بررسی تأثیر برنامه درسی تجربه شده بر رضایت دانشجویان ورودی مهندسی و علوم پایه دانشگاه شیراز- پیشنهاد مدل توضیحی برنامه درسی

نوع مقاله : علمی- پژوهشی

نویسنده

استادیار دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی دانشگاه شیراز

10.22055/edus.2007.15773

چکیده

در سالیان اخیر تلاش‌های فراوانی برای تعیین عوامل مؤثر بر رضایت دانشجویان صورت گرفته است. یکی از مهمترین این عوامل، برنامه درسی تجربه شده توسط دانشجو می‌باشد. این تحقیق در تلاش بود تا نقش برنامه درسی تجربه شده را در رضایت دانشجویان مهندسی و علوم پایه را به منظور پیشنهاد مدل بهینه برنامه درسی بررسی نماید. بدین منظور 388 نفر از دانشجویان ورودی رشته‌های مهندسی و علوم پایه دانشگاه شیراز به عنوان نمونه انتخاب شدند و داده‌های جمع آوری شده با استفاده از نرم افزارهای Spss و Lisrel و با روش تحلیل مسیر مورد تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد که: 1- برنامه درسی تجربه شده واسطه معنی‌داری برای رضایت دانشجویان سال اول بود. 2- همه متغیرهای برنامه درسی تجربه شده واسطه معنی‌داری برای رضایت دانشجویان سال اول بودند. در پایان بر اساس نتایج به دست آمده مدلی از ارزیابی برنامه‌ریزی درسی ارائه شد و محدودیت‌ها و پیشنهادهای تحقیق ارائه شدند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

A Study of Variables influencing Satisfaction of Engineering and Science Students- Curriculum Model Suggested

نویسنده [English]

  • M Mohammady
Assistant Professor, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Shiraz University
چکیده [English]

