نوع مقاله : علمی- پژوهشی
نویسندگان
1 دانشیار دانشگاه کردستان
2 دانشگاه کردستان
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی درک اولیاء و معلمان از پدیده مشارکت و مداخله والدین در آموزشو پرورش فرزندان صورت گرفت.روش بررسی این پژوهش مدل آمیختهی اکتشافی است. میدان تحقیق معلمان و والدین مدارس دخترانه سه دوره تحصیلی (ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان) شهر کرمانشاه بود. جمعاً 200 نفر از معلمان و 210 نفر از والدین (110 نفر زن و 100 نفر مرد) از مناطق مختلف اقتصادی– اجتماعی شهر کرمانشاه به عنوان نمونه آماری در بخش کمی تحقیق انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده در بخش کیفی یک پروتکل مصاحبه نیمه ساخت یافته و در بخش کمّی پژوهش،پرسشنامه محقق ساخته مبتنی بر مؤلفههای بخش کیفی و ادبیات پژوهشی بود که با روش تحلیل عاملی اکتشافی و ضریب آلفای کرونباخ روایی و پایایی پرسشنامه مورد تأیید قرار گرفت. از دادههای حاصل از مصاحبه مقولههای چگونگی مشارکت در آموزش، نوع تعامل و تأثیرات روانی و اجتماعی مشارکت استخراج گردید. تقریباً هیچکدام از والدین تعمداً در فرایند آموزشی مداخله نکرده بودند و شواهدی از همفکری والدین جهت مشارکت گروهی مشاهده نشد.تحلیلها نشان داد که اگرچه والدین از لحاظ نظری از اهمیت مشارکت والدین در آموزش فرزندانشان تا حدی آگاهند اما در عمل به دلایل مختلف چندان در این فرایند درگیر نیستند. والدین اذعان داشتند که ارتباط کمی با معلمان دارند و از مشکلات آموزش فرزندانشان آگاهی کافی ندارند. میزان مشارکت داوطلبانه آنها در فرایند تحصیل فرزندانشان در سطح پایین بود و راهنمایی به فرزندانشان را در فرایند انجام تکالیف را نیز خیلی نادر گزارش کرده بودند. والدین در مقایسه با معلمان بیشتر خواهان تشویق فرزندانشان در انجام کارهای مدرسه بودند. در بین اولیاء مادران بیش از پدران دانشآموزان علاقمند به مسؤلیتپذیری در فرایند تحصیل فرزندانشان بودند. اما نوعی عدم تفاهم بین والدین و معلمان در چگونگی مداخله آموزشی وجود داشت. معلمان خیلی راغب نبودند که والدین در فرایند آموزش مداخله کنند. پژوهش حاضر توصیه میکند وقتی ابتکارات و برنامهها مبتنی بر روابط احترامآمیز و اعتماد بین کارکنان مدرسه و خانوادهها باشند در ایجاد و نگهداری پیوندهایی که پیشرفتتحصیلی دانشآموزان را حمایت میکند خیلی کارآمدتر خواهند بود. برقراری روابط مثبت با والدین و ارایه روشهای عملی به موفقیت آموزشی فرزندانشان کمک میکند اما عناصر دیگر مانند بهبود بخشیدن به برنامه درسی و آموزش نیز ضروری هستند.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Examining the Concept of Participation and Involvement in Children's Education: A Reflection on Parents and Teachers’ Perception
نویسنده [English]
- n shirbagi 1
1
2
چکیده [English]
This paper aims to study parents’ and teachers’ perception of the parent participation phenomenon in education. A mixed-methods sequential explanatory design was applied. Participants included 200 teachers and 210 parents who were selected viamulti-stage cluster sampling from different socio-economic regions of Kermanshah City. In order to collect data, initially some semi-structured interviews were held. Subsequently, based on highlighted components from interviews, a questionnaire was designed for gathering quantitative data. The validity and reliability measures of the questionnaire were confirmed via exploratory factor analysis and Cronbach’s Alpha. Factors representing quality and mechanisms of participation, types of interaction and psychological and social impacts of participation were derived from the interviews. The findings revealed that almost all of the parents had not been purposefully involved in the educational performance of their children and there was no evidence of parental cooperation as a group was surfaced. The findings indicated that although the parents to a large extent were aware of the importance of their involvement in their children’s education in practice they failed to engage in this activity for several reasons. The parents stated that they were rarely in touch with teachers and were not fully aware of their children’s learning difficulties. In addition the extent of parents’ voluntary participation in the education process of their children was not satisfactory and they rarely helped and guided their children with their homework. Furthermore, despite teachers, parents want that their children to be encouraged to do their school work. Also, unlike the children's fathers, their mothers were more interested in accepting responsibility for the education of their children. However, there is some kind of disagreement between teachers and parents on how to participate in educational affairs. Thus, teachers were unwilling to allow parents to be involved in the educational process. Finally, the findings revealed that in addition to the teachers and parents support as effective factors regarding the students’ habits of study and effort, the students' opinions should be taken into account and considered seriously.
کلیدواژهها [English]
- Parental involvement
- involvement in the education of children
- the association of parents and teachers
- home and school