نویسنده
عضو هیأت علمی مجتمع علوم انسانی دانشگاه یزد
چکیده
از آنجا که وزارت آموزش و پرورش برای تأمین معلم مورد نیاز مدارس به پذیرش و پرورش دانشجو در مراکز تربیت معلم و استخدام آنها میپردازد، در طرح حاضر به ارزیابی جامع مراکز تربیت معلم فعال استان خوزستان اقدام گردید. در فرایند اجرای طرح ابتدا عوامل چهارگانه زمینه، درون داد، فرایند و برون داد مبنای کار قرار گرفتند، سپس برای عامل زمینه شش ملاک، عامل درون داد هفت ملاک، عامل فرایند هشت ملاک و عامل برون داد سه ملاک (جمعاً 24 ملاک) تدوین شد و برای هر ملاک نیز نشانگر و استاندارد تعریف گردید تا بتوان بر اساس دادهها درباره وضعیت و میزان مطلوبیت هریک از ملاکها و عوامل قضاوت نمود. روش تحقیق این مطالعه توصیفی پیمایشی میباشد. این مطالعه دارای هفت زیر جامعه متخصصان تعلیم و تربیت، رؤسا و معاونان آموزشی، دانشجویان، مسوولان امور مالی، مسوولان کتابخانه، استادان و فارغ التحصیلان سه مرکز تربیت معلم پسرانه و دو مرکز تربیت معلم دخترانه استان در سالهای 84-82 میباشد. دادههای مورد نیاز با استفاده از ده ابزار شامل پرسشنامه، مصاحبه، چک لیست و پروندههای بایگانی شده گردآوری شدند. نتایج ارزیابی نشان میدهد که هدف این مراکز که تربیت معلم در مقطع کاردانی و با بودجه وزارت آموزش و پرورش میباشد در مقایسه با اهداف جانبی از وضعیت کاملاً مطلوب؛ زمینه جغرافیایی، اجتماعی– اقتصادی و فرهنگی مراکز تربیت معلم استان از وضعیت نسبتاً مطلوب؛ درون دادهای مراکز تربیت معلم استان و فرایندهای ساختی/ سازمانی، تدریس/ یادگیری و خدماتی/ پشتیبانی از وضعیت نسبتاً مطلوب و سرانجام محصول مراکز تربیت معلم استان از وضعیت کاملاً مطلوب برخوردار میباشد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
A Comprehensive Evaluation of Khuzestan Province Teacher Training Centers, Following CIPP Model
نویسنده [English]
- A. Zandvanian Naeini
Faculty member of Yazd University Humanities Complex
چکیده [English]
Since the Iranian Ministry of Education trains its school teachers at its teacher training centers across the country, this study was designed to evaluate the TTCs of Khuzestan comprehensively. In the course of this reseach, first the four factors of ground, input, process, and output were designated. Then for each factor appropriate criteria were worked out: six criteria being allotted to ground, seven to input, eight to process, and three to output, totally 24 criteria. For each criterion, indices and standards were defined on the basis of which judgement could be made about the condition and merit of each factor and criterion. The method used in this study was descriptive of the survey category. This study had the seven sub-populations of educational experts, principals and their assistants, students, budget personnel, library staff, faculty members, and graduates of five TTCs (three for women and two for men) during the two academic years of 1382-1384 (2003-2005). Data were gathered by means of 10 instruments comprising questionnaires, interviews, checklists and filed documents. Findings showed that these 2- year training institutions have been able to fulfil their set goals appropriately. The status of these centers were evaluated to be relatively appropriate in terms of geographical, socio- economic and cultural grounds. The input of these centers and also their processes covering structural/ organizational make-up, teaching/ learning activities, and services and support resources were found to be relatively acceptable. Finally, the outputs, i.e. its graduates, were rated as highly acceptable.
کلیدواژهها [English]
- teacher training center
- comprehensive evaluation
- Khuzestan Province
(1-4), Tehran University.