نویسنده

عضو هیات علمی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز،اهواز،ایران

10.22055/edus.2004.16015

چکیده

   بررسی‌ رابطه‌ اخلاق‌ با عقلانیت‌ برای‌ دست‌ اندرکاران‌ آموزش‌ و پرورش‌ و بخصوص‌ آموزش‌ و پرورش‌ اخلاقی‌ حائز اهمیت‌ ویژه‌ است‌. بر همین‌ اساس‌ لازم‌ است‌ نظریه‌های‌ اخلاقی‌ با رجوع‌ به‌ معیار عقلانیت‌ مورد ارزیابی‌ قرار گیرند، زیرا فقط‌ آن‌ دسته‌ از نظریه‌های‌ اخلاقی‌ می‌توانند مبنایی‌ برای‌ آموزش‌ و پرورش‌ اخلاقی‌ دانسته‌ شوند که‌ اخلاق‌ را امری‌ عقلانی‌ دانسته‌ و گزاره‌های‌ اخلاقی‌ را واجد بار شناختی‌ بدانند. در این‌ نوشتار نظریه‌ خودگرایی‌ اخلاقی‌ براساس‌ معیار عقلانیت‌ بررسی‌ شده‌ و با توضیح‌ و تبیین‌ تردیدها و ایرادهایی‌ که‌ در مورد عقلانی‌ دانستن‌ نظریه‌های‌ خودگرا مطرح‌ هستند، با بیان‌ توجیهاتی‌ منطقی‌ در خصوص‌ دفاع‌ از عقلانیت‌ این‌ نظریه‌ پیشنهادهایی‌ برای‌ رفع‌ مشکلات‌ و تردیدهای‌ مطرح‌ شده‌ ارائه‌ می‌گردد و نهایتاً با طرح‌ قرائتی‌ از خودگرایی‌ اخلاقی‌ که‌ نه‌ در مقابل‌ نوع‌گرایی‌ بلکه‌ مصداقی‌ از آن‌ است‌ از عقلانیت‌ نظریه‌ خودگرایی‌ اخلاقی‌ حمایت‌ می‌شود. براین‌ اساس‌، این‌ نظریه‌ اخلاقی‌ می‌تواند مبنایی‌ برای‌ ساخت‌ نظریه‌ها در باب‌ آموزش‌ و پرورش‌ اخلاقی‌ به‌ حساب‌ آید.  

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Examining the Theory of ‘Ethical Egoism’ Based on its Relation with Reason and Rationality: A Study or the Philosophy of Moral Education

نویسنده [English]

  • M. Safaei Moghaddam

Faculty member, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Shahid Chamran University of Ahvaz

چکیده [English]


For educationalists, especially those who are working on moral education, it is crucial to establish a relation between morality and reason. This is because the moral theories can be regarded as foundations for moral education only if they see morality as a rational matter and moral statements as cognitive statements. In this article, the theory of ethical egoism will be examined by referring to its relation with reason and rationality. In order to explain the problems besetting the matter, and to defend the rationality of ethical egoism, some suggestons for solving the problems will be made. At the end, by providing an interpretation of ethical egoism on the basis of which this theory is shown not to be against altruism but a kind of altruism, the rationality of ethical egoism will be defended. On this basis, the theory of ethical egoism can be seen as moral a theory which provides groundwork for moral educational theory.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Moral philosophy
  • ethical egoism
  • rationality
  • moral education
‌  قرآن‌ کریم‌.  طباطبایی‌، محمدحسین‌(علامه‌) (1361). رساله اعتباریات‌، در رسائل‌ سبعه‌. بنیاد علمی‌ و  فکری‌ علامه‌ طباطبایی‌، قم‌، ایران‌.
طباطبایی‌، محمدحسین‌(علامه‌) (71-1370). المیزان‌ فی‌ تفسیرالقرآن‌. انتشارات‌ اسماعیلیان‌، قم‌، ایران‌.
طباطبایی‌، محمدحسین‌(علامه‌) (1367). اصول‌ فلسفه‌ و روش‌ رئالیسم‌. انتشارات‌ صدرا، تهران‌، ایران‌.
مطهری‌، مرتضی‌ (1362). نقدی‌ بر مارکسیسم‌. انتشارات‌ صدرا، تهران‌، ایران‌.
   
