نوع مقاله : علمی- پژوهشی
نویسندگان
1 عضو هیئت علمی دانشگاه تهران
2 دانشگاه اصفهان
چکیده
آدمی با امید بستن به تربیت، میتواند به فراتر رفتن از محدودیتهای موجود، رهایی از بندها و فتح قلههای سعادت، بیندیشد. در این میان، بحث از چندوچون و روش تربیت، در میان اندیشمندان از رونق ویژهای برخوردار بوده است. یکی از روشهای مطرح در تربیت که مخالفان و موافقان پابرجایی داشته است، روش تربیتی "عادت" است. در آثار افلاطون و ارسطو به عنوان متقدمین عرصهی تربیت، از این روش بهوضوح سخن رفته است. هدف پژوهش حاضر این است که برخی از ابعاد ناسفته از این روش را روشن نماید و ناگفتههایی از آن را در زمینه مفهوم عادت، عرصههای بهکارگیری عادت، ملاحظات سنی و نقش مربی و متربی تبیین کند. روش مورداستفاده در این پژوهش، رویکرد تحلیلی در دو صورت تحلیل زبان فنی-رسمی و تحلیل تطبیقی است. نتایج این پژوهش حاکی از آن است که افلاطون و ارسطو، عادت را به عنوان یک شیوهی تربیتی پذیرفتهاند اما در مفهوم آنها از عادت تفاوتهایی نهفته است. افلاطون، عادت را از افق جنبههای اخلاقی و معنوی موردمطالعه قرار میدهد و جنبههای مثبت و منفی آن را در نظر میگیرد. ارسطو، توجیه نسبتاً وسیعتری برای عادت از لحاظ فلسفی نموده است و به جنبههای عملی آن توجه کرده است. بنابراین، ارسطو برای عادت، جایگاه ویژه با نقش مثبت قائل است درحالیکه افلاطون، به نقش ایجابی و سلبی آن توجه کرده است و به نتایج عملی عادت اهمیت میدهد.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Comparative view on habit in Plato and Aristotle's thought: A challenge on concept and application
نویسندگان [English]
- narges sajjadiyeh 1
- Somayeh Surani 2
1
2 -
چکیده [English]
Human being has been thought to emancipation with education. Among these, discussion about method of education has been one of the challenges of educational action. One of the popular educational methods is habit which many philosophers and educationalists concern about. In Plato's book and Aristotle's works we can find some views about it. This paper aims at a comparative analysis between these views. Our findings indicate us that the concept of habit for Plato is different from Aristotle. While Plato considers habit as a neutral things, Aristotle identifies it as a positive matter. On one hand, Plato sees habit in the moral and spiritual context. َOn the other hand, Aristotle applies habit in vocational education too. Consequently, we can say that Aristotle justifies habit deeper than Plato. While in childhood teacher evaluate the content of habit with reason, In adulthood, individual, herself does this evaluation. in both views habit should be coherent with reason
کلیدواژهها [English]
- Education
- Plato
- Aristotle
- Habit