نوع مقاله : علمی- پژوهشی
نویسندگان
1 دانشگاه اصفهان
2 کارشناس ارشد تحقیقات آموزشی دانشگاه تهران،.
3 کارشناس ارشد مدیریّت آموزشی دانشگاه اصفهان،
چکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطهی بین رهبری مشترک و کار گروهی از دیدگاه اعضاء هیأت علمی دانشگاه اصفهان انجام شده است. روش انجام پژوهش از نوع همبستگی و جامعهی آماری تمامی اعضای هیأت علمی دانشگاه اصفهان در سال تحصیلی 87- 1386 بود. پس از برآورد آماری و مشخّصشدن حجم نمونهی 80 نفر از اعضای هیأت علمی با بهرهگیری از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای متناسب با حجم انتخاب شد. برای گردآوری دادههای مورد نیاز از دو پرسشنامهی رهبری مشترک کنو و ویتانن (2008) و کار گروهی انیل (1998) بهره گرفته شد. هر دو پرسشنامه از روایی محتوایی برخوردار بودند و میزان آلفای کرونباخ پرسشنامهها به ترتیب 87 درصد و 92 درصد بود. در تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون آماری t تک متغیره، همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه استفاده شده است. یافتههای پژوهش نشان میدهد که میانگین پاسخ به مؤلّفههای رهبری مشترک از 91/1 تا 38/2 نوسان داشته است و میانگین نمرههای کار گروهی 63/2 بوده است. بین مؤلّفههای رهبری مشترک با کار گروهی رابطهی معنادار وجود داشت و بیشترین همبستگی بین مؤلّفهی همکاری با کار گروهی (383/ r =، 50/0p<) بود. همچنین نتایج رگرسیون نشان میدهد که همهی مؤلّفههای رهبری مشترک میزان واریانس کار گروهی روشن میکند که بیشترین آن به مؤلّفهی همکاری و کمترین آن به مؤلّفهی انگیزش متعلّق بود.
رهبری، رهبری مشترک، کار گروهی، اعضاء هیأت علمی
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
A study of the relationship between shared leadership and teamwork from the standpoint of faculty members at the university of Esfahan
نویسندگان [English]
- R hoveida 1
- A moghadam 2
- A nikbakht 3
1 univercity esfhan
2 univercitiy tehran
3 univecity esfahan
چکیده [English]
The purpose of this research was to investigate the relationship between shared leadership and team work from the point of view of faculty members at the University of Esfahan. Research method was correlative and statistical population was all faculty members at the University of Esfahan in academic year 1386-1387. Statistical sample consisted of 80 members who were selected randomly, through stratified method. To collect needed data, two questionnaires [shared leadership Konu & Vittanen (2008) and teamwork O'Neil (1998)] were used. They had proper reliability and validity with Cronach's Alfa 0.87 and 0.92, respectively. To analyze the data one-sample t test, Pearson's correlation and a multiple regression were used. Findings showed that average responses to shared leadership indices ranged from 1.91 to 2.38 and average responses to teamwork were 2/63. There was a significant relationship between shared leadership and teamwork (r =0.55, p<.05) that the highest correlation seen between cooperation and team work (r =0.383, p<.05). Also, a multiple regression showed that the components of shared leadership explained the variance of teamwork that the most beta belonged to cooperation and the least one belonged to motivation
کلیدواژهها [English]
- leadership
- shared leadership
- teamwork
- Faculty Members