نوع مقاله : علمی- پژوهشی
نویسندگان
1 کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران
2 عضو هیات علمی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران
چکیده
هدف از انجام این پژوهش، بررسی رابطه ساده و چندگانه متغیرهای عزت نفس، اضطراب اجتماعی و کمالگرایی با ابراز وجود دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز میباشد. نمونه تحقیق 160 پسر و 160 دختر دانشجو بودند که با روش نمونهگیری تصادفی چندمرحلهای انتخاب شدند. آزمودنیها پرسشنامه خودگزارشی ابراز وجود (ASRI) پرسشنامه عزت نفس آیزنک، مقیاس اضطراب اجتماعی (SAS) و مقیاس کمالگرایی اهواز (APS) را تکمیل نمودند. نتایج تحقیق (در کل آزمودنیها، آزمودنیهای پسر و آزمودنیهای دختر) نشان داد که عزت نفس با ابراز وجود رابطه مثبت دارد. اضطراب اجتماعی با ابراز وجود رابطه منفی دارد. در کل آزمودنیها و آزمودنیهای پسر کمالگرایی با ابراز وجود رابطه منفی دارد. ولی در آزمودنیهای دختر، بین کمالگرایی و ابراز وجود رابطه معنیداری مشاهده نشد. نتایج تحلیل رگرسیون، در کل آزمودنیها، آزمودنیهای پسر و آزمودنیهای دختر، نشان داد که همبستگی چندگانه عزت نفس، اضطراب اجتماعی و کمالگرایی با ابراز وجود، از همبستگی ساده هر یک از متغیرهای ذکر شده بیشتر است.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
The Relationship between Self-Esteem, Social Anxiety, Perfectionism and Assertiveness of Shahid Chamran University Undergraduate Students
نویسندگان [English]
- M. Hormozi nezhad 1
- M. Shehni Yeylagh 2
- B. Najarian 2
1 Master of Educational Psychology, Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz, Iran
2 Faculty member, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Shahid Chamran University, Ahvaz, Ahvaz, Iran
چکیده [English]
This paper investigates the relationship between self-esteem, social anxiety, perfectionism and assertiveness in students of Shahied Chamran University in Ahvaz, Iran. In this study 320 students (160 females and 160 males) were randomly selected. Subjects completed the Assertiveness Self-Report Inventory (ASRI), Eysenck Self-Esteem Test, Social Anxiety Scale (SAS), and Ahvaz Perfectionism Scale (APS).
The results showed that (for all the male and female students) the correlation between self-esteem and assertiveness was positive; while the correlation of social anxiety with assertiveness was negative and (for all the male and female students) perfectionism and assertiveness had a negative correlation. In female subjects, a significant correlation coefficient was not observed between perfectionism and assertiveness. The results of regression analysis indicated that the addition of social anxiety to self-esteem significantly increases the relationship with assertiveness (for all students). In male subjects, social anxiety was a good predictor of assertiveness, but in females self-esteem was the best predictor.
کلیدواژهها [English]
- self-esteem
- social anxiety
- perfectionism
- assertiveness
Alden, L., & Safran, J. (1978). Irrational beliefs and nonassertive Behavior Cognitive Therapy and Research. Vol. 2, 357-364.
Arrindell, W. A., Sanderman, R., Hageman, W.J., and Pickersgill, M.J. (1991) Correlates of assertiveness in normal and clinical samples: A multidimensional approach. Behaviour Research and Therapy. Vol. 12(4),
153-282.
Brown, G.T., & Carmichael, K (1992). Assertiveness training for clients with a psychiatric illness: a pilot study. British Journal of Occupational Therapy,
55 (4), 137-140.
Deluty, R. H. (1981). Assertiveness in children: some research considerations. Journal of clinical child psychology, 10, 149-156.
Green, D., & Yeo, p. (1981). Attitude change and social skills Training:
Potential techniques. Behavioral Psychotherapy. 10, 79-86.
Rogers, C. (1961). On becoming a person. Boston, MA: Hoghton Mifflin. Salte.
Schwartz, R., & Gunman, J. (1976). Toward a task analysis of assertive behavior. Journal of Consulting and Clinical Psychology. 44, 910-920.
Temple, S., & Robson, P. (1991). The effect of assertiveness training on self-esteem. British Journal of Occupational Therapy, 54(9), 329-332.
Wolpe, J. (1958). Psychotherapy by reciprocal inhinbition. Stanford University Press, Stanford, California.