نوع مقاله : علمی- پژوهشی
نویسندگان
1 عضو هیأت علمی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز
2 کارشناس ارشد تحقیقات آموزشی دانشگاه شهید چمران اهواز
چکیده
هدف این تحقیق مقایسه عملکرد تحصیلی ریاضیات دانشآموزان پایه پنجم مشمول و غیرمشمول طرح تصویری رشد با کنترل هوش در شهر اهواز بود. بررسی نگرش آموزگاران مجری طرح رشد در زمینه تأثیر فیلم آموزشی ریاضی در عملکرد تحصیلی ریاضیات هدف دیگر این پژوهش را تشکیل داد.491 دانشآموز پسر و دختر در دوگروه آزمایش و گواه (گروه، آزمایش237=1n، گروه گواه، 254=2n) بطور تصادفی انتخاب گردیدند. همچنین، از کل آموزگاران مرد و زن مجری طرح رشد (104=n) درباره تأثیر فیلم آموزشی نظرسنجی به عمل آمد. ابزارهای این تحقیق را 1) آزمون ریاضی پایان نیمسال اول، 2) آزمون ریاضی هماهنگ، 3) آزمون هوش ریون، 4) مقیاس نگرشسنجی تشکیل داد. در این تحقیق 9 فرضیه مورد بررسی قرار گرفت. یافتههای تحقیق نشان داد که بین عملکرد ریاضی دانشآموزان مشمول و غیرمشمول طرح تفاوت معنیداری مشاهده نمیشود. سایر مقایسهها نشان داد که فقط دانشآموزان دختر مشمول طرح در مقایسه با سایر گروهها عملکرد بهتری در درس ریاضی داشتند. شاید این تفاوت معنیدار را بتوان به انگیزه و رضایت شغلی معلمان زن و نیز مدیریت مؤثر مدارس دخترانه مشمول طرح نسبت داد. یافتههای نگرشسنجی نشان داد که بین سابقه کار و نگرش آموزگاران درباره تأثیر فیلم آموزشی رابطه معکوس و معنیداری وجود دارد. بین میزان تحصیلات و جنسیت آموزگاران و نگرش آنان به تأثیر فیلم آموزشی در عملکرد تحصیلی ریاضیات دانشآموزان رابطه معنیداری مشاهده نشد. بین امکانات و تجهیزات و نگرش آموزگاران درباره تأثیر فیلم آموزشی رابطه مثبت مشاهده گردید. بنابراین پیشنهاد میشود که سازمان آموزش و پرورش به منظور افزایش کارایی طرح تصویری رشد اهداف این روش تدریس جدید را مورد بازبینی دقیق قرار دهد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
A Comparison of the Math Performance of Students Participating vs the Performance of Those not Participating in Roshd Multimedia Program on Final Math Exam, with Control of IQ Scores
نویسندگان [English]
- H. Sepasi 1
- Y. Mehralizadeh 1
- M. Dehkhoda 2
1 Faculty member of the Faculty of Educational Sciences and Psychology, Shahid Chamran University, Ahvaz
2 Master of Educational Research, Shahid Chamran University, Ahvaz
چکیده [English]
The purpose of this study was to compare the performances of fifth grade elementary school students who participated with those who did not participate in Roshd new teaching method (Roshed Multimedia Program, MRP) on final math exam with control of participants’ IQ scores, in Ahvaz, Iran. The attitudes of all the teachers (N = 104) who were involved in MRP program were investigated regarding the effectiveness of this new program. A total of 491 boy and girl students were randomly assigned to experimental and control groups.The instruments of this study consisted of: school final math exam, a coordinated math test, Raven IQ scale, and an attitude scale. Nine hypotheses were tested and the results indicated that there was no significant difference between the math scores of those who did and those who did not participate in MRP. However, significant difference was found between the performance on math exam of girls who participated in MRP as compared to those who did not. This meaningful difference can perhaps be attributed to the motivation and job satisfaction of women and also to the effective management of girl schools that conducted the project. The findings of attitude questionnaire indicated that there was an inverse relationship between teachers’ length of service and their attitude toward the effectiveness of MRP. The relationship was significant at p < 0.05. In terms of academic degrees and gender no significant difference was observed in the attitudes of teachers toward the effectiveness of MRP. But teachers who had access to adequate educational facilities and equipment to make better use of MRP showed a more positive attitude. It is, therefore, suggested that the educational organization in Ahvaz should pay more attention to improve the effectiveness of this new teaching method.
کلیدواژهها [English]
- math performance
- math exam
- Roshd Multimedia Program