نویسندگان
1 عضو هیئت علمی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز
2 کارشناس ارشد مدیریت آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز
چکیده
پژوهش حاضر با این پیش فرض انجام گرفتهاست که خصوصیسازی نظام آموزشی، موجب جلب مشارکت و افزایش حمایت معلمان در تصمیمگیریها میشود. جامعه آماری این تحقیق از کلیه مدیران و دبیران دبیرستانهای نظری دولتی و غیرانتفاعی نواحی چهارگانه شهرستان اهواز اعم از پسرانه و دخترانه بوده و از این میان تعداد 320 نفر دبیر(160 نفر دبیر دبیرستانهای دولتی و 160 نفر دبیر دبیرستانهای غیرانتفاعی) و تعداد 80 نفر مدیر (40 نفر از مدیران دبیرستانهای دولتی و 40 نفر مدیر از دبیرستانهای غیرانتفاعی) به روش نمونهگیری مرحلهای تصادفی به عنوان دو نمونه اصلی تحقیق انتخاب شدند. جهت گردآوری دادهها از پرسشنامه محقق ساخته و از مصاحبه نیمه سازمان یافته استفاده شد. در تجزیه و تحلیل فرضیههای تحقیق از آزمون تحلیل واریانس دو راهه ANOVA و آزمون t و در سطح معنیداری 05/0 استفاده شد. با توجه به نتایج این پژوهش میتوان گفت که مدیران دبیرستانهای خصوصی در جلب مشارکت دبیران موفق نبودهاند. این مسأله به عنوان یکی از عوامل اصلی تأثیرگذار بر عملکرد مدارس غیرانتفاعی یعنی مشارکت دادن معلمان در تصمیمگیریها قابل تأمل است.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
A Comparative Study of Teacher Participation in School Decision Making at Public and Private Secondary Schools
نویسندگان [English]
- Y. Mehralizadeh 1
- H. Sepace 1
- M. Yousefy 2
1 Faculty Member, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Shahid Chamran University, Ahvaz
2 Master of Educational Management,, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Shahid Chamran University, Ahvaz
چکیده [English]
The aim of this comparative paper is to shed light on the level and type of teacher participation in schools decision making at public and private secondary schools. The main assumption is that privatization of education and secondary schools provide a situation for teacher to be more participating and active in daily schools decision making.
The samples were randomly selected from teachers and principles of Ahvaz Secondary schools, namely, 80 Public schools (180 teachers and 40 principals) and 80 private schools (180 teachers and 40 principals). The data were collected with researchers made questionnaire and semi-structure interviews. For analysis of questionnaire data MANOVA was used at the significance level of .05. In both public and private secondary schools we find out that public and particularly private secondary Schools in Ahvaz has not been successful in motivating and involving teachers in daily secondary schools decision making. It means that the present system of private schools in Iran needs to be carefully examined to find the reason why the very assumption of teacher participation germaine to the idea of private school, has been ineffective
کلیدواژهها [English]
- decision making
- teacher’s participation
- private and public secondary schools