نویسندگان

1 عضو هیات علمی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران

2 دانشجوی دکتری، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران

10.22055/edus.2000.16083

چکیده

   هدف‌ از پژوهش‌ حاضر بررسی‌ میزان‌ همه‌ گیرشناسی‌ اضطراب‌ امتحان‌ و رابطه آن‌ با خود کارآمدی‌ و جایگاه‌ مهار درونی‌ با توجه‌ به‌ کنترل‌ متغیر هوش‌ در دانش‌آموزان‌ پسر و دختر دبیرستان‌های‌ اهواز می‌باشد. نمونه مربوط‌ به‌ همه‌ گیرشناسی‌ 3109 دانش‌آموز پسر و دختر دبیرستان‌های‌ اهواز بود که‌ با روش‌ تصادفی‌ ساده‌ انتخاب‌ شدند. همچنین‌ 340 دانش‌آموز برای‌ آزمون‌ فرضیه‌ها به‌ طور تصادفی‌ گزینش‌ شدند. برای‌ جمع‌ آوری‌ داده‌ها از پرسشنامه‌ اضطراب‌ امتحان‌ برای‌ همه‌ گیرشناسی‌، و مقیاس‌ خود کار آمدی‌، پرسشنامه‌ جایگاه‌ مهار و آزمون‌ هوش‌، برای‌ آزمون‌ فرضیه‌ها استفاده‌ شد. نتایج‌ نشان‌ داد که‌ میزان‌ همه‌ گیرشناسی‌ اضطراب‌ امتحان‌ در نمونه‌ مورد بررسی‌ 3/17 درصد است‌. میزان‌ همه‌ گیرشناسی‌ اضطراب‌ امتحان‌ در دانش‌آموزان‌ دختر نسبت‌ به‌ پسر ( 22 درمقابل‌ 12/8 درصد) و عرب‌ نسبت‌ به‌ فارس‌ (18/7 در مقابل‌ 16/4) بیشتر است‌. نتایج‌ آزمون‌ فرضیه‌ها نشان‌ داد که‌ با کنترل‌ متغیر هوش‌، اضطراب‌ امتحان‌ با خودکار آمدی‌ (0/29-=r) و جایگاه‌ مهار درونی‌ (0/24-=r) همبستگی‌ منفی‌ معنی‌داری‌ دارد. همچنین‌، نتایج‌ پژوهش‌ نشان‌ داد که‌ بین‌ ترکیب‌ خطی‌ متغیرهای‌ پیش‌ بین‌ ( خود کار آمدی‌، جایگاه‌ مهار درونی‌ و هوش‌) با متغیر ملاک‌ (اضطراب‌ امتحان‌) همبستگی‌ چندگانه‌ معنی‌داری‌ وجود دارد(0/01=P).

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

A Study of Epidemiology of Test Anxiety and the Relations of Self-Efficacy and Locus of Control with it as moderated by Intelligence

نویسندگان [English]

  • M. Mehrabizadeh Honarmand 1
  • A. Aboighasemi 2
  • B. Najarian 1
  • H. Shokrkon 1

1 Faculty member, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Shahid Chamran University, Ahvaz, Ahvaz, Iran

2 PhD Student, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Shahid Chamran University, Ahvaz, Ahvaz, Iran

چکیده [English]

The purpose of the present study was to investigate the scope of epidemiology of test anxiety and the relations of self-efficacy and locus of control with it as moderated by intelligence in Ahvaz high school students
To study the epidemiology of test anxiety, 3109 high school students were selected from their population by a simple random sampling method. The participants completed the test anxiety inventory. Also for hypothesis testing, 340 high school students were selected by a simple random sampiñig method. The subjects completed the self-efficacy scale, locus of control inventory and intelligence test. The results showed the rate of epidemiology of test anxiety to be 17.4% in study sample. The epidemiology of test anxiety in girl students (22%) was proved to be higher than that of the boy students (12.8%) and in Local Arab students (18.7%) higher than local persian students (16.4%). The results of hypoteses showed that, test anxiety is negatively related to self-efficacy (r=-0.29) and locus of control (r=-0.24) intelligence variable being controlled. Also, the result of multiple regression showed that the multiple correlation coefficients between predictive variables (self-efficacy, locus of control and intelligence) and criterion variable (test anxiety) was statistically sigificant.

