استیپانک، جنیفر، اپل، گری، لیونگ، ملیندا، مانگان، میشل تورنر، و میتشل، مارک (1389). هدایت درس پژوهی راهنمایی عملی برای معلمان و مدیران. (ترجمه رضا ساکی و داریوش مدنی). تهران: انتشارات حکمت علوی. (تاریخ انتشار اثر به زباناصلی، 2007).
خاکباز، عظیمه السادات، فدایی، محمدرضا، موسیپور، نعمتالله (1387). تأثیر درس پژوهی بر توسعه حرفهای معلمان ریاضی. فصلنامه تعلیم و تربیت، 94، 146-123.
داناییفرد، حسن، و امامی، مجتبی (1386). استراتژیهای پژوهش کیفی: تأملی بر نظریهپردازی داده بنیاد. اندیشه مدیریت، 1 (2). 97-69.
دانشپژوه، زهرا (1382). سنجش مهارتهای حرفهای معلمان دوره راهنمایی (علوم و ریاضی). فصلنامه نوآوریهای آموزشی، 2 (6)، 94-69.
دانشپژوه، زهرا، و فرزاد، ولی اله (1385). ارزشیابی مهارتهای حرفهای معلمان دوره ابتدایی. فصلنامه نوآوریهای آموزشی، 5 (18)، 170-135.
طاهری، مرتضی، عارفی، محبوبه، پرداختچی، محمدحسن، و قهرمانی، محمد (1392). کاوش فرایند توسعه حرفهای معلمان در مراکز تربیتمعلم: نظریه داده بنیاد. فصلنامه نوآوریهای آموزشی، 12 (45)، 176-149.
کریمی، فریبا (1387). مطالعه صلاحیتهای حرفهای معلمان دوره ابتدایی. فصلنامه رهبری و مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار، 2 (4)، 166-151.
مهرمحمدی، محمود (1379). بازاندیشی فرایند یاددهی- یادگیری و تربیتمعلم. تهران: انتشارات مدرسه.
Buczynski, S., & Hansen, C. B. (2010). Impact of professional development on teacher practice: Uncovering connections. Teaching and Teacher Education, 26 (3), 599-607.
Chokski, S., & Fernandez, C. (2004). Challenges to importing Japanese lesson study: Concerns, misconceptions and nuances. Phi Delta Kappan, 85 (6), 520-525.
Creswell, J. (2007). Qualitative inquiry & research design: Choosing among five approaches. Thousand Oaks, CA: Sage.
Darling-Hammond, L., Wei, R. C., Andree, A., Richardson, N., and
Orphanos, S. (2009). Professional learning in the learning profession: A status report on teacher development in theUnited States and abroad. Dallas, TX: National Staff Development Council.
Dubin, J. (2010). Growing together: American teachers embrace the Japanese art of lesson study. Education Digest, 75 (6), 23-29.
Fairbanks, C. M., & LaGrone, D. (2006). Learning together: Constructing knowledge in a teacher research group. Teacher Education Quarterly, 33 (3), 7-25.
Fang, Y. P., Lee, K. E. C., & Haron, S. T. (2009). Lesson study in mathematics: Three cases from Singapore. In K.Y. Wong, P.Y. Lee, B. Kaur, P.Y. Foong, & S.F. Ng (Eds.), Mathematics education – The Singapore journey (104–129). Singapore: World Scientific.
Guskey, T. (2002). Professional development and teacher change. Teachers and Teaching: Theory and Practice, 8 (3/4), 381–391.
Guskey, T., (2009). Closing the knowledge gap on effective professional development. Educational Horizons, 87 (4), 224-233.
Hashimoto, Y., Tsubota, K., & Ikeda, T. (2003). Ima Naze Jugyo Kenkyu Ka: Sansujugyo noSaikochiku. Tokyo: Toyokan-Shuppan. (Why lesson study now: restructuring Math lessons).
Lewis, C. C. (2002). Lesson study: A handbook of teacher-led instructional change. Philadelphia, PA: Research for Better Schools.
Lewis, C., & Hurd, J. (2011). Lesson study step by step: How teacher learning communities improve instruction. Portsmouth, NH: Heinemann.
Lewis, C., & Tsuchida, I. (1997). Planned educational change in Japan: The case of elementary science instruction. Journal of Educational Policy, 12 (5), 313-331.
Lewis, C., & Tsuchida, I. (1998). A lesson is like a swiftly flowing river: Research lessons and the improvement of Japanese education. American Educator, Winter, 14-52.
Lewis, C., Perry, R., & Hurd, J. (2004). A deeper look at lesson study. Educational Leadership, 61 (5), 18–23.
Lim, C., Lee, C., Saito, E. & Haron, S. (2011). Taking stock of Lesson Study as a platform for teacher development in Singapore, Asia-Pacific Journal of Teacher Education, 39 (4), 353-365.
Mezirow, J., Taylor, E., & Associates (2009). Transformative learning in practice: Insights from community, workplace and
higher education. San Francisco, CA: Jossey-Bass.
Murata, A. (2011). Introduction: Conceptual overview of lesson study. In Hart, L., Alston, A., & Murata, A. (Eds.), Lesson study research and practice in mathematics education (1-12). New York, NY: Springer.
Olson, J. C., White, P., & Sparrow, L. (2011). Influences of lesson study on teachers’ mathematics pedagogy. In Hart, L. C., Alston, A., & Murata, A. (Eds.), Lesson study research and practice in mathematics in education. New York, NY: Springer.
Sagor, R. (1992). How to conduct collaborative action research. Alexandria, VA: ASCD.
Yoshida, M. (2005). An overview of lesson study. In Wang-Iverson, P., & Yoshida, M. (Eds.) Building our understanding of lesson study (3-15). Philadelphia, PA: Research for Better Schools.