نویسندگان
عضو هیات علمی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز،اهواز،ایران
چکیده
پژوهش حاضر در صدد بررسی عوامل مؤثر درون مدرسهای در جذب دانشآموزان دختر و پسر دبیرستانهای استان خوزستان به نماز است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشآموزان روزانه پایههای اول، دوم و سوم مقطع متوسطه مدارس دولتی سراسر استان خوزستان است، که در سال تحصیلی 78-77 به تحصیل اشتغال داشتهاند. نمونه آماری پژوهش حاضر شامل 1062 دانشآموز دختر و پسر پایههای سهگانه مقطع متوسطه است که با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای در چند مرحله انتخاب شدند. ابزار پژوهش مشتمل بر الف- تهیه مقدماتی پرسشنامه عوامل مؤثردرون مدرسهای جذب دانشآموزان به نماز (70 مادهای). ب- تهیه پرسشنامه اصلی با روش تحلیل عوامل از کل نمونه پژوهش (31 مادهای). ج- تهیه پرسشنامه جذب به نماز ویژه دختران (52 مادهای). د- تهیه پرسشنامه جذب به نماز ویژه پسران (38 مادهای). نتایج حاصل از تحلیل عوامل بر کل نمونه پژوهش منجر به استخراج دو عامل قوی با محتوای تبلیغی-تشویقی (18 ماده) و حسن روابط انسانی- آموزشی با فراگیر (13 ماده)، تبلیغی- آموزشی (10 ماده) و حسن روابط انسانی- آموزشی (10 ماده) را نشان میدهد و برای دانشآموزان دختر، تحلیل عامل تفکیکی مبین سه عمال قابل حصول با ماهیت تبلیغی- مشارکتی (29 ماده) یادگیری مشاهدهای (12 ماده) و حسن روابط آموزشی- انسانی با دانشآموزان (11 ماده) است. ضریب همسانی درونی با روش آلفای کرونباخ برای پرسشنامه کلی، پرسشنامه ویژه پسران و پرسشنامه دختران به ترتیب برابر با 90/0، 90/0 و 89/0 میباشد که این ضرایب از نظر منطق پژوهش رضایتبخش میباشند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
A Survey of School Factors which Attract Male and Female Students Towards Praying in Khouzestan State Schools
نویسندگان [English]
- K. Beshlideh
- Gh Maktabi
- M. Taghi Pour
- H. Shokrkon
Faculty member, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Shahid Chamran University of Ahvaz
چکیده [English]
The present study was designed to investigate factors that attract students to praying. The statistical population of this study consisted of all day students attending junior high school. The sample included 1062 subjects from both sexes, who were selected by a random multistage sampling method. The instruments used in the study were as follows: 1) Preliminary questionnaire about attractive factors with 70 items; 2) The main questionnaire made through factor analysis for the whole sample (31 items); 3) Two specific questionnaires for male and female students, with 38 items and 52 items, respectively. The results obtained from factor analysis for the whole sample revealed two strong factors; one factor with 18 items mostly related to incentive issues and the other factor with 13 items was seen to be attributable to humane relationship with students. The results obtained from discriminant analysis showed that three factors can be extracted for both genders separately. The internal consistency by Cronbach’s Alfa coefficient for the general, male and female questionnaires were 90%, 90% and 89%, respectively. To evaluate the hypotheses, some statistical methods such as t-test, one-way analysis of variance and the Scheffe test were applied. Analysis indicated that there was significant difference between sexes in GQ (P <0.028) and the difference favored female subjects. Another comparsion for SES groups revealed that the students of middle SES obtained significantly higher scores than low and high SES students. Finally a comparsion among three academic grades showed no significant difference in school performance.
کلیدواژهها [English]
- Worship- praying
- attractive factors
Butler, M. & At al. (1998). Not just a time out: Chang dynamics of prayer for religious couples in conflict situations. Family process, 37(4), 451-475.
Goehring, M.M. (1996). Listening Prayer: The unseen and unheard real. Journal of Psychology and Christianity, Vol 14(4), 318-329.
Levin, J.S. & Taylor, R.J. (1997). Age difference in patterns and correlates of the frequency of prayer. Gerontologist, Vol 37(1), 75-88.
Polomam, M. & Pendleton, B. (1991). The effects of prayer and prayer experiences of measures of general well-being, special issue, Jouriwl of Psychology and Theology, 1, (1), 71-83.