کلیدواژه‌ها [English]

  • test
  • anxiety
  • seif-efficacey
  • locus of control
  • intelligence
ابوالقاسمی‌، عباس‌، اسدی‌ مقدم‌، عزیزه‌، نجاریان‌، بهمن‌ و شکر کن‌، حسین‌ (1375). ساخت‌ و اعتبار یابی‌ مقیاسی‌ برای‌ سنجش‌ اضطراب‌ امتحان‌ در دانش‌آموزان‌ پایه‌ سوم‌ دوره‌ راهنمایی‌ اهواز. فصلنامه‌ علوم‌تربیتی‌ و روانشناسی‌ دانشگاه‌ شهید چمران‌ اهواز،دوره‌ سوم‌، سال‌ سوم‌، شماره‌های‌ 3 و 4.
براتی‌، سیامک‌(1375). بررسی‌ رابطه‌ ساده‌ و چند متغیری‌ خودکارآمدی‌، خودپایی‌ و عزت‌ نفس‌ با عملکرد تحصیلی‌ در دانش‌آموزان‌. پایان‌ نامه‌ کارشناسی‌ ارشد، دانشکده‌ علوم‌ تربیتی‌ و روان‌شناسی‌ دانشگاه‌ شهید چمران‌.
برومندنسب‌، مسعود، شکرکن‌، حسین‌ و نجاریان‌، بهمن‌ (1374). بررسی‌ جایگاه‌ مهارو عملکرد تحصیلی‌ دانش‌آموزان‌ سوم‌ راهنمایی‌ دزفول‌. مجله‌ علوم‌ تربیتی‌ و روانشناسی‌ دانشگاه‌ شهید چمران‌ اهواز، دوره‌ سوم‌، سال‌ دوم‌، شماره‌های‌ 1و2.
رفیعیان‌، کیوان‌ و شکر کن‌، حسین‌ (1379). بررسی‌ رابطه‌ راهبردهای‌ یادگیری‌ خود گردان‌، مؤلفه‌های‌ انگیزشی‌ و هوش‌ با هم‌ و با عملکرد تحصیلی‌ دانش‌آموزان‌ دبیرستانی‌ اهواز. پایان‌ نامه‌ کارشناسی‌ ارشد، دانشکده‌ روان‌شناسی‌ دانشگاه‌ شهید چمران‌.
 
