اچسون، کیت، دامین و گال، مردیت (1376). نظارت و راهنمایی تعلیماتی: کاربرد فنون کلینیکی در نظارت و راهنمایی معلمان و آموزشهای ضمن خدمت و پیش از خدمت. ترجمه محمدرضا بهرنگی، چاپ سوم، تهران: انتشارات کمال تربیت.
احمدی، محمدجواد (1376). بررسی عملکرد راهنما معلمان دوره ابتدایی بر مبنای دستورالعمل شرح وظایف از دید معلمان و مدیران نواحی و مناطق اصفهان، شورای تحقیقات اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان.
بولا، اچ. اس. (1362). ارزیابی آموزشی و کاربرد آن در سوادآموزی تابعی. ترجمه عباس بازرگان تهران: مرکز نشر دانشگاهی.
دلاور، علی (1376). مبانی نظری و عملی پژوهش در علوم انسانی و اجتماعی. تهران، انتشارات رشد، چاپ دوم.
رمضانی، خسرو (1381). روشهای تحقیق در علوم رفتاری و علوم اجتماعی. تهران، انتشارات فاطمیه، چاپ پنجم.
سبحانی جو، حیاتعلی (1377). بررسی تأثیر عملکرد نظارت و راهنمایی آموزشی مدیران بر پیشرفت تحصیلی در دانشآموزان در دبیرستانهای روزانه شهرستان شیراز، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شیراز، دانشکده علوم تربیتی.
سبحانینژاد، مهدی و آقاحسینی، تقی (1385). بررسی دیدگاه معلمان نسبت به شیوهای نظارت و راهنمایی مدیران مدارس، دانشور رفتار. سال سیزدهم، شماره 18، صص.
20-1
شعبانینژادخاص، رضا (1374). بررسی عوامل مؤثر بر میزان اعمال وظایف نظارت و راهنمایی آموزشی مدیران مدارس ابتدایی منطقه قزوین، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید بهشتی تهران، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی.
عبدلی، عباس (1381). بررسی وضعیت موجود روشهای نظارت و راهنمایی آموزشی از نظر دبیران دبیرستانهای شهر اصفهان و مقایسه آن با وضعیت مطلوب، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید باهنر کرمان، دانشکده ادبیات و علوم انسانی.
علاقهبند، علی (1374). مقدمات مدیریت آموزشی. تهران: انتشارات پیام نور.
عمید، حسن (1379). فرهنگ عمید. تهران: انتشارات امیرکبیر.
فلاح سلوکلایی، ایوب (1374). بررسی شاخصهای موفقیت معلمان راهنما در رابطه با پیشبرد اهداف آموزشی در مدارس ابتدایی استان مازندران، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران.
قرائی مقدم، امان ا... (1380). نظارت و راهنمایی در مدارس ابتدایی. پژوهشهای تربیتی، سال نهم (دوره جدید)، شماره 1 و 2. صص 107- 95.
گلاثورن آلن و فاکس لیندا (1382). نظارت و راهنمایی آموزشی: تدریس کیفی از طریق توسعه حرفهای. ترجمه نعمت الله عزیزی، سنندج: انتشارات دانشگاه کردستان.
محسنپور، بهرام (1379). برنامهریزی آموزشی. تهران: انتشارات مدرسه.
محمدزاده، محمدرضا (1376). بررسی نظارت معلمان مقطع ابتدایی شهر مشهد درباره ویژگیهای معلمان راهنمای موفق، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران.
نادری، رئوف (1381). بررسی میزان انطباق عملکرد معلمان راهنمای دورة ابتدایی استان کردستان با شرح وظایف سازمانی آنان از دیدگاه راهنما مدیران و مسئولان آموزش و پرورش. سنندج: سازمان آموزش و پرورش استان کردستان.
نادری، عزت ا… و سیف نراقی، مریم (1377). روشهای تحقیق در علوم انسانی با تأکید بر علوم تربیتی، تهران: انتشارات رشد.
نیکنامی، مصطفی (1377). نظارت و راهنمایی آموزشی. تهران: انتشارات سمت.
