نوع مقاله : علمی- پژوهشی
نویسندگان
1 هیات علمی دانشگاه رازی
2 دانشجو
3 هیات علمی
چکیده
در عصر تغییرات و تحولات شتابنده فناوریهای الکترونیکی، آموزش عالی میبایست برای هماهنگ شدن و وفق دادن خود با تغییرات تکنولوژیکی در آموزش، به شناسایی فرصتها و تهدیدها، طراحی، راهاندازی و توسعه سیستمهای یادگیری الکترونیکی اهتمام جدی نماید. از این رو، هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی فرصتها و تهدیدهای یادگیری الکترونیکی در دانشگاه رازی کرمانشاه بود. روششناسی پژوهش مبتنی بر رویکرد آمیخته به روش تشریحی بود. جامعهی آماری شامل مدیران، اساتید و دانشجویان دانشگاه رازی کرمانشاه (تمام دانشکدهها به جز دانشکدههای کشاورزی و شیمی) درسال تحصیلی 95 – 1394 بود. تعداد 534 نفر بهصورت تصادفی طبقهای نسبی در بخش کمّی و تعداد 10 نفر بهصورت هدفمند در بخش کیفی انتخاب شدند. دو ابزار پرسشنامه (خوشرنگ و همکاران، 1393) و مصاحبه برای جمعآوری دادهها استفاده شدند. ضریب پایایی پرسشنامه 89/0 a= به دست آمد. در تحلیلهای کمّی از نرمافزار Spss19 و Amos22 و در تحلیلهای کیفی از کدگذاری باز مصاحبهها استفاده شد. نتایج کمّی نشان داد، مؤلفهی هزینه– اثربخشی آموزشی مهمترین فرصت و مؤلفههای ذهنی – عاطفی و ارتباطی استاد – دانشجو و تدریس - یادگیری بهعنوان تهدیدهای یادگیری الکترونیکی شناخته شدند. در تحلیلهای کیفی راهکارهای غلبه بر تهدیدها و موانع یادگیری الکترونیکی در سه مقولهی اصلی سطح سازمانی، سطح آموزشی و سطح کاربران شناسایی شد.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
A Mixed Method in E-learning Opportunities and Threats
چکیده [English]
The main objective of this study was to investigate the e-learning opportunities and threats in Razi University of Kermanshah. The methodology was based on a mixed approach consisting of a qualitative components plus a descriptive one. The population consisted of administrators, faculty members and students of Razi University of Kermanshah in the academic year 1394-95. 534 participants were selected via random stratified sampling in the quantitative part and 10 participants of in qualitative section. For collecting data a questionnaire (khoshrang et al., 1393) and interviews were used. The reliability measure of questionnaire was a= 0.89. To analyze the quantitative data, Spss 19 and Amos 22 soft wares and for the qualitative analysis, open coding were used. The quantitative results of this study showed that the cost-effectiveness component of learning component was the most important opportunity and mental – emotional component, professor- student communicational component and teaching - learning component were identified as threats for e-learning. In the qualitative analyses, ways of overcoming threats and obstacles to e-learning were identified in the three main categories of organizational instructional and user levels.
کلیدواژهها [English]
- E-Learning
- Opportunities and threats
- Combined research
- Razi University of Kermansha