نوع مقاله : علمی- پژوهشی
نویسندگان
1 استاد بازنشسته، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز
2 دانشجوی دکتری، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز
3 دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران
چکیده
ائمه اطهار (ع) بر مبنای جهانبینی توحیدی و وحی الهی به ارائه روشهای تربیتی پرداختهاند. آنچه مسلم است این است که بعد از شناخت مسائل تربیتی، مهمترین فعالت تربیتی شناخت روشهای مناسب برای حل و فصل آن مسائل است. شناخت روش شناسی تربیتی ائمه اطهار (ع) و به کارگیری روشهای مربوطه، میتوانند کمک بزرگی در پی ریزی یک نظام تربیتی دین محور باشد. لذا در این مقاله سعی شده است تا روش شناسی تربیتی ائمه اطهار (ع) با تحقیق پیرامون مطالب زیر تبیین و ارائه گردد: معنا و مفهوم روش، ضرورت و اهمیت شناخت روشها، چگونگی تولید و طراحی روشها و مبانی شناسایی آنها، ویژگیهای روش شناسی تربیتی، جایگاه ارزشی روشها و روش شناسی در تعلیم و تربیت، نقش انسان در شناخت روشها، انواع روشها، جمعبندی و نتیجهگیری، پیشنهادها و استلزامات تربیتی.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Educational Methodology of the Immaculate Imams
نویسندگان [English]
- M Pakseresht 1
- A. Rostaminasab 2
- M. Safaeimoghaddam 3
1 Retired Professor, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Shahid Chamran University of Ahvaz
2 PhD Student, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Shahid Chamran University of Ahvaz
3 Associate Professor, Department of Educational Sciences, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Shahid Chamran University
چکیده [English]
The (Shiite) immaculate Imams, who have guided human beings toward belief in God, seeking his blessings and consent, are initiators of a special educational methodology, based on the monotheistic worldview derived from dinine revelations. What is certain is that once educationational problems have been pinned down, the most important activity is the adoption of an appropriate methodology. Coming to know the methodology used by the immaculate Imams (peace uopon them) and applysing it can potentionally lead human being toward salvation and nearness to God. So in this paper, attempt has been made to explore and explain the fundamentals of the Immaculate Immam’s educational methodology covering the following areas: the significance and necessity of methods in Islamic education context as employed by the immaculate Imams; how such methods have been developed and criteria for recognizing them; the characteristics of educational methodology; the worth and value of methods in education; types concerning this special type of methodology is made and a number of suggestions are offered.
کلیدواژهها [English]
- immaculate Imams (peace upon them)
- the characteristics of methodology
- the nature of methods
- the types of methods
- educational requirements