نوع مقاله : علمی- پژوهشی
نویسندگان
1 دانشیار دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران- اهواز
2 استادیار دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران- اهواز
3 دانشجوی کارشناس ارشد مدیریت آموزشی
چکیده
این تحقیق با هدف بررسی چگونگی تحقق سیاستهای آموزش و پرورش شهر اهواز طی برنامه سوم توسعه (1383-1379) در مقطع متوسطه اجرا شده است. با استفاده از روش تحقیق کیفی و تحلیل اسناد، دادههای مورد نیاز به روش مصاحبه نیمه باز و بررسی اسناد و مدارک (شاخصها)، جمعآوری گردید. جامعه آماری شامل: مدیران ستادی، کارشناسان سازمان و ادارات آموزش و پرورش شهر اهواز میباشد. نتایج تحقیق نشان داد که: الف- تغییرات و اصلاحات برنامه سوم توسعه در آموزش و پرورش شهر اهواز بر اساس ترکیبی از الگوی برنامهریزی شده، الگوی جدلی- سیاسی و الگوهای تکاملی، چرخه عمر سازمان، فرهنگی و شناخت اجتماعی بوده است. ب- میزان موفقیت و عملکرد آموزش و پرورش شهر اهواز در مقطع متوسطه طی برنامه سوم توسعه در سال آخر نسبت به سال اول در زمینه مؤلّفههای رقابت محور، مالی محور، عدالت محور و کیفیت محور مطلوبتر بوده است.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
A Study of the Dimension of Educational Policy Execution during the Third Economic, Political and Socio-Cultural Development Plan (2000-2004) at Ahvaz City
نویسندگان [English]
- yadollah mehralizadeh 1
- A. Moarefzadeh 2
- M Khoddadady 3
1 Associate Professor, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Shahid Chamran University, Ahvaz
2 Assistant Professor, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Shahid Chamran University, Ahvaz
3 Master student of educational management
چکیده [English]
The aim of this research was to explore the extent to which the educational policies adopted for the third economic development plan were carried out in education at Ahvaz local office of secondary education (ALOSE) during the third development plan (2000-2004). A qualitative methodology was used and data were collected via smi-structured interview (Interviews done with Education Local Authorities) and documents analysis. The results indicated that: 1) during the third development plan in ALOSE, a series of models of educational change such as preplan change, evolutionary change, organizational cycle, political, social recognition and cultural change were taken into consideration; 2) the level of performance was significantly higher in the fifth year of the developmet plan compared to the first year with regards to reforms such as: Competition oriented reforms, financial oriented reforms, justice oriented reforms and quality and productivity oriented reforms.
کلیدواژهها [English]
- change
- change models
- education
- the third development plan