وایلز، جان و باندی، جوزف (1376). نظارت در مدیریت برنامهریزی و راهنمایی تعلیماتی. ترجمه محمدرضا بهرنگی، تهران: انتشارات کمال تربیت.
Blair, B. G. (1991). Does “Supervise” Mean “Slenderize”? Planning for Effective Supervision. Theory into Practice, 30(2), 102-108.
Blumberg, A. (1974). Supervision and Teachers: A Private Cold War. CA: McCutchan.
Cogan, M. (1961). Supervision at Harvard-Newton Summer School, MA: Harvard Graduate School of education.
Collins, A. B. (2000). Impact of Centralized Instructional Supervision on Teachers: A Case Study of a Private Secondary School in Turkey. Mediterranean Journal of Educational Studies, 5(2), 1-18.
Daresh, J. C., & Playko, M. A. (1995). Supervision As a Proactive Process: Concepts and Cases. (Second Edition), Illinois: Waveland Press, Inc.
De Grauwe, A. (2007). Transforming School Supervision into a Tool for Quality Improvement, International Review of Education. 53: 709-714.
Glanz, J., & Neville, R. F. (1997). (eds.). Educational Supervision: Perspectives, Issues and Controversies. Washington: Christopher-Gordon Publishers.
Glanz, J. (1994). History of Educational Supervision: Proposal and Prospects. Paper presented at the Annual Meeting of the Council of Professors of Instructional Supervision. Chicago: March 1994.
Glanz, J. (1997). The Tao of Supervision: Taoist Insights into the Theory and Practice of Educational Supervision. Journal of Curriculum and Supervision, 12(3), 193-211.
Harris, B. (1963). Supervisory Behavior in Education, NJ: Prentice Hall.
Henderson, P. (1994).
Supervision of School Counselors. Eric Digest. ERIC- Education Resources Information Center. Retrieved from
http://www.eric.ed.gov. available from 2005/04/12 ERIC- Education Resources Information Center. Retrieved from
http://www.eric.ed.gov. available from 2002/02/20.
Kees, N. L., & Leech, N. L. (2002). Using Group Counseling Techniques to Clarify and Deepen the focus of Supervision Groups. Journal for Specialists in Group Work: 27(1), 7-15.
Knowles, J. G., & Sudzina, M. R. (1994). Failure in Student/Practice Teaching: A Skelton in the Teacher Education Closet. Paper presented at the Annual Meeting of the Association of Teacher Educators. Atlanta: February 12-15.
Krajewski, R. J. (1985).
Conceptual Foundation of Instructional Supervision: A Rationale for the Human Concern. ERIC- Education Resources Information Center. Retrieved from
http://www.eric.ed.gov. available from 2005/04/12.
Little, J. W., & McLaughlin, M. (1993). Introduction: Perspectives on Cultures and Contexts of Teaching. In J. W. Little and M. McLaughlin (Eds.), Teachers’ Work: Individuals, Colleagues and Contexts (1-19). New York: Teacher College Press.
Mitchell, D. E., & Tucker, S. (1992). Leadership as a Way of Thinking. Educational Leadership: 49(5), 30-35.
Nelson, B. S., & Sassi, A. (2000). Shifting Approaches to Supervision: The case of Mathematics Supervision. Educational Administration Quarterly: 36(4), 553- 584.
Rowan, B. (1991, April). The shape of Professional Communities in Schools. Paper presented at the Annual Meeting of the American Educational Research Association, Chicago.
Sheridan, J. E., & et al. (1992). Ineffective Staff, Ineffective Supervision, or Ineffective Administration? Why some Nursing Homes Fail to Provide Adequate Care. Gerontologist: 32(3), 334-341.
White, B. L., & Daniel, L. G. (1996). View of Instructional Supervision: What do the Textbooks Say? Paper presented at the Annual Meeting of the Mid-South Educational Research Association (Tuscaloosa, AL, November 6-8 1996).
Wiles, K. (1967). Supervision for Better Schools, 3rd ed. NJ: Prentice Hall.