نوع مقاله : علمی- پژوهشی
نویسندگان
1 عضو هیأت علمی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز
2 عضو هیأت علمی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه تهران
چکیده
هدف از این پژوهش بررسی تأثیر روش اجتماع پژوهشی در برنامه آموزش فلسفه به کودکان بر پرورش مهارتهای استدلال دانشآموزان پسر پایه سوم راهنمایی مدرسه نمونه دولتی اهواز است. نمونه اصلی این پژوهش شامل 60 نفر دانشآموز پسر پایه سوم راهنمایی مدرسه نمونه دولتی شهر اهواز بود که به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار جمعآوری دادهها در این پژوهش آزمون مهارتهای استدلال نیوجرسی (NJTRS) بود که توسط مرعشی، نمازکار و صفاییمقدم به فارسی برگردانده و ضرایب اعتبار و پایایی آن محاسبه گردید. فرضیه اصلی این پژوهش تأثیر روش اجتماع پژوهشی در برنامه آموزش فلسفه به کودکان را بر پرورش مهارتهای استدلال در نمونهای از دانشآموزان پسر پایه سوم راهنمایی مدرسه نمونه دولتی بررسی میکند. نتایج این پژوهش نشان داد که اجرای روش اجتماع پژوهشی در کلاس درس میتواند بر پرورش مهارتهای استدلال دانشآموزان تأثیر مثبتی بگذارد. نتایج این پژوهش با یافتههای تحقیقات انجام شده در خارج از کشور هماهنگ است.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
A Study of the Effect of the Community of Inquiry (COI) in the Philosophy for Children (P4C) Program on Fostering Reasoning Skills in Third Grade Students (Boys) of Nemooneh Dowlati Guidance School of Ahvaz
نویسندگان [English]
- M Safaei Moghaddam 1
- S. M. Marashi 1
- M.J. Pakseresht 1
- K. Bagheri 2
- H Sepasi 1
1 Faculty member of the Faculty of Educational Sciences and Psychology, Shahid Chamran University, Ahvaz
2 Faculty member of the Faculty of Educational Sciences and Psychology, University of Tehran
چکیده [English]
The aim of this study was to investigate the effect of the community of inquiry in the philosophy for children (p4c) program on fostering reasoning skills of third grade guidance school students (boys) of the N.D. School of Ahvaz. 60 third grade boy students of this school who were randomly selected participated in this study. The instrument of collecting data in this study was the New Jersey Test of Reasoning Skills (NJTRS). The findings of this investigation showed that utilizing community of inquiry in classroom has a positive effect on fostering reasoning skills of the participants.
کلیدواژهها [English]
- philosophy for children (p4c)
- community of inquiry
- reasoning skills