی از لحاظ مراحل مختلف قضاوت اخلاقی بوده است. فرضیههای تحقیق به طور کلی بیانگر این بودند که بین 4 گروه آزمودنی مورد مطالعه از نظر هر یک از مراحل قضاوت اخلاقی تفاوت وجود دارد. برای سنجش فرضیهها از فرم کوتاه "آزمون توصیف مسایل[1] (رست[2]1972) که حاوی سه داستان با مضامین اخلاقی است استفاده به عمل آمد. یافتهها فرضیههای تحقیق را تأیید کردند و نشان دادند که بین آزمودنیهای مقاطع مختلف تحصیلی از لحاظ هر یک از مراحل قضاوت اخلاقی تفاوت معنادارد وجود دارد.
[1] - defining issues test (DIT)
[2] - rest
عنوان مقاله [English]
Comparing the Moral Judgement of Four Groups of Ahvaz Primary, Guidance School, Secomdary, and Teachers’ Training School Students
نویسندگان [English]
- J. Kamaie 1
- J. Haghighi 2
- H. Shokrkon 2
1 Master of Educational Psychology
2 Faculty member of Psychology Department, Shahid Chamran University, Ahvaz, Ahvaz, Iran
چکیده [English]
This study was conducted to find out the differences between four groups of Ahvaz primary, Guidance school, and teachers’ training school students regarding their moral judgment. The sample consisted of 480 students (each group consisting of 120 Ss). The Defining Issues Test (DIT) was used to measure moral judgment. It was hypothesized that there was significant differences in moral judgment of the four subject groups. Analysis of variance was used as the statistical method to test the hypotheses. The results supported the research hypotheses.