In recent years, there have been various attempts at determining the influencing factors on college students’ satisfaction and success. One of the most important factors is experienced curriculum. The aim of this study was determining the role of experienced curriculum on satisfaction and success of Engineering and Applied science students 388 junior students from engineering and science colleges in Shiraz Univesity were selected. Using SPSS and LISREL softwares data were indicated that: 1) The experienced curriculum was the meaningful mediator for satisfaction of junior students. 2) All of the experienced curriculum variables were the meaningful mediators for satisfaction of junior students.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Student Satisfaction
  • experienced curriculum
  • theories of college student development
جوکار، بهرام (1381). بررسی ساختار ارتباطی باورهای فرد پیرامون توانایی، ساختار کلاس، هدف گرایی و پیامدهای تحصیلی، ارائه شده به معاونت تحصیلات تکمیلی به عنوان بخشی از فعالیت‌های تحصیلی لازم برای اخذ درجه دکتری در رشته روان‌شناسی تربیتی؛ دانشگاه شیراز، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی.
فتحی واجارگاه، کورش (1384). کالبد شکافی برنامه درسی تجربه شده (مدلی برای پژوهش در حوزه برنامه درسی). قلمرو برنامه درسی در ایران: ارزیابی وضع موجود و ترسیم چشم‌انداز وضع مطلوب، تهران: مرکز تحقیق و توسعه علوم انسانی"سمت".
محمدی، مهدی (1385). بررسی تأثیر برنامه درسی تجربه شده بر رضایت و موفقیت دانشجویان رشته‌های مهندسی و علوم پایه- ارائه مدل‌های توضیحی، ارائه شده به معاونت تحصیلات تکمیلی به عنوان بخشی از فعالیت‌های تحصیلی لازم برای اخذ درجه دکتری در رشته برنامه‌ریزی درسی؛ دانشگاه شیراز، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی.
مهرمحمدی، محمود (1373). تأملی در ماهیت نظام متمرکز برنامه‌ریزی درسی؛ فصلنامه تعلیم و تربیت، شماره 42- 41، ص 11- 8.
مهرمحمدی‌، محمود (1369 مترجم ). استفاده از یک مدل تحقیقاتی به عنوان راهنمای فرایند برنامه‌ریزی درسی، فصلنامه تعلیم و تربیت، شماره 22- 23، تابستان و پاییز، 31-19.
مهرمحمدی‌، محمود (1384). برنامه درسی، نظرگاهها، رویکردها و چشم‌اندازها. مشهد: انتشارات آستان قدس رضوی.
 Akker, J.J.H. van den. (2003). Curriculum perspectives: an introduction. In J. van den Akker, W. Kuiper & U. Hameyer (Eds.). Curriculum landscape and trends. Dordrecht: Kluwer Academic Publishers.
Attinasi, L.C. Jr. (1992). Rethinking the study of the outcomes of college attendance. Journal of College Student Development, 33(1), 61-70.
Bean, J. P. (1985). Interaction effects based on class level in can explanatory model of college student dropout syndrome. American educatinnal research journal, 22, 35-64.
Butler, Judy, D. (2004). The Field of curriculum; www. fieldofcurriculum. Htm.
Ciscel (2003). curriculum stocktake, NewZealand principles’ federation, Http://www.nzpf.ac.nz/resources/lester.
Cuban, L. (1992). Curriculum Stability and Change. American Educational Research Association.
Danielson, C. (1998). Is Satisfying College Students the Same as Decreasing Their Dissatisfaction? Association for Institutional Research. Annual Forum Paper. EDRS 422812.
Eccles, J. (1983). Expectancies, Values, and Academic Behaviors. In J. T. Spence (Ed.), Achievement and achievement motives: Psychological and sociological approaches. San Francisco: Freeman.
Goodlad, J. I., Klein, M. F., & Tye, K. A. (1979). The domains of curriculum and their study. In J. I. Goodlad (Ed.), Curriculum inquiry: the study of curriculum practice (pp. 43-76). New York: McGraw Hill.
Guskin, A. E. (1994). “Restructuring the Role of Faculty,” Change, 26, 5, 16-26.
Guskin, A. E. (1996). “Facing the Future” Change, 28, 4, 26-38.
Holland, J. (1985). Making vocational choices; A theory of vocational Personalities and work environments. Englewood Cliffs, NJ; Prenctice-Hall.
Lavelle, E., & Rickord, B. (1999). A Factor analytic model of college student Development, Naspa Journal, 36, 4.
Marsh, C. & Willis, G. (2003). Curriculum: Alternative Approaches, Ongoing Issues. Merrill Prentice Hall. New Jercy & Ohio.
McCormick, R., & Murphy, P. (1999). Curriculum: a focus on learning; International Companion of Education (pp. 204-234). London, Rout ledge.
Miller, J. P. & Sellar, W. (1985). Curriculum perspectives and practice. New York: Longman.
Pascaella, E. T. (1985). College environmental influences on learning cognitive development. In Smart, J. C. (Ed). Higher Education: Handbook of Theory and Research, Vol. L (pp1-61). New York: Agathon Press.
Posner, George (1992). Analyzing the curriculum, McGraw- Hill, Inc.
Prideaux, D. (2003). Curriculum design. Clinincal Review, 326, 1, 268-270.
Quinn, P., & Hummings, B. (1999). Developing a model to explain student persistence in tertiary agricultural study. paper delivered at the Annual National Research Forum of the Australian Rural Education Research Association Inc, Melbourne, 3rd December.
Quinn, Petrina, M. (2000). Factors influencing student outcomes in university agricaltural course: Building and testing explanatory models. Thesis sudmitted to charles sturt university in fulfillment of thy requirements for the degree of doctor of philosophy- November.
Robitaille, D. F., & Maxwell, B. (1996). The conceptual framework and research questions for TIMSS. Chapter 2 in D.F. Robitaille & R.A. Garden, 1996.
Saidi, F. E. (2005). Developing a curriculum model for architectural education in a culturally changing South Africa. Doctoral Thesis, University of Pretoria.
Spady, W. G. (1970). Dropouts from higher education: An interdisciplinary review and synthesis. Interchange, l, 64-85.
Stark, J., Shaw, K., & Lowther, M. (1989). Student goals for college and courses. ASHE-ERIC Higher Edfucation Report, No. 6. Washington D. C: Clearinghouse on Higher Education.
Tinto, V. (1975). Dropout from higher education: A theoretical synthesis of recent research. Review of Educational Research, 45(I), 89-125.
Unicef. (2000). Curriculum Report Card.
Vos, P. (2002). Like an ocean liner changing course: The grade 8 mathematics curriculum in the Netherlands, 1995-2000. Doctoral dissertation. Enschede, the Netherlands: University of Twente.
Waine & Bruce (2003). Definition of curriculum, faculty senate task force on curriculum.
Wilson, L., O. (1997), Different types of curriculum, University of Wisconsin at Steven’s Point.
Zhao, C.M. (2002). Itercultural Competence: A Quantitative Study of the Significance of Intercultural Competence and the Influence of College Experiences on Students’ Intercultural Competence Development. Educational Leadership and Policy Studies, of life. Dissertation Submitted to the Faculty of theVirginia Polytechnic Institute and State University in Partial Fulfillment of the Requirements for the Degree of Doctor of Philosophy in Educational Leadership and Policy Studies, Blacksburg, Virginia.
Zidoweski, H. (1995). The course, www. Hzmre. Com.