نوع مقاله : علمی- پژوهشی
نویسندگان
دانشگاه یزد
چکیده
مقدمه: پژوهش حاضر با هدف شناخت رابطهی باورهای معرفتشناختی و باورهای ضدروشنفکری با گرایش به تفکر انتقادی در دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه یزد انجام گرفت.
روش: جامعهی آماری پژوهش شامل 2180 دانشجوی دوره کارشناسی ارشد بود که از این جامعه بر اساس جدول مورگان-کرجسی تعداد 360 نفر از سه دانشکدهی علوم انسانی، علوم پایه و فنی- مهندسی به عنوان نمونه به روش تصادفی خوشهای انتخاب شدند. برای سنجش متغیّرهای پژوهش از پرسشنامهی باورهای معرفتشناختی شومر با پنج بعد ساده دانستن دانش، قطعی دانستن دانش، منبع دانش، ذاتی دانستن توانایی یادگیری و سریع دانستن فرایند یادگیری؛ پرسشنامهی باورهای ضدروشنفکری دانشجو ایگنبرگر و سیلندر و پرسشنامهی گرایش به تفکر انتقادی ریکتس با سه بعد نوآوری، بلوغ فکری و اشتغال ذهنی استفاده شد. تحلیل دادهها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه به روش گام به گام صورت گرفت.
یافتهها: نتایج نشان داد که باورهای معرفتشناختی و باورهای ضدروشنفکری با گرایش به تفکر انتقادی رابطهی منفی معنادار دارند. همچنین، نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد که از میان ابعاد باورهای معرفتشناختی، منبع دانش با بتای (106/0) بهطور مثبت، قطعی دانستن دانش با بتای (11/0-) و ذاتی دانستن توانایی یادگیری با بتای (23/0-) بهطور منفی گرایش به تفکر انتقادی را پیشبینی میکند. باورهای ضدروشنفکری نیز با بتای (37/0-) بهطور منفی در پیشبینی گرایش به تفکر انتقادی نقش دارد.
نتیجهگیری: در مجموع یافتههای پژوهش حاضر ضرورت شناسایی نقش باورهای معرفتشناختی و بازشناسی نقش باورهای ضدروشنفکری را در کیفیت گرایش به تفکر انتقادی دانشجویان نشان میدهد.
کلیدواژهها
- "باورهای معرفتشناختی"
- " باورهای ضدروشنفکری"
- " گرایش به تفکر انتقادی"
- " تحصیلات تکمیلی"
- "دانشگاه یزد"
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Relationship between epistemological beliefs and anti-intellectual beliefs with critical thinking disposition in M. A students of Yazd University
نویسندگان [English]
- Afrouz Khoshkhahad
- Kazem Barzegar
Yazd University
چکیده [English]
The present study was conducted to investigate the relationship between epistemological beliefs and anti-intellectual beliefs with critical thinking disposition.
Methode: The study sample consisted of 2180 M. A students of Yazd university that 360 person were selected random cluster as a sample according to the Morgan-Krejcie table from the faculties of Humanities, Science and engineering. To measure the variables of the study three questionaires were used: Schommer’s epistemological beliefs questionaire with five dimensions of simple assuming of knowledge, definite assuming of knowledge, source of knowledge, innate assuming of learning ability and quick assuming of learning process., Eigenberger and sealander’s student anti-intellectualism scale and Ricketts’ critical thinking disposition inventory with three dimensions of innovativeness, maturity and engagement. The data was also analyzed using Pearson correlation and stepwise multiple regression.
Results: The results showed that epistemological beliefs and anti-intellectual beliefs had a negative significant relationship with the critical thinking disposition. The results of multiple regression analysis was also showed that among the dimensions of the epistemological beliefs, source of knowledge with a positive beta (0.106), definite assuming of knowledge with beta (-0.11) and innate assuming of learning ability with beta (-0.23) predicts thecritical thinking disposition negatively. Anti-intellectual beliefs with a negative beta (-0.37) has a role in prediction of the critical thinking disposition.
Generally, findings of the present study shows that it is necessary to identify the role of epistemological beliefs and recognition of the anti-intellectual beliefs in the quality of critical thinking disposition’s students.
کلیدواژهها [English]
- "epistemological beliefs"
- " anti-intellectual beliefs"
- "critical thinking disposition"
- "graduate course"
- "Yazd University"