نویسندگان

عضو هیأت علمی دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز

10.22055/edus.2007.15984

چکیده

در این مقاله از نظریة اشاعة نوآوریها به عنوان روشی جهت بررسی و بازبینی نوآوریهای آموزشی استفاده شده است. بر مبنای نظریة اشاعة نوآوریها یک نوآوری ابتدا توسط پیشگامان اقتباس می‌شود چنانچه نتایج کاربرد و یا استفاده از این نوآوری مثبت باشد مورد توجه دیگر افراد نیز قرار می‌گیرد. همچنانکه یک نوآوری افراد بیشتری را به خود جلب می‌کند شمار افراد باقی مانده که نوآوری را اقتباس نکرده‌اند کمتر می‌شود در نتیجه نرخ اقتباس کمتر می‌شود تا اینکه یک نوآوری جدید جای نوآوری قبلی را بگیرد. بررسی تاریخچة نوآوریهای آموزشی در چند دهة قبل بیانگر این است که نمودار اشاعة نوآوریهای معروفی همچون آموزش برنامه‌ای و تلویزیون آموزشی شکلی همچون زنگوله داشته‌اند. در واقع در طی یک چرخه در مرحله‌ای این نوآوریها در اوج اقتباس بوده‌اند ولی بعد از مدتی میزان اقتباس کمتر شده است. نگاهی به نوآوری جدید یادگیری الکترونیکی که چند سالی است ظهور کرده بیانگر پیروی از الگوهایی است که سالها پیش دیگر نوآوریها، آموزش برنامه‌ای و تلویزیون آموزشی، تجربه کرده بودند. واقعیتی که امروزه در حال آشکار شدن است آن است که پروژه‌های یادگیری الکترونیکی علی رغم آنکه خیلی زود توجه زیادی را به خود جلب کردند در حال حاضر در حال افول می‌باشند.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Diffusion of Innovation and E-Learning Phenomenon

نویسندگان [English]

  • G. Rahimidoost
  • S.A. Razavi

Faculty member of the Faculty of Educational Sciences and Psychology, Shahid Chamran Universityof Ahvaz

چکیده [English]

In the present paper diffusion of innovation theory was used to review instructional innovations. According to the theory of diffusion at the beginning an innovation is adopted by pioneers. If the results of application of such an innovation are positive, it would be adopted by others. As an innovation is adopted more and more, remaining people who haven't adopted the innovation decrease, so that the rate of adoption would reduce until another innovation replaces the previous one. A historical overview of the instructional innovations in the past few decades shows that popular innovations such as programmed instruction and educational television follow a bell shaped curve. Indeed (in the beginning), the rate of adoptions of these innovations increases, but after a short period, the rate decreased. A new popular innovation, electronic learning, followed such models. Despite its attraction, new findings indicate that e-learning projects are declining.

کلیدواژه‌ها [English]

  • diffusion of Innovation
  • e-Learning
  • ICT
  • instructional technology
 ـــــــ .(1383). عصر ارتباط. سال سوم، شمارة 102.
 
Association for Educational communication and Technology, (2006). The Definition of Educational Technology.Online available at http//:www.AECT.org
Carnevale, D. (1999, December 2). Online courses of 1,000 students will become common, industry group says. The Chronicle of Higher Education;http://www.chronicle.com/free/99/12/9912020lu.htm
Clark, R. C., & Mayer, R. E. (2003). E-Learning and the science of instruction: Proven guidelines for customers and designers of multimedia learning, San Francisco, CA: Pfeiffer.
Commission on Technology and Adult Learning. A Vision of E-Learning for America's Workforce. Alexandria, VA: American Society for Training and Development; Washington, DC: National Governors. Association, 2001. (ED).
Delio, Michelle, (2000). Report: Online Training ‘Boring’. Wired News, located at www.wired.com/news/business/0,1367,38504,00.html
Dublin, L., and Cross, J, (2003). Implementing eLearning: getting the most from your elearning investment Presentation at the ASTD International Conference, May 2003.
Greenagel, F. L, The Illusion of e-Learning: Why We Are Missing Out on the Promise of Technology. Phoenix, AZ: League for Innovation in the Community College, 2002. http://www.league.org/publication/whitepapers /0802.html.
Hanna, D. E. (1998, March). Higher education in an era of digital competition: Emerging organizational models. Journal of Asynchronous Learning Systems, 2(1); http://www.aln.org/ publications /jaln/v2n1/v2n1_hanna.asp
Nelson, H.G, &Stolterman, E. (2003).The design way: intentional change in an unpredictable world-Foundations and fundamentals of design competence. Englewood Cliffs: Educational Technology Publications.
Rogers,E.M, (1995). Diffusion of Innovations (4th ed.), New York: free press.
Romiszowski, A.J. (1972). APLET yearbook of educational and instructional technology 1972/73. Published for the Association for Programmed Learning and educational Technology (APLET), London:Kogan Page.
Romiszowski.A.J. (2004). How is e-learning baby? Educational Technology.V44, N1, PP5-27.
Surry, Daniel W, (1997). Diffusion Theory and Instructional Technology. Online available,http://intro.base.org/docs/diffusion/
Tiffin.J, (1980, Nov.). Educational television: A phoenix in Latin America? Programmed Learning and Educational Technology, (17)4, pp 257-261.
Wagner, E, (2000). Strategies for leveraging learning objects. PowerPoint presentation delivered at the TechLearn2000 conference, the Masie Center;http://www.techlearn.net /layout/default.cfm?page=sessiondetail &session=1236100
Zenger, J. &Uehlein.C, (2001). Why blended will win.T+D Journal, 55(8), pp 54-60.