نویسندگان
عضو هیأت علمی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز
چکیده
در این مقاله از نظریة اشاعة نوآوریها به عنوان روشی جهت بررسی و بازبینی نوآوریهای آموزشی استفاده شده است. بر مبنای نظریة اشاعة نوآوریها یک نوآوری ابتدا توسط پیشگامان اقتباس میشود چنانچه نتایج کاربرد و یا استفاده از این نوآوری مثبت باشد مورد توجه دیگر افراد نیز قرار میگیرد. همچنانکه یک نوآوری افراد بیشتری را به خود جلب میکند شمار افراد باقی مانده که نوآوری را اقتباس نکردهاند کمتر میشود در نتیجه نرخ اقتباس کمتر میشود تا اینکه یک نوآوری جدید جای نوآوری قبلی را بگیرد. بررسی تاریخچة نوآوریهای آموزشی در چند دهة قبل بیانگر این است که نمودار اشاعة نوآوریهای معروفی همچون آموزش برنامهای و تلویزیون آموزشی شکلی همچون زنگوله داشتهاند. در واقع در طی یک چرخه در مرحلهای این نوآوریها در اوج اقتباس بودهاند ولی بعد از مدتی میزان اقتباس کمتر شده است. نگاهی به نوآوری جدید یادگیری الکترونیکی که چند سالی است ظهور کرده بیانگر پیروی از الگوهایی است که سالها پیش دیگر نوآوریها، آموزش برنامهای و تلویزیون آموزشی، تجربه کرده بودند. واقعیتی که امروزه در حال آشکار شدن است آن است که پروژههای یادگیری الکترونیکی علی رغم آنکه خیلی زود توجه زیادی را به خود جلب کردند در حال حاضر در حال افول میباشند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Diffusion of Innovation and E-Learning Phenomenon
نویسندگان [English]
- G. Rahimidoost
- S.A. Razavi
Faculty member of the Faculty of Educational Sciences and Psychology, Shahid Chamran Universityof Ahvaz
چکیده [English]
In the present paper diffusion of innovation theory was used to review instructional innovations. According to the theory of diffusion at the beginning an innovation is adopted by pioneers. If the results of application of such an innovation are positive, it would be adopted by others. As an innovation is adopted more and more, remaining people who haven't adopted the innovation decrease, so that the rate of adoption would reduce until another innovation replaces the previous one. A historical overview of the instructional innovations in the past few decades shows that popular innovations such as programmed instruction and educational television follow a bell shaped curve. Indeed (in the beginning), the rate of adoptions of these innovations increases, but after a short period, the rate decreased. A new popular innovation, electronic learning, followed such models. Despite its attraction, new findings indicate that e-learning projects are declining.
کلیدواژهها [English]
- diffusion of Innovation
- e-Learning
- ICT
- instructional technology