نوع مقاله : علمی- پژوهشی
نویسندگان
1 دانشگاه علامه طباطبایی
2 دانشگاه کردستان
چکیده
این پژوهش با هدف تعیین مولفه های زیربنایی و تبیین کننده مدل رهبری فراگیر در مدارس متوسطه انجام گردید. برای این منظور از رویکرد کمی و روش تحلیل عاملی اکتشافی از نوع مولفه های اصلی، برای استخراج مولفه های رهبری فراگیر استفاده شد. جامعه آماری شامل معلمان مدارس متوسطه شهر سنندج بود که 377 نفر از آنان به روش نمونه گیری در دسترس به عنوان نمونه انتخاب شد. ابزار گرد آوری اطلاعات پرسشنامه بود که در فرایند انجام تحقیق طراحی شد. پایائی پرسشنامه با استفاده از آلفای کرونباخ 95/0 برآورد شد.
نتایج تحلیل عاملی اکتشافی با استفاده از روش مولفه های اصلی نشان داد که ابعاد زیر تبیین کننده ماهیت رهبری فراگیر از نظر معلمان هستند: رشد حرفه ای و توسعه ی مدرسه (استفاده از تخصص و قابلیت افراد برای پیشرفت در زمینه ی شغل و نقشی که افراد در سازمان بر عهده دارند و تاثیرآن بر اجزاء دیگر سازمان)، ویژگی، تعامل مبتنی بر اعتماد (تعاملات اجتماعی افراد در چارچوب سازمان)، دموکراسی (آزادی و انعطاف پذیری در حوزه ی کاری به لحاظ تصمیم گیری و هم چنین انتشار نقش رهبری در بین اعضاء سازمان) و حمایت همه جانبه (کمک به افراد در داخل و خارج سازمان)، در پایان سه مولفه رشد حرفه ای و توسعه مدرسه، دموکراسی و حمایت همه جانبه به کارکردهای تیم رهبری و ویژگی (تعامل مبتنی بر اعتماد) به خصوصیات تیم رهبری تقلیل داده شد. در کل این چهار عامل (59.036 درصد) از واریانس داده ها را تبیین کرد.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Main Dimensions of Distributed Leadership: A Case Study of Sanandaj’s Secondary Schools
چکیده [English]
The main purpose of this paper was to determine the basic and the explanatory components of distributed leadership model in secondary schools. In order to extract the main components of distributed leadership a quantitative approach and exploratory factor analysis of main components were applied. Participants were included 377 teachers (242 female and 135 male teachers) who were selected as in access sample from 31 of Sanandaj’s secondary schools. They were asked to complete a questionnaire which was developed by researchers during the research field work. The questionnaire reliability was assessed by internal consistency of the questionnaire reporting Cronbach's alpha coefficient which was 0.95. The findings of exploratory factor analysis showed that the model’s main components based on teachers’ views consisted of four dimensions including the school’s professional and development growth (utilizing of the individuals’ capabilities for their professional development), trust-based interactions (social interaction based on organization framework), democracy, and full support (decision making freedom and flexibility in work). These four components explained 59.036 percent of data variance about the model.
کلیدواژهها [English]
- leadership
- Distributed Leadership
- Educational Leadership
- exploratory factor analysis
- School Professional Development