Ahiawat, K.S. (1989). Psychometric properties the Yarmouk Test Anxiety
Inventory. In R. Schwarzcr, H.M. & Spilhergcr, CD. (Eds), Advances in
Test Anxiety Research (Vol.6, PP.263-278). Lisse, Netherlands: Swets &
Zeitlinger.
Alpert, R. & Haher ,R.N. (1969). Anxiety in academic achievçment situations. Journal of Abnormal and Social psychokigy,Vol.6 1, PP.207-215.
Arkin, R.M. & Hagtvet, C. (1984). Test anxiety: task difficalty and diagnosticity. In R. Schwarzcr, H.M. Van Der Ploeg, and C.D. Spielberger (Eds)., Advances in Te.sl Anxiety Research, 3. HiIlSdalc , NJ: Eribaum.
Bandalos, D.L. & Yates, K. (1995). Eficts of math self-concept, perceived self- cftkacy , and attnhutll)flS br failure and success on test anxiety. Journal of Educational Ps.>’cho1og’, Vol.67(4), PP.611 -623
Bandura,, A.( 1982). Self - efficacy mechanism in human agency. American P.sycholojv. Vol.37, pp.122-147
Bcnson. J.. Bandolas, D.L. & Hutchinson, S. (1994). Modeling test anxiety among mals and femals. Anxiety, Stress, and Coping, Vol.7, PP.137-148.
Beidcl. D.C.. Hughcs. S. & Turner, M.W. (1993). Test anxiety in African Arncr ican scho )l children. School P.sycholoj’ Quarterly, Vol.8(2), PP.140-152.
Deman. A.F.. Hall, V. & Stout, D. (1991). Neurotic nucleus and test anxiety. The Journal of P.sycholo, Vol.125(6), PP.671-675.
E1..Zahhar. >. & Hocevar, D. (1991). Cultural and sexual differences in test anxiety, trait anxiety and arousahility. Journal of cross- cultural Psycholo,
\‘ol.22(2). PP.228-249.
Feather , N.T. & Volkmer, R.R. (1990). Task preference in relation to achievement striving and impatienc-irritahility components of type A behavior. Australian Journal of Psychology (in press).
Ferrando , P. & Varea , M. (1999). A psychometric study of the Test Anxiety Scale for children in a Spanish sample. Personality and Individual Differences, Vol.27(1), PP.37-44
Guida, F.V. & Ludlow, L.H. (1989). A cross-cultural study of test anxiety. Journal of Cross-Cultural Psychology, Vol.20, PP.178-190.
Hill, K.T. (1984). Research on motivation in education, Vol.1, PP.245-247. New York : Academic Press.
Kivimaki, M. (1995). Test anxiety, below- capacity performance, and poor test performance: Intra- subject approach with violin students. Personaliy and Individual Differences, Vol.18(1), PP.47-55.
McRenolds, R.A., Morris, R.J. & kratochwill, T.R. (1983). In J.N. Hughes & R.J. Hall (Eds), Cognitive-Behavioral Approaches in Educational Setting. New York : Guilfo0rd Press.
Maria , F. & Nuovo, S. (1990). Gender ditTerences in social and test anxiety. Personality Individual Differences, Vol.11(5), pp.525-530.
Morris, L.W. & Liehert, R.M. (1969). Effects of anxiety on timed and Un timed intelligence tests. Journal of consulting and clinical Pchology, Vol.33,
PP.240-244.
Mwamwenda, T. (1993). Age and test anxiety among African university students. Perceptual and Motor SkilLc, Vol.76, PP.564.
Nowici, S. & Strickland, B.R. (1973). A Locus of Control Scale for Children Journal of consulting and Psychology, Vol.40. PP.148-154.
Oner, N. & Kaymak, D.A. (1987). The transliterul eqivulence and the reliability of the Turkish TA!. In R. Schwarzer, H.M. Van Der Ploeg, & Spielberger, C.D. (Eds), Advances in Test Anxiety Research (Vol.6. PP.263-278). Lisse, Netherlands: Swets & Zeitlinger.
Raven, J.C, Court, J.H & Raven, J.(1992). Raven,s progressive matrices and vocabulary scales. Section 3 . New York: SUNY Press.
Rocklin, T. & Ren-Min. Y. (1989). Development and adaptation of the Chinese
Test
Anxiety Inventory:
A research note. In R. Schwarzer. H.M. &
Spielberger, C.D. (Eds), Advances in Test Anxiety Research (Vol.3.
PP.245-25 1). Lisse, Netherlands: Swets & Zeitlinger.
Rotter, J.B. (1966). Generalized expectancies for internal versus external control of reinforcement. Psychological Monographs, Vol.80, PP.1-28.
Sarason, 1.0. (1980). Introduction to the study of test anxiety. In Sarason, I. 0. (Ed.), Test Anxiety: Theory, Research, and Applications (pp:3-I4). New
Jeresy: Lawrence Eribaum.
Sarason, 1.0. (1975). Anxiety and self- preoccupation. In I.G. Sarason & C.D. Spielberger (eds.), Stress
and Anxiety (Vol.2). New York:
Hemisphcrc/Hastead.
Schwarzer, C. & Kim, M. (1984).
Adaptation of the Korean form of the Test Anxiety Inventory: A research note. In H. M. Van Der Ploeg, R. Schwarzer, H.M. & Spilhergcr, C.D. (Eds), Advances in Test Anxiety Research(Vol.3, PP.277-282). Lisse, Netherlands: Swets & Zcitlingcr.
Sharma, S., Sud, A. & Spielberger, C.D (1983).
Development of the Hindi form of the Test Anxiety Inventory: A research note. In H.M. Van Der Ploeg, R. Schwarzer, H.M. & Speilberger, C.D. (Eds), Advances in Test Anxiety Research (Vol.2, PP.183-189). Lisse, Netherlands: Swets & Zeitlinger.
Schunk, D.H.(1991). Self-efficacy and academic motivation.
Educational Psychologis(, Vol.26(3&4), PP.207-231.
Scherer, M. & Adams
, C.H. (1983). Construct validation of the Seif-Effecacy Scale. Psychological Reports, Vol.53, PP.899-902
Spcilhcrger, C.D. (1980).
Preliminary professional manual for the Test Anxiety InveiUon’. Palo Aho, CA: Consulting Psychologist Press.
Spiclhcrgcr. (‘.D. (1995).
hook: Test anxiety: Theory, assessment and treatment. Ta lord Francis Washangton, DC, US; XV.
Zeidncr. Nil. (1992). How do high school and college students cope with test situations? British Journal of Educational P.sychok’’, Vol.66, PP.115-128.