Authors

1 Trabiat Modares University

2 Faculty member, Faculty of Education and Psychology, University of Education

10.22055/edus.2006.16001

Abstract


This study was an attempt at documenting the unintended consequences and effects of the social climate (hidden curriculum) of Esfahan high shcools on the attitudes and behaviors of the students. To achieve this goal, using economic status as an index, three school districts in Esfahan City corresponding to the three economic categories of low, mid, and high status, were identified. From each district four schools were designated, from each of which 30-35 students were randomly selected to complete a researcher made questionnaire designed to assess the school climate. Based on the data, schools were divided into two categories; one category having open and another closed climate. Qualitative research method was used to study the characteristics of the two types of environments and their effects on the attitude and behavior of the students. Analysis of the qualitative data showed that schools with a closed climate; 1) encouraged submissive behavior on the part of students undermining their capacity for critical thinking, regarding academic subjects; 2) promoted individualistic work at the cost of group cooperation; 3) reduced students’ confidence and self-esteem. It was further discovered that submissiveness and tendency toward individualistic activity were more serious at boys’ schools than girls’. But the decline of self-esteem was more substantial in girls’ schools. Schools with open climate did not suffer from the above problems.

Keywords

سیلور، جی‌.گ‌؛ الکساندر، ویلیام‌ ام‌ و لوئیس‌، آرتور (1372). برنامه‌ریزی‌ درسی‌ برای‌ تدریس‌ و یادگیری‌ بهتر. ترجمه‌ خوی‌ نژاد. مشهد: مؤسسه‌ چاپ‌ و انتشارات‌ آستان‌ قدس‌.

سرمد، زهره‌، بازرگان‌، عباس‌ و حجاری‌، الهه‌ (1376). روشهای‌ تحقیق‌ در علوم‌ رفتاری‌. تهران‌: نشر آگاه‌.

سعیدی‌ رضوانی‌، محمود (1380). تبیین‌ برنامه‌ درسی‌ پنهان‌ در درس‌ بینش‌ اسلامی‌ دوره‌ متوسطه‌ و ارائه‌ راهبردهایی‌ برای‌ استفاده‌ از این‌ برنامه‌ در آموزش‌ اثربخش‌ دینی‌. پایان‌ نامه‌ دکترا. دانشکده‌ علوم‌ تربیتی‌ دانشگاه‌ تربیت‌ معلم‌، تهران‌.

علیخانی‌، محمدحسین‌ (1373). مطالعه‌ و بررسی‌ جوّ سازمانی‌ دانشکده‌ افسری‌. پایان‌ نامه‌ کارشناسی‌ ارشد. دانشکده‌ علوم‌ تربیتی‌ دانشگاه‌ اصفهان‌.

قورچیان‌، نادرقلی‌ (1373). تحلیلی‌ از برنامه‌ درسی‌ مستتر: بحثی‌ نو در ابعاد ناشناخته‌ نظام‌ آموزشی‌. فصلنامه‌ پژوهش‌ و برنامه‌ ریزی‌ در آموزش‌ عالی‌، شماره‌ 1-2.

کدیور، پروین‌ (1375). بررسی‌ رشد قضاوتهای‌ اخلاقی‌ دانش‌آموزان‌ و رابطه‌ آن‌ با جو سازمانی‌ مدرسه‌ و نحوه‌ تعامل‌ معلم‌ و دانش‌آموزان‌. فصلنامه‌ تعلیم‌ و تربیت‌. سال‌ دوازدهم‌. شماره‌ 4. زمستان‌ 1375.

کریمی‌، عبدالعزیز (1380). گفتارهایی‌ پیرامون‌ اثرات‌ پنهان‌: تربیت‌ آسیب‌زا. انتشارات‌ سازمان‌ انجمن‌ اولیاء و مربیان‌.

گودرزی‌، اکرم‌؛ گمینیان‌، وجیهه‌ (1380). اصول‌ مبانی‌ و نظریه‌های‌ جو و فرهنگ‌ سازمانی‌. اصفهان‌: انتشارات‌ جهاد دانشگاهی‌.

مارشال‌، گرچن‌. ب‌ اس‌ من‌ کاترین‌ (1377). روش‌ تحقیق‌ کیفی‌. ترجمه‌ علی‌ پارسائیان‌ و محمد اعرابی‌. تهران‌: دفتر پژوهشهای‌ فرهنگی‌.

ملکی‌، حسن‌ (1376). برنامه‌ریزی‌ درسی‌ (راهنمای‌ عمل‌). تهران‌: انتشارات‌ مدرسه‌.

مهرمحمدی‌، محمود (1381). برنامه‌ درسی‌: نظرگاهها، رویکردها و چشم‌اندازها. مشهد: انتشارات‌ آستان‌ قدس‌ رضوی‌.

مهرمحمدی‌، محمود (1380). برنامه‌ درسی‌ در: علوم‌ تربیتی‌، ماهیت‌ و قلمرو آن‌. جمعی‌ از نویسندگان‌ زیر نظر علیمحمد کاردان‌. تهران‌: سمت‌.

 

Ahola, S. (2000). Hidden currculum in Higher Education something to fear for or comply to? Innovations in Higher Education Research, unit for the sociology of education, University of Turku.
Ausbrooks, R. (2000). What is school’s hidden curriculum Teaching Your Child? HUp:IJ www.parenhigteens. corn/curriculum shimi.
Bain, L. (1985). The hidden curriculum re-examined. Quest. Vol. 37, p. 145.
Eisner, B. (1994). The Educational Imagination: on the Design and Evaluationof SchoolPrograms, 3rd ed., New York: Macmillan. Eisner, E.W. (1994). The Educational Imagination: 3rd edition. New York Macmillan.
Flanders, N. (1970). Analyzing Behavior. Boston: Addison Wesley.
Giroux, H. & David, P. (1983). The hidden curriculum and moral education. Journal of Philosophy of Education, Vol. 16, No. 2.
Gordon, D. (1983). Rules and the Effectiveness of the hidden curriculum. Journal of philosophy of Education, Vol. 17, No. 2.
Hoebowitch, P.s. (1994). The forgotten hidden curriculum. Journal of Curriculum and Supervison, Vol. 9, No. 4.
Hoy, W.K. & Miskell, G. (1989). Educational Administration Theoiy, Research and Practice. New York: Random House Inc.
Mariani, L. (2001). Documenting the curriculum: process and competence in a learning portfolio: paper given at the British Council 20th National Conference for Teachers of English.
Oliva, P.P. (1984). Developing the Curriculum. Boston: Little, Brown and Company.
Portelli, T. (1993). Exposing the Hidden Curnculum. Curnculum Studies, Vol 25, No. 4.
Sachney, L. (2001). Enhancing school learning climate: Theory, research and practice. http: I!www.ssta.sk.ca/research/school- improvment/18() htm.
Skelton, A. (1997). Studying Hidden Curriculum: developing a perspective in the light of postmodern insigts. Curriculum Studies, Vol. 5, No. 2.
Smith, A. & Montgomery, A. (1997). Values in Education in Northern Ireland. CAIN Web Service.