نوع مقاله : علمی- پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناس ارشد روان شناسی تربیتی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران

2 عضو هیات علمی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران

10.22055/edus.1999.16097

چکیده

   پژوهش‌ حاضر به‌ منظور بررسی‌ رابطه ساده‌ و چندگانه کمال‌گرایی‌ و سرسختی‌ روان‌شناختی‌ با سلامت‌ روانی‌ و عملکرد تحصیلی‌ در دانش‌آموزان‌ دختر مراکز پیش‌دانشگاهی‌ اهواز در سال‌ تحصیلی‌ 79-78 انجام‌ شده‌ است‌. نمونه مورد بررسی‌ 300 نفر از دانش‌آموزان‌ دختر مراکز پیش‌دانشگاهی‌ نواحی‌ چهارگانه آموزش‌ و پرورش‌ اهواز بودند که‌ با روش‌ نمونه‌گیری‌ تصادفی‌ ساده‌ انتخاب‌ گردیدند. آنها مقیاس‌ کمال‌گرایی‌ اهواز، پرسشنامه سرسختی‌ روان‌شناختی‌ اهواز و فهرست‌ تجدیدنظر شده علائم‌ روانی‌ را تکمیل‌ نمودند. در ضمن‌ میانگین‌، معدل‌ سه‌ ساله دبیرستان‌ و معدل‌ ترم‌ گذشته دانش‌آموزان‌ به‌ عنوان‌ شاخص‌ عملکرد تحصیلی‌ در نظر گرفته‌ شد. نتایج‌ نشان‌ داد که‌ کمال‌گرایی‌ با سلامت‌ روانی‌ رابطه منفی‌ دارد، ولی‌ با عملکرد تحصیلی‌ رابطه‌ای‌ ندارد. همچنین‌ سرسختی‌ روان‌شناختی‌ با سلامت‌ روانی‌ و عملکرد تحصیلی‌ رابطه مثبت‌ دارد. افزون‌ بر این‌، همبستگی‌ چندگانه کمال‌گرایی‌ و سرسختی‌ روان‌شناختی‌ با سلامت‌ روانی‌ از همبستگی‌ ساده هریک‌ از آنها بیشتر بود. نهایتاً همبستگی‌ چندگانه کمال‌گرایی‌ و سرسختی‌ روان‌شناختی‌ با عملکرد تحصیلی‌ از همبستگی‌ ساده هر یک‌ از آنها بیشتر و معنی‌دار بود.  

عنوان مقاله [English]

The Relationship between Perfectionism and Psychological Hardiness with Mental Health and Academic Performance

نویسندگان [English]

  • M. Verdy 1
  • M. Mehrabizadeh Honarmand 2
  • B. Najarian 2

1 Master of Educational Psychology, Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz, Iran

2 Faculty member, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Shahid Chamran University, Ahvaz, Ahvaz, Iran

چکیده [English]


The purpose of this research was to examine the relationship between perfectionism and psychological hardiness with mental health and academic performance. The sample consisted of 300 girls randomly selected from preuniversity schools of four educational districts in Ahvaz. Subjects were asked to fill out the Ahvaz Perfectionism Scale (APS), Ahvaz Hardiness Inventory• (AHI), and Symptom Checklist 90-Revised (SCL 90-R). Students’ GPAS for the previous three years and their GPAS for the last semester were used as their academic performance. The results of the research indicated that perfectionism had a negative relation with mental health, but no correlation with academic performance. Psychological hardiness had positive relations with mental health and academic performance. Moreover, multiple correlation coefficient between perfectionism and psychological hardiness and mental health were not significantly higher than their simple correlation coefficients. Multiple correlation coefficient of perfectionism and psychological hardiness and academic performance was significantly higher than simple correlation of each of the mentioned variables.

رضاپور، محمد (1376). هنجاریابی‌ SCL90-R بر روی‌ دانشجویان‌ دانشگاههای‌ شهید چمران‌ و آزاد اسلامی‌ واحد اهواز. پایان‌ نامه کارشناسی‌ ارشد سنجش‌ و اندازه‌گیری‌، دانشگاه‌ علامه‌ طباطبایی‌ تهران‌.
کلانتر، جهانگیر (1377). بررسی‌ رابطه ساده‌ و چندگانه متغیرهای‌ سرسختی‌ روان‌شناختی‌، تیپ‌ شخصیتی‌ الف‌ و فشارهای‌ روانی‌ با بیماریهای‌ دانش‌آموزان‌ پسر سال‌ سوم‌ نظام‌ جدید شهرستان‌ اهواز. پایان‌نامه کارشناسی‌ ارشد روان‌شناسی‌ تربیتی‌، دانشگاه‌ شهید چمران‌ اهواز.
کیامرثی‌، آذر. نجاریان‌، بهمن‌ و مهرابی‌زاده‌هنرمند، مهناز (1377). ساخت‌ و اعتباریابی‌ مقیاسی‌ برای‌ سنجش‌ سرسختی‌ روان‌شناختی‌. مجله روان‌شناسی‌، شماره 3، 271-284.
نجاریان‌، بهمن‌. عطاری‌، یوسفعلی‌ و زرگر، یدالله‌ (گزارش‌ در دست‌ تهیّه‌). ساخت‌ و اعتباریابی‌ مقیاس‌ کمال‌گرایی‌ اهواز.
همایی‌، رضوان‌ (1379). بررسی‌ رابطه فشارزاهای‌ روانی‌ دختران‌ مراکز پیش‌دانشگاهی‌ اهواز با سلامت‌ روانی‌ با توجّه‌ به‌ نقش‌ تعدیل‌کننده سرسختی‌ روان‌شناختی‌ در آنها. پایان‌نامه‌ کارشناسی‌ ارشد روان‌شناسی‌ تربیتی‌، دانشگاه‌ شهید چمران‌ اهواز.
 