      Baier, K. (1958). The Moral Point of View: A Rational Basis of Ethics, Cornell University Press, Ithaca, New York.
Brandt, B. Richard (1958). Ethical Theory, Prentice - Hall, Englewood Cliffs,
N.J.
Brunton, J.A. (1956). ‘Egoism and morality”, in Philosophical Quarterly, 6, No. 25, pp. 289-303.
Frankena, W. (1963). Ethics, Prentice Hall, Inc., Englewood Cliffs, New Jersey.
Gauthier, D. (1986). Morals by Agreement, The Clarendon Press, Oxford.
Gauthier, D. (1990). Moral Dealing: Contract, Ethics, and Reasson, Cornell University Press, Ithaca.
Gauthier, D. (1991). “Why contractarianismT’, in Contractarianism and Rational choice, Peter Vallentyne (ed), Cambridge University Press, New York, pp. 15-30.
Gert, B. (1973). The Moral Rules, Harper & Row, New York and Toronto.
Hannaford, R.V. (1988). “Gauthier, Hobbes and Hobbesian”, in International Journal of Moral and Social Studies, vol. 3, No. 3: Autump, pp. 239-254.
Hobbes, T. (1968). Leviathan, or the Matter, Forme, and Power of a Commonwealth Ecclesiastical and Civil, C.B. MacPherson (ed.), Harmondsworth.
Hume, D. (1960). A Treatise of Human Nature, L. A. Selby- Bigge (ed.), Oxford University Press, London.
Hume, D. (1966). An Enquiry Concerning the Principles of Morals, with an introductory note by John B. Stewart, The Open Court Publishing Co., La Salle, Illinois.
Kahn, J. (1970). “In defense of egoism”, in Morality and Ratiorwi Self-Interest, David P. Gauthier(ed.), Prentice- Hall, Inc., Englewood Cliffs, New Jersey, pp. 64-87.
Kant, 1. (1964). Groundwork of the Meraphysic of Morals, translated and analysed by H. J. Paton, Harper & Row, New York.
Markie, Peter, J. (1998). Rationalism, in Encyclopedia of Philosophy, vol. 5, Edward Craig, ed., Routledge, London. pp. 75-80.
Medlin, B. (1970). “Ultimate principles and ethical egoism”, in Morality and Rational Self - Interest, David P. Gauthier (ed.), Prentice - Hall, Inc., Englewood Cliffs, New Jersey, pp. 56-63.
Palmer, H. (1988). “Deeming everyone selfish”, in International Journal of Moral and Social Studies, vol. 3, No. 2: Summer, pp. 113-125.
Phillips, G. (2000). “Should Moral Educators Abandon Moral Relativism?”, in Education, Culture and values, Vol. IV, Moral Education and Pluralism, editted. by Mal Leicester, et al, Falmer Press, London.
Rand, A. (1964). “The ‘conflicts’ of men’s interests”, in “The Virtue of Selfthness:A New Concept of Egoism”, Ayn Rand (ed.), The Objectivist Newsletter inc., U.S.A.
Rand, A. (1964). The Virtue of Selfishness: A New Concept of Egoism, The Objectivist Newsletter Inc., U.S.A.
Sidgwick, H. (1893). The Methods of Ethics, fifth ed. Macmillan & Co. London.
Tate, N. (1996). “spiritual and Moral Aspects of the Curriculum”, London:
SCAA.
Williams, B. (1981). “The Truth in Relativism”, in B. Williams (ed.), Moral Luke, Cambridge, University Press.