نوع مقاله : علمی- پژوهشی
نویسندگان
1 دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تهران
2 دانشیار دانشگاه شهید رجایی تهران
3 دانشیار دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تهران
چکیده
هدف این پژوهش بررسی میزان توجه به آموزش برای توسعه پایدار در برنامه درسی (کتابهای درسی و راهنماییهای معلم) علوم تجربی دوره ابتدایی میباشد. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ روش توصیفی از نوع تحلیل محتوا میباشد. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه کتابهای درسی علوم تجربی و راهنماهای معلم علوم تجربی دوره ابتدایی میباشد. در این پژوهش حجم نمونه با جامعه برابر است (کلیه کتابهای علوم تجربی و راهنماهای معلم علوم تجربی، بهعنوان نمونه انتخاب شدند). ابزار جمعآوری دادهها در این تحقیق اسناد جهانی یونسکو و فرم تحلیل محتوای محقق ساخته میباشد؛ روایی صوری و محتوایی فرم تحلیل محتوا بهوسیله نظرات کارشناسان مورد تائید قرار گرفت، پایایی ابزار تحقیق توسط فرمول هولستی 92/0 محاسبه گردید. جهت تجزیهوتحلیل دادهها از روش تجزیهوتحلیل آنتروپی شانون استفاده گردید. نتایج بهدستآمده از تحقیق نشان میدهد که در برنامه درسی علوم تجربی دوره ابتدایی به مؤلفههای بُعد زیستمحیطی توجه بیشتری شده است و بیشترین ضریب اهمیت مربوط به مؤلفه آلودگی، بلایای طبیعی میباشد و کمترین ضریب اهمیت مربوط به مؤلفه ساختن جوامع، بیابانزایی، جنگلزدایی، نقد فرهنگی، بازسازی فرهنگی، حفظ فرهنگ میباشد که فاقد فراوانی میباشد. برخی از مؤلفههای آموزش برای توسعه پایدار همچون مؤلفه ایدز و تربیت جنسی، برابری جنسیت، مطابق با بافت و زمینه، فرهنگ کشور ما نیست، به همین دلیل توجه به این مؤلفهها در برنامههای درسی دوره ابتدایی ما اندک است، باید مطابق با بافت و زمینه فرهنگ کشور ما در برنامههای درسی وارد شود. در برنامه درسی علوم تجربی دوره ابتدایی به مؤلفههای بُعد زیستی محیطی بیشتر از سایر ابعاد توجه شده است.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Comparative view on habit in Plato and Aristotle's thought: A challenge on concept and application
چکیده [English]
The purpose of the present study was to investigate the degree of attention paid to education for sustainable development in the curriculum (textbooks and teacher guides) of the elementary natural sciences. The research method was descriptive based on content analysis. The population consisted of the whole natural science textbooks and teacher guides of elementary grades. In this research the sample comprised the whole the population. The tools for gathering data were global UNESCO documents and a researcher- made content analysis form. To verify the formal validity and the content of the tools, 20 experts specialized in education were consulted and they confirmed both the validity of the instrument a content. The reliability was confirmed by Holesti formula at 92%. To analyze the data, the Shannon's entropy analysis was used. The results showed that in the elementary school natural sciences the impact factor was highest in pollution and natural disaster components, whereas the lowest factor was observed in components such as community building, desertification, deforestation, cultural critique, cultural rehabilitation and maintenance of culture which showed low frequency. In both textbooks and teacher guides of elementary natural sciences, the curriculum content, for are not compatible with our cultural necessities. In these document the environmental dimension figures more prominently than others..
کلیدواژهها [English]
- Education for sustainable development
- Curriculum
- Natural sciences
- Elementary school