Adler, A. (1956). The neurotic disposition. In Ansbacher, H. L. & Ansbacner, R.R.(Eds.), The Individual Psychology of Alfred Adler (PP. 239-262). New
York: Harper.
Aliport, G.W. (1937). Personality: A Psychological Interpretation. New York:
Henry Holt.
Brannon, L. & Feist, J. (1997). Health Psychology: An Introduction to Behavior and Health (3rd ed.). Pacific Grove, CA: Brooks/Cole.
Brown, E.J., Heimberg, R.G., Frost, R.O., Markris, G.S., Juster, H.R. & Laung, A.W. (1999). Relationship of perfectionism to affect, expectations, attributions and performance in the classroom. Journal of Social and Clinical Psychology, 18(1),98-120.
Deragotis, L.R. (1983). Manual for the SCL9O-R. Towson, MD: Clinical Psychometric Research.
Dobson, C.B. (1982): Stress, Lancaster: MTP.
Ellis, A. (1987). The impossibility of achieving consistently good mental health. American Psychologist, 42, 364-375.
Freud,S. (1975). The Unconscious God. New York: Simon and Schuster.
Frost, R.O., Marlen, P.A., Lahart, C. & Rosenbiate, R. (1990). The dimensions of perfectionism. Cognitive Therapy and Research, 14, 449-498.
Funk, S.C. & Houston, B.K. (1987). A critical analysis of the hardiness scales validity and utility. Journal of Personality and Social Psychology, 53, 572-578.
Hewitt, P.L. & Flett, G.L. (1991). Dimensions of perfectionism in unipolar depression. Journal of Abnormal Psychology, 100, 98-101.
Homey, K.(1945). Our Inner Conflicts. New York: Norton.
Homey, K. (1950). Neurosis and Human Growth. New York: Norton.
Kobasa, S.C. (1979). Stressful life events, personality, and health : An inquiry into hardiness. Journal of Personality and Social Psychology, 37, 1-11.
Maddi, S.R. (1989). Personality Theories: A Comparative Analysis (3th ed.). Homewood, IL: Dorsey.
Maddi, S.R. & Kobasa, S.C. (1984). The hardy executive: Health Under Stress. Homewood, I L: Dou Jones-Irwin.
Maddi, S.R. (1990). Issues and interventions in stress mastery. In H.S. Friedmen (Ed.), Personality and Disease (PP. 121-154). New York: Wiley.
Malsow, A.H. (1967). Self-actualization and beyond. In J.F. Bugental (ed), Challenges of Humanistic Psychology. New York: Mc Craw-Hill.
Mathis, M., Lecci, L. (1999). Hardiness and college adjustment: ldentifiing students in need of services. Journal qf College Student Development,
40(3),305-309.
Norman, R.M.G., Davies, F. Nicholson, I.R., Cortese, L. & Malla, A.K. (1998). The relationship of two aspects of perfectionism with symptoms in a psychiatric outpatient population. Journal of Social and Clinical Psycholog,’, 17(1), 50-68.
Orr, E. & Westman, M. (1990). Does hardiness moderate stress and how? A review. In M. Rosenbauin (Ed.), Learned Resourcefulness: On Coping Skills, Self-Control, and Adaptive Behavior (PP. 64-94). New York: Springer.
Ouellette, S.c.(1992). Inquirics into hardiness. In L. Goldberger & S. Breznitz (Eds.), Handbook of Stress. New York: Freepress.
Rogers, C.R. (1964). The concept of the fully functioning person.
Psychotherapy: Theory, Research, and Practice, 1,17-26.
Ramanaiah, N.y., Sharpe, J.P. & Byravan, A. (1999). Hardiness and ‘major personality factors. Psychological Reports, 84 (2), 497-500.
Saddler, C.D. & Sacks. L.A. (1994). The multidimensional perfectionism and academic procrastination: Relationships with depression in university students. Psychological Report 3-868-877.
Saddler, C.D., Buckland, R.L. (1995). The multidimensional perfectionism scale: Correlations with depression in cOllege students with learning disabillities. Psychological Reports, 77(2), 483-490.
Sansone, C., Wiebe, D.J. & Morgan, C. (1999). Self-regulating interest: The moderating role of hardiness and conscientiousness. Journal of Personality,
67, 659-732.
Shepperd, J.A., Kashani, J.H. (1991). The relationship of hardiness, gender, and stress to health outcomes in adolescents. Journal of Personality, 59(4),
747-768.
Westman, M. (1990). The relationship between stress and performance: The moderating effect of hardiness. Human Peiformance, 3, 141-155.