نویسندگان
1 عضو هیأت علمی، دانشگاه شیراز
2 کارشناس ارشد گروه کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاه شیراز
چکیده
این پژوهش با استفاده از روش پیمایشی میزان استفاده دانشجویان تحصیلات تکمیلی از فنآوریهای اطلاعاتی موجود در کتابخانهها و مراکز رایانه دانشگاه شیراز را مورد مطالعه قرار میدهد. یافتههای پژوهش بر استفاده بالای پاسخگویان از فنآوری رایانه و اینترنت دلالت دارد و میزان استفاده از نرم افزارهای کتابخانهای و لوح فشرده نوری در میان پاسخ گویان ضعیف میباشد. پاسخ گویان به میزان بالایی از فنآوریهای اطلاعاتی در امر آموزش، انجام فعالیت پژوهشی پایان نامه و تألیف و ترجمه مقاله استفاده کردهاند ولی استفاده از فنآوریهای اطلاعاتی در برخی از فعالیتهای پژوهشی نظیر شرکت در سمینار داخلی، شرکت در سمینار خارجی و تألیف و ترجمه کتاب ضعیف میباشد. مهمترین مشکلات پاسخ گویان در استفاده از فنآوری اطلاعاتی، کمبود امکانات فنآوریهای اطلاعاتی، سرعت کم بازیابی اطلاعات، قطع شبکه، نیاز به آموزش استفاده از فنآوریهای اطلاعاتی و محدود بودن زمان استفاده میباشد. یافتههای پژوهش همچنین نشان داد که درصد خیلی کمی از پاسخگویان (4/5 درصد) از فنآوریهای اطلاعاتی استفاده نمیکنند و با توجه به استفاده (6/94)درصد پاسخ گویان از فنآوریهای اطلاعاتی ضروری است که برنامه ریزان و سیاست گذاران امر به این مهم توجه نمایند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
A Survey of the Rate of the Graduate Students’ Use of Information Technology (IT) at Libraries and Computer Centers of Shiraz University
نویسندگان [English]
- A. Jowkar 1
- A. Efatnejad 2
1 Faculty member, Shiraz university
2 M.Sc. Department of Library and Information Science, Shiraz University
چکیده [English]
This research was conducted to investigate the rate of the graduate students’ use of IT at libraries and computer centers of Shiraz Univrsity. The research method applied to this study was a survey one. The findings of this study indicate the prevalent use of computer and Internet technology by the respondents. The rate of use of library softwares and CD- ROM was low among them. The respondents have used the IT for educational purposes and thesis and writing and translating articles to a great extent. The use of IT for attending internal as well as foreign seminars and writing and translating books is weak. The major problems faced by the respondents when using the IT are lack of facilities, low speed of retrieval, disconnection of the network, the need to learning how to use IT and limited time to access IT. The findings of the research showed that a very low percentage of the respondents (5.4%) do not use IT. Due to the fact that 94.6% of the respondents use IT, it seems necessery for planners to take this important issue into consideration.
کلیدواژهها [English]
- Information technology
- computer center
- Shiraz University
Debowski, Shelda. (2000). The hidden user: providing an effective service to user of electronic information sources. OCLC Systems and Services, Vol. 16, no. 4. pp. 175-180.
Ford, Charlotte F. & Rosas Gutierrez & Angelica Maria. (1999). Eluso de la tecnologia de la information entre investigadores mexicanos: un estudio preliminar. (Use of information technology among academic scientists in mexico: preliminary result of a survey. Investigaction BthliotecoThgica:
Archonomia, Bibliotecokgia e information, Vol. 13, no. 27. pp. 41-68.
Siddiqui, M.A. (1997). The use of information technology in academic libraries in saudi. Journal of Information Science, Vol. 29, no. 4. pp. 195-203.