نوع مقاله : علمی- پژوهشی
نویسندگان
1 عضو هیأت علمی دانشگاه پیام نور
2 عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف طراحی الگوی مفهومی تجاری سازی دانش در نظام آموزش عالی از دور با مورد مطالعه قرار دادن دانشگاه پیام نور انجام شد. روش پژوهش، کیفی و مبتنی بر نظریه داده بنیاد با رویکرد سیستماتیک است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه اعضای هیأت علمی و دانشجویان دکتری تخصصی دانشگاه پیام نور بود. در این پژوهش از روش نمونه گیری هدفمند نظری استفاده شد به گونه ای که با استفاده از 29 نفر (19 نفر از اعضای هیأت علمی و 10 نفر از دانشجویان دکتری تخصصی) داده های مورد نیاز که به اشباع نظری رسیده بودند گرداوری شد. ابزار پژوهش نیز شامل مصاحبه نیمه ساختار یافته بود. به منظور تجزیه و تحلیل داده های گردآوری شده از فرایند سه مرحله ای کدگذاری مبتنی بر رویکرد سیستماتیک نظریه داده بنیاد استفاده گردید. اجرای فرایند کدگذاری باز منجر به شناسایی 133 مفهوم و خلاصه سازی آنها در قالب 8 مقوله اصلی با 33 مقوله فرعی شد. سپس مدل پارادیمی مبتنی بر فرایند کدگذاری محوری در قالب شرایط علّی (قابلیت های محیطی)، شرایط زمینه ای (قابلیت های سازمانی)، شرایط مداخله گر (ویژگی های فردی دانش آفرینان، ویژگی های دانش تولید شده و مشتریان دانش)، پدیده محوری (تجاری سازی دانش)، راهبردها (طراحی و پیاده سازی مکانیسم های تسهیلگر) و پیامدها (جامعه دانش بنیان) ترسیم شد و نهایتاً مدل مفهومی نهایی پژوهش با استفاده از فرایند کدگذاری انتخابی در قالب گزارهایی که حکایت از ارتباط بین مقوله های اصلی دارد، به تصویر کشیده شد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Designing a Conceptual Pattern of Knowledge Commercialization in Distance Higher Education System: The Case of Payame Noor University
نویسنده [English]
- hossein hafezi 1
1 Member of faculty of Payam Noor University
2
چکیده [English]
The present study aims to design a conceptual model for commercialization of knowledge in the system of higher education with the study put the payame Noor University was carried out. Research method, is Qualitative and based on Grounded Theory with the systematic approach. The statistical population consists of all members of Faculty and specialized doctoral students' payame noor university. On the this research, theoretical purposive sampling method was used in such a way that using the 29 subjective (19 members of the Faculty and 10 doctoral students) the data required that to theoretical saturated were reached was assemble. The research instrument was also included half-structured interview. In order to analyze the data from the three-stage process of coding based on a systematic approach of grounded theory was used. The implementation of open coding process was led to the identification of the 133 concept (the initial open codes) and summarize their in the form of 8 main categories with 33 subcategories (the secondary open codes). Then, paradigm model based on the axial coding process in the form of the causal conditions (environmental capabilities), the contextual conditions (organizational capabilities), the intervening conditions (individual knowledge builder features, characteristics of productived knowledge and knowledge customers), the core phenomenon (knowledge commercialization), strategies (designing and implementation of facilititater mechanisms) and consequences (society of knowledge-based) were graph and finally, The conceptual ultimate model of research using the selective coding process in the form of propositions that had narrative the relationship between the main categories were depicted.
کلیدواژهها [English]
- Knowledge Commercialization
- Distance Higher Education
- grounded theory