نوع مقاله : علمی- پژوهشی
نویسندگان
1 رئیس پژوهشکده تعلیم و تربیت استان خوزستان
2 مربی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز
چکیده
هدف از این پژوهش بررسی و مقایسه عملکرد تحصیلی دانشآموزان معلمان حقالتدریس پاره وقت، سرباز معلم و رسمی در دروس ریاضی و علوم پایة پنجم ابتدایی شهرستان اهواز بوده است. به همین منظور پس از تهیه و ساخت آزمونهای پیشرفت تحصیلی برای دروس ریاضی و علوم به شیوه نمونهگیری تصادفی چند مرحلهایی، 480 دانشآموز شهری و روستایی که معلمان آنان حقالتدریس پاره وقت، سرباز معلم و یا رسمی بودهاند، انتخاب گردید. پس از جمعآوری اطلاعات با استفاده از نرم افزار SPSS ویرایش 5/11 دادهها مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. به منظور کنترل برخی از متغیرها مانند میزان تحصیلات معلمان و بافت جغرافیایی آموزشگاه از تحلیل کوواریانس نیز استفاده گردید. تحلیل دادهها نشان داد که عملکرد تحصیلی (در دروس ریاضی و علوم) دانشآموزانی که معلمان آنان رسمی میباشند بالاتر از عملکرد تحصیلی دانشآموزانی است که معلمان آنان پاره وقت و یا سرباز معلم میباشند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
A Comparative Study of the Performance in Mathematics and Basic Science of 5th Grade Students Taught by Regular Teachers vs. Soldier Teachers, Part-Time Teachers at the Elementary Schools of Ahvaz
نویسندگان [English]
- G.H. Ebadi 1
- H Elhampour 2
1 Head of Khuzestan Education Research Institute
2 Instructor, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Shahid Chamran University of Ahvaz
چکیده [English]
The aim of this study was to compare the academic performance in math and basic science of 5th grade elementary students of ahvaz as taught by part-time teachers vs. regular teachers. After the development of Achievements tests for mathematics and sciences, 480 urban and rural students were selected by multistage random sampling technique. The teacher’s of this group were part time, the soldiers under training and regular teachers. Data analyzed by using of spss software (11.5) and the covariance Analysis method was used for controlling some variables such as educational grade of teachers and geographical conditions of the school. Findings show that academic performance (Mathematics and Science) of students with regular (officially employed) teachers was higher than that of the students with part- time and soldiers teachers.
کلیدواژهها [English]
- education performance
- achievements tests in mathematics and science
- employed
- teachers
- soldiers and part-time teachers