نوع مقاله : علمی- پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری رشته فلسفه تعلیم و تربیت، دانشگاه تربیت مدرس
2 استادیار، دانشگاه تربیت مدرس
3 دانشیار، دانشگاه تربیت مدرس
4 استاد، دانشگاه تهران
چکیده
غلبه رویکردهای تفسیری بر
رویکردهای تبیینی در علوم تربیتی در دهههای اخیر سبب شده است که عدهای از صاحبنظران،
دستیابی به عینیت در پژوهش تربیتی را ناممکن تلقی نمایند. هدف این پژوهش بررسی
امکان دستیابی به عینیت در پژوهشهای
تربیتی است و ضمن بررسی دیدگاههای اثباتگرا، پسا
اثباتگرا و بازسازیگرا، به این مسئله از منظر روش بازسازی عقلانی هابرماس پاسخ
میدهد. روش تحقیق حاضر، استنتاجی و مقایسهای است. یافتهها نشان میدهند که توجه
به ساختارهای هنجاری زیربنایی عام، زمینه لازم برای دستیابی بهنوعی عینیت در
تقسیر را در اختیار پژوهشگر تربیتی میگذارد و از این طریق پژوهشگر میتواند
رویکردهای تبیینی و تفسیری را تلفیق کند. این امر سبب میشود که عینیت در پژوهش
تربیتی باز سازنده از طریق بیطرفی از درون حاصل شود و لذا از رویکردهای اثباتگرا
و پسا اثباتگرا که به دنبال بیطرفی از بیرون هستند، متمایز شود. در پایان چالشها و
محدودیتهای این نوع عینیت در پژوهشهای
تربیتی موردبررسی و نقد قرارگرفتهاند.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Objectivity in educational science, from the perspective of rational reconstruction method
نویسندگان [English]
- ali karimi gildeh 1
- alireza sadeqzadeh 2
- mahdi sajadi 3
- khosro bagheri 4
1
2
3
4
چکیده [English]
In recent decades interpretive approaches overcome the explanatory approaches in educational researches and this fact has led some experts to consider the achieve ment of objectivity in educational research impossible. The aim of this study is to investigate the possibility of achieving objectivity in empirical research in education and, subsequent to an investigation of the viewpoints of positivists, post positivists and the Reconstructionist approach, an attempt is made to answer this quetation from the perspective of the rational reconstruction of Habermas. The method of this research is deductive comparative. The findings suggest that consideration of the universal normative structures provides the educational researcher with a possibility of objectivity in interpretation. In this way, researchers can integrate approaches to interpretation with these of explanation. This secures an objectivity of reconstructive educational approach via internal impartiality; this distinguishes this approach from the positivist and post positivist approaches which invoke external impartiality research. At the end, the challenges and limitations of this type of objectivity in Educational Research have been examined and critically discussed.
کلیدواژهها [English]
- Methodology
- educational research
- rational reconstruction
- Jürgen Habremas
- objectivity