نویسنده

عضو هیات علمی، دانشگاه لرستان

10.22055/edus.2000.16087

چکیده

   هدف‌ از این‌ پژوهش‌ بررسی‌ خصوصیات‌ فردی‌، خانوادگی‌، رفتاری‌ و شخصیتی‌ دانشجویان‌ مراجعه‌ کننده‌ به‌ مرکز مشاوره‌ دانشگاه‌ لرستان‌ در سال‌ تحصیلی‌ 79 - 1378 بوده‌ است‌.
جامعه‌ آماری‌ از تمام‌ دانشجویانی‌ که‌ در سال‌ تحصیلی‌ 79 - 1378 به‌ مرکز مشاوره‌ مراجعه‌ نموده‌اند، تشکیل‌ شده‌ است‌. نمونه‌ آماری‌ برابر با جامعه‌ آماری‌ بوده‌ است‌ که‌ تعداد آنها 77 نفر است‌. جهت‌ جمع‌ آوری‌ اطلاعات‌ در این‌ تحقیق‌، ضمن‌ مصاحبه‌، از پرسشنامه‌ نیز استفاده‌ شده‌ است‌. روش‌ تحقیق‌، روش‌ زمینه‌یابی‌ بوده‌ است‌که‌ به‌ منظور مطالعه‌ و شناسایی‌ شرایط‌ موجود در رابطه‌ با نیازهای‌ آموزشی‌ به‌ کاربرده‌ شده‌ است‌ . ابزار سنجش‌، همان‌طور که‌ قبلا" نیز ذکر شد، مصاحبه‌ و پرسشنامه‌ بوده‌ است‌. برای‌ سنجش‌ پرسشهای‌ تحقیق‌ از آزمون‌ خی‌ دو (2x) استفاده‌ شده‌ است‌. نتایج‌ حاصل‌ از تحقیق‌ بیانگر این‌است‌که‌ بیشترین‌ علت‌ مراجعه‌ دانشجویان‌ را مسائلی‌ از قبیل‌ مشکلات‌ روانی‌ (54 مورد)، مشکلات‌ اجتماعی‌ (52 مورد)، مشکلات‌ خانوادگی‌ (30 مورد) و مشکلات‌ تحصیلی‌ (17 مورد)، تشکیل‌ می‌دادند. اغلب‌ مسائل‌ انان‌ از آغاز شروع‌ به‌ درس‌ خواندن‌ در دانشگاه‌ به‌ وجود آمده‌ است‌ (61 مورد) وتنها 16 مورد از آنان‌ قبل‌ از زمان‌ تحصیل‌ در دانشگاه‌ دچار مشکل‌ بوده‌اند.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

A Study of Emotional, Familial, Behavioral and Personality Characteristics of University Student Clients Visiting the Lorestan University Counseling Center

نویسنده [English]

  • M.A. Sepahvandi

Faculty member, Lorestan University

چکیده [English]

The participants in this study included all the students (77 clients altogether) who visited the center during 1376-1379 (1999-2000) academic year. The instruments used for collecting research data consisted of a qusetionnainre together with individual interviews. To analyze the data the non-parametric test of X2 was used. The findings of the study show that the most frequent causes of the students’ visit the counseling center were psychological problems (34 cases), social problems (52 cases), family problems (30 cases), and educational problems (16 cases). Most of them stated that their problems had started from the outset of studying in the University (61 cases). Only 16 cases stated that they had the problem before entering the University.

کلیدواژه‌ها [English]

  • emational problems
  • familial problems
  • behavioral problems
  • personality problems
بساک‌نژاد، سودابه‌؛ نجاریان‌، بهمن‌؛ بررسی‌ ویژگیهای‌ فردی‌، تشخیصی‌ و درمانی‌ دانشجویان‌ مراجعه‌ کننده‌ به‌ دفتر مشاوره‌ دانشجویی‌ دانشگاه‌ شهید چمران‌ اهواز طی‌ سالهای‌ 1378-1376، خلاصه‌ مقالات‌ نخستین‌ همایش‌ کشوری‌ دانشجو و بهداشت‌ روانی‌، 16و17 آذر ماه‌ 1378، وزارت‌ بهداشت‌ و درمان‌ و آموزش‌ پزشکی‌.
گزارش‌ آماری‌ صدای‌ مشاور(تابستان‌ 1375)؛ بررسی‌ رابطه‌ ویژگیهای‌ فردی‌ - خانوادگی‌ تماس‌ گیرندگان‌ صدای‌ مشاور با مشکلات‌ آنان‌؛ سازمان‌ بهزیستی‌ کشور، معاونت‌ امور فرهنگی‌ و پیشگیری‌،مرداد 1376.
گزیده‌ مقالات‌ ارائه‌ شده‌ در پنجمین‌ گردهمایی‌ مسئولان‌ دفاتر مشاوره دانشجویی‌ دانشگاهها و مؤسسات‌ آموزش‌ عالی‌ کشور، دانشگاه‌ شهید باهنر کرمان‌، 11 و 12 آذرماه‌ 1377 ؛ معاونت‌ دانشجویی‌ وزارت‌ فرهنگ‌ و آموزش‌ عالی‌، دفتر مرکزی‌ مشاوره‌ دانشجویی‌.
 
انگلیسی‌
Chandler, L.A. & Gallagher, R.P. (1996). Developing a taxanomy for problems seen at a university counseling center. Measurement and Evaluation in Counseling and Development. 29(9), 4-12.
Henry, C. & Thatcher, J. (1994). Pychological services support for colleges of further and higher education. Educational Psycholo’, in Practices 9(4),
227-233.
Earner, R.E. (1996). Comparison of client and counselling satisfaction with treatment duration. Journal of College Student Psychotherapy, 10(3), 73-88.
Woll.J. & Dipietro, S. (1992). From Patient to Student: Supported education programs in southwest connecticut. Psychosocial Rehabilitation Journal,
15(4,). 61-6S.