نویسندگان

1 عضو هیئت علمی، دانشگاه بوشهر، بوشهر، ایران

2 عضو هیات علمی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران

10.22055/edus.1999.16098

چکیده

   هدف‌ از اجرای‌ این‌ پژوهش‌ هنجاریابی‌ آزمون‌ نقاشی‌ مقیاس‌ زنان‌ آدمک‌ گودیناف‌- هریس‌ به‌ عنوان‌ یک‌ آزمون‌ تحولی‌ در مدارس‌ ابتدایی‌ بوشهر بود. در این‌ پژوهش‌ 260 آزمودنی‌ دختر در شش‌ گروه‌ 6، 7، 8، 9، 10 و 11 ساله‌ به‌ صورت‌ تصادفی‌ چند مرحله‌ای‌ انتخاب‌ شدند. اجراء و نمره‌گذاری‌ این‌ آزمون‌ بر طبق‌ روش‌ نمره‌گذاری‌ زنان‌ گودیناف‌- هریس‌ (1963) انجام‌ گرفت‌. تحلیل‌ واریانس‌ یک‌ راهه‌ نشان‌ داد که‌ آزمودنیهای‌ 6 تا 11 ساله‌ دختر در مقیاس‌ زنان‌ به‌ طور جداگانه‌ در سطح‌ آماری‌ 0/01=a با یکدیگر تفاوت‌ دارند. لیکن‌ بین‌ نمره‌های‌ آزمون‌ نقاشی‌ کل‌ نمونه‌ با نمره‌های‌ پیشرفت‌ تحصیلی‌ سه‌ ماهه‌ اول‌ کودکان‌ به‌ استثنای‌ درس‌ فارسی‌ رابطه‌ منفی‌ معنی‌داری‌ وجود دارد. ضرایب‌ پایایی‌ و روایی‌ مربوط‌ به‌ این‌ آزمون‌ از سطح‌ قابل‌ قبولی‌ برخوردارند.

عنوان مقاله [English]

Standardization of the Goodenough - Harris Draw- a Woman Test on 6-11 Years Old Children in Bushehr, Iran

نویسندگان [English]

  • G. Rajabi 1
  • B. Najarian 2
  • Y. A. Attari 2

1 Faculty member, Bushehr University, Bushehr, Iran

2 Faculty member, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Shahid Chamran University, Ahvaz, Ahvaz, Iran

چکیده [English]


The aim of this study was to standardize the GoodenoughHarris Draw-a-woman Test on the elementary school students in the city of Bushehr in Iran. 260 female students in the six age-groups of 6, 7, 8, 9, 10 and 11 were selected randomly. using a one way ANOVA, indicated that the six age-groups differ signifcantly among themselves at the significant level of a=0I0l. Low but significant correlotion coefficients were found between the total sample’s scores on the Goodenough- Harris Test and the students’ grade point average of the first three months of the academic year. The reliability and validity coefficients of the two tests were acceptable.

تشکری‌، عباس‌. مهریار، امیرهوشنگ‌، و یوسفی‌، فریده‌ (1365). کاربرد آزمون‌ نقاشی‌ انسان‌ گودیناف‌- هریس‌ در بین‌ گروهی‌ از کودکان‌ دبستانی‌ شیراز. مجله‌ علوم‌ اجتماعی‌ و انسانی‌ داشنگاه‌ شیراز، دوره‌ دوم‌، شماره‌ اول‌.
دادستان‌، پریرخ‌. منصور، محمود (1371). نقاشی‌ کودکان‌، کاربرد تست‌ ترسیم‌ خانواده‌ در کلینک‌. تهران‌: ژرف‌.
 
خارجی‌
Aikman, Kerry. G. Belter, Ronald. W. and Finch, A. J. (1992). Human Figure drawingsivalidity in assessing intellectual level and acodemic achievemeht. Clinical Psychology. January, Vol. 48, No. 1. 114-120
Atlas, IA.. and Miller, A.L. (1992). Human figure Drawing as Estimates of intelligence for adolescents in an inpatient Psychiatric unit. Perceptual and Motor Skills, 75, 69.
Carison, J.S. (1970). A note on the relationships between the Draw-A-Man Test, the Progresive Matrices Test, and coservation Journal of Psychology,
74, 231-235.
Evans, R., Ferguson, N., Davies, P.F. & Williams, P. (1975). Reliobility of the
Draw-A-Man Test. Educational Research, 18, 32-36.
Ford, M.A. Stern, D.N, & Dillon, D.J. (1974). Performance of children ages 3 and 5on the Draw-A-Person Task: sex differences. Perceptual and Motor Skills, 38, 1188.
000denough, F.L. (1926). Measurement of intelligence by drawings. New
York: Harcourt, Brace & World.
Handler, L. (1965). The clinical use of the Draw-A-Person Test (CAP). In C.S, Major psychological assessment instruments (PP. 165-216). Boston:
Allyn & Bacon.
Harris, D.B. (1963). Children drawings as Measures of intellectual Maturity,
NewYork: Harcourt Broce & world, Inc.
IiezHilger, S.M.(1976). Per formance of Ainu and Japanese six year- olds on the Goodenough-Harris Drawing Test. Peceptual and Moter Skills, 42,
432-438.
Narchal, R. & Juneja, M. (1989). Children’s drawings as measures of intellectual maturity. A Comparative study of orphan and normal Children. Journal of Personally and Clinical Studies, Mar, Vol, 3(1), 39-41.
Pihi, R.O. Nimrod, 0. (1976). The Reliability and Validity of the Draw-A-Person Test in IQ and Personality assessment. Journal of Clinical Psychology. April, Vol, 32, No, 2. 470-472.
Porteous, M.A. (1998). The use of emotional indicator scores on the Goodenough-Harris Draw-a-Person test and the Bender Gestalt test to screen primary school children possible emotional maladjustmentJournal of clinical psychology, oct, Vol, 54(6):811-815.
Robin, C.E, Blatt, E.G. Foral, R.Q. (1991). Changes in Human Figure Drawing during intensive treatment. Journal of Personality Assessment.
57(3), 477-497.
Scott, L.H. (1981). Measuring intelligence with the Goodenough-Harris Drawing Fest. Psychological Bulletin, Vol, 89, No, 3